Úvod / Rady a návody

Rychlé a levné čištění stříbrných mincí

07. 05. 2009 Autor: hypo1 12988× 47
Při hledání pokladů se snad každému někdy stalo, že narazil na tak silně znečištěné stříbrné mince, které vypadaly, že snad ani nepůjdou vyčistit. Podle návodů starých hledačů je po prvotním opláchnutí teplou vodou dáte do oleje a po půl roce každodenního drhnutí měkkým kartáčkem zjistíte, že vypadají úplně stejně jako když jste je tam vkládali. Zkusíte tedy ultrazvukovou čističku, která je ale také zcela neúčinná v kombinaci s běžnými čistícimi roztoky, které jsou většinou na bázi saponátu a jedlé sody. Na řadu přichází další zaručený návod: uděláte kašičku z jedlé sody a mince jemně mnete mezi prsty. Výsledkem jsou jen odřené prsty, mince zůstávají nevyčištěné. Sáhnete proto pro ocet, který přece tak snadno rozpouští kámen usazený v rychlovarných konvicích. S kamenem na povrchu mincí ale ocet ani nehne, jenom si zasmradíte celý byt odporným štiplavým pachem. Začnete přemýšlet o tom, kde asi prodávají Chelaton III, kyselinu citrónovou nebo amoniak a kolik asi tak tyhle chemikálie stojí.

Takhle silně znečištěné mince je opravdu nejlepší vyčistit kyselinou, protože žádný jiný způsob čištění na ně nezabírá. Je to nejdostupnější, nejlevnější, nejrychlejší a věřte tomu, že kyselina rozpouští pouze nánosy na mincích, samotné mince zůstávají po působení kyseliny naprosto nepoškozené. Čištění trvá řádově od několika minut do několika hodin-podle vrstvy nánosů na mincích. Nevýhodou je, že kyselina zbaví mince kromě zoxidovaných nánosů i patiny, kterou je ale možné chemicky obnovit, třeba pomocí jódové tinktury.

Na ukázku čištění jsem vybral 2 slepence mincí a jednu sólo minci = celkem 6 stříbrňáků, které nebyly nalezeny společně. Půl litru kyseliny, kterou používám, stojí 26 Kč. Čištění stříbrných mincí kyselinou doporučuje i Jan Bukvic v příručce Čištění a konzervace mincí, kterou vydala Česká numismatická společnost, pobočka v Hradci Králové v roce 1992.

Foto 1 – mince po očištění teplou vodou a kartáčkem.
Foto 2 – už to bublá a na rozdíl od octa to nesmrdí.
Foto 3 – mince po koupeli v kyselině a velmi důkladném opláchnutí vodou a kartáčkem, naskládané zhruba do polohy jako na 1.fotce.
Foto 4 až 17 – mince po vyleštění.

 Autor: hypo1

Komentáře

LYNXLYNX

07. 05. 2009, 10:19

No článek pěkný, dlouhý, bohužel jako z loskutáka. Tedy vznáším dotaz. Jaká kyselina, v jaké koncentraci, postup s jodovou tinkturou. Děkuji za doplnění mých dotazů.

jipin

07. 05. 2009, 10:25

... Opravdu pěknej výsledek, a moc pěkný kolečka. Tu kyselinu jsi použil citronovou, nebo nějakou jinou?

kokon

07. 05. 2009, 10:25

Mince vypadají skvostně. Jen jsi nenapsal jakou kyselinu používáš( nebo to je výrobní tajemství?). A jak reagují na kyselinu mince s vysokým obsahem mědi? Jak potom mince leštíš? Díky za odpověd.

tezcatlipoca

07. 05. 2009, 10:25

Nějak tam nikde nevidím, o jakou kyselinu se to vlastně jedná:) Já čistím stříbrné mince roztokem chelaton II + ethylendiamin, taky to jde rychle, vypadají podobně luxusně a ethylendiamin tolik nesmrdí (dřív jsem používal amoniak)

UCAdmin

07. 05. 2009, 10:28

Hypo1 - no musim uprime rici, ze postup sice rychly, ale mnoho minci jiste dokaze nenavratne poskodit. Bude zalezet na slozeni kovu a zachovalosti mince - nasledne zvolit metodu cisteni. A take jestli chci mit minci jak novou nebo budu chtit zachovat uslechtilou patinu. Kyselin je spousta a neuvedl jsi kterou jsi pouzil. Ne vzdy znamena, ze rychle je lepe a u cisteni minci to plati obzvlast. V zadnem pripade nechci schazovat tvuj clanek, ale bylo by dobre uvest i zapory teto metody a predevsim to, ze se neda pouzit na vsechny mince atd. Kazdemu doporucuji vyzkouset ruzne metody na mincich na kterych se neda jiz nic zkazit a dopracovat se tak k optimalnim zpusobum.

tezcatlipoca

07. 05. 2009, 10:31

Mimochodem, nedávno jsem odzkoušel super postup patinování, stačí na několik sekund ponořit do slabounkého roztoku tetrathiomolybdátu amonného. Vypadá to moc hezky a složením je patina bližší té přirozené než při použití jodu. Problém je že tetrathiomolybdát se moc běžně nesežene.

tezcatlipoca

07. 05. 2009, 10:41

ještě jsem zapomněl, kdyby to náhodou někdo zkoušel - hodí se k tomu chelatonu přidat ještě trochu benztriazolu, ten funguje jako inhibitor. Bez něj může po delší době a za přístupu vzduchu roztok začít mírně napadat i kov. A myslím že se benztriazol dá použít i do kyselých lázní, ty bývají rizikovější v tomhle směru

Giftmacher

07. 05. 2009, 10:51

UC: V záhlaví je uvedeno, že to je určeno na stříbrné mince a i v článku se uvádí jen stříbrné

pinpointer

07. 05. 2009, 11:42

Tak takovým způsobem bych mince určitě nečistil vypadají na oko pěkně ale patina je pryč a vytvářet patinu chemickou úpravou tak to je silný kafe

cernunos

07. 05. 2009, 11:43

hypo1: pěkné, ale těch metod je opravdu asi trochu víc a není mince jako mince, jak už psali kolegové přede mnou. A nesouhlasím s tebou, že jedlá soda je nefunkční. S její pomocí jsem měl mince vyčištěné během pár minut, aniž bych měl prsty nějak sedřené. A mince je pak jako nová. Ikdyž prý pak vznikají na minci mikroskopické škrábance, což sice nemám potvrzeno, ale hlavně to asi ne

Odin

07. 05. 2009, 13:14

Po tomto čištěni se nějak vytratil ten dojem středověku, takhle vyčištěné mince beru u mincí F. J.I. , ale u starších mincí mi ta původní patina chybí.

radi

07. 05. 2009, 13:52

Mince pěkné, ale kolikrát najdu malou minci s větším podílem mědi a pak by takové čištění z ní udělalo vyžraný kolečko

ŠMAX90

07. 05. 2009, 15:09

výsledek krásnej já čistím nechemicky gumou obyč za 5 kč a človek sice gumuje jak vůl bolí ho ruce... ale za 2 hodky nebo nekdy i za půl má střibrnák vyčistěn k nepoznání. ale návod dobrej.

LIPAN

07. 05. 2009, 17:13

bobré mince, parádní olomouc...

bába

07. 05. 2009, 21:40

Bude to s největší pravděpodobností akumulátorová kyselina sírová.  Mince jsou pak doleštěné nějakým leštidlem (po sírové zmatní). Patina na stříbro není celkem problém a je v podstatě k nerozeznání od přírodní. Je ale pravda, že některé mince s vysokým obsahem mědi potom budou nenávratně poškozené.

tezcatlipoca: místo benztriazolu (který se někdy používá i samotný jako čistidlo) se dá použít starý známý urotropin.

Georypák

08. 05. 2009, 09:39

Což takhle použít kyselinu dusičnou a udělat mince rozpuštěné a následně vypuštěné
vzhledem k tomu, že dle autora ta kyselina nemá smrdět a stojí 26 Kč/0,5 l tak bych si tipoval stejně jako Bába na sírovku do autobaterie. Ale nechť se vyjádří k použité kyselině autor článku sám.

Tiptop

08. 05. 2009, 11:02

Chlapci a dievcata, cistenie pomocou kyseliny je ok ale nezabudli ste nahodou na jednu az dve dost podstatne veci... A tiesu,,,,, Neutralizacia a zakonzervovanie...... Cistenie rozhodne nekonci sposobom, vybrat s kyseliny oplachnut vodou a ususit.....

hypo1

08. 05. 2009, 11:58

Pro doplnění: tenhle způsob čištění doporučuju pro velmi silně znečištěné mince jako jsou třeba ty na první fotce-s těma si ani guma neporadí Chelaton jsem nezkoušel, protože jsem ho nikde nesehnal, ale píše se o něm, že zachová aspoň nějakou patinu. Kyselinou bych rozhodně nečistil vyloženě měděné mince nebo jiné nálezy.

Šestikrejcary Leopolda I. jsou mince s poměrně vysokým obsahem mědi-ryzost byla 438/1000, ale těžko říct, co by kyselina udělala s 3-krejcary Leopolda I. , které měly od roku 1693 ryzost 359/1000 nebo s 1-krejcary s ryzostí 219/1000. Menší mince měly ještě nižší obsah stříbra.

Použil jsem přípravek s obsahem cca 10% kyseliny fosforečné-stačí zajít do supermarketu, projít oddělení drogerie a číst složení u výrobků. Na leštění používám cídící vatu na zlato a stříbro.

Patina na mincích samozřejmě chybí, ale chtěl jsem dané mince vidět ve stavu, v jakém je viděli jejich mincmistři, což se snad povedlo. Chemické obnovování patiny je zřejmě běžná věc, protože o tom píše nejen Bukvic, ale jsou o tom články i na numismatických stránkách.

Neutralizaci destilovanou vodou jsem neprováděl, jen jsem mince opláchnul v obyčejné vodě a vydrhnul kartáčkem. Snad mince zbaví oxidů i to leštění cídící vatou. Ke konzervaci se prý hodí silikonový olej, kterým se napustí hadřík a mince se jím přetřou a potom se osuší suchým hadrem.

Sirus1182

08. 05. 2009, 22:32

Mohl by si sdělit název té kyseliny??? Díky :)

Kar

09. 05. 2009, 10:23

hypo1: na mince s obsahem stříbra 350/1000 je ještě citronovka bezproblému použitelná. Vlastnoručně ověřené.
Na menších podílech stříbra už ale začíná po delší době vytvářet na minci fleky cihlové barvy.
Každopádně nejhezčí mince je stříbrňák vyčištěný drhnutím sodou

LIPAN

09. 05. 2009, 10:31

S jedlou sodou nemáš pravdu ta si s tím poradí ale trvá to asi tři až šest týdnů ale pozor pouze kvalitní stříbro. Podle mého názoru jsi použil prostředek na čištění koupelen( těmto mincím to neuškodí ), neutralizace je nutná...

strelecek

09. 05. 2009, 18:38

de to se vším: tak treba si vezmete pripínácek nebo spendlík a krasne ve zlabcích té mince opatrne vydrete spínu. funguje to!!

mephisto

11. 05. 2009, 12:13

chtěl bych se zeptat jde takhle čistit i normální mince třeba dvoutolar ja sem ho očistil kartáčkem a zmizel mi dokonce rok výroby :( ale nevím jak postupovat dál aby to bylo čisté poradte na mejla

marczus

11. 05. 2009, 13:17

nadhera

cimrman

14. 05. 2009, 07:32

Mě silně zoxidované stříbrňáky na které nezabral ani chelatonIII ani jiné trapné pokusy vyčistil normální tekutý čistič na stříbro z drogerie za 35kč. Je to naředěná směs kyseliny sírové a ještě něčeho. Musí se to ale hlídat.
Ponořit na 2minutky, vyndat pod proudem vody čistit jemným zubním kartáčkem a zase ponořit atd. Až je mince čistá dle vašich představ. Potom můžete minci třením mezi prsty za pomoci dětské zubní pasty trošku vypěknit. Pak vyvařit v destilce, osušit a hotovo.
Zabírá taky roztok čpavku.
Na patinu jsou různé návody......

tezcatlipoca

14. 05. 2009, 10:05

jo, ten čistič je kys. sírová, cca 5% + thiomočovina 8% + neionogenní tenzid cca 0,5%. Ta thiomočovina funguje jako ligand (reaguje s patinou) a zároveň jako inhibitor (brání napadení kovu). Ale mě na tom čističi vadí dvě věci, předně je pak stříbro vysloveně bílé, totálně zmizí dojem stáří, a za druhé, pokud je tam silnější vrstva černé patiny (teď mluvím spíš o Ag nádobí než o mincích) tak ta vrstva se jen vybělí, ale nerozpustí a povrch pak vypadá vysloveně hnusně a je to třeba dočistit a doleštit mechanicky. Ale když někdo chce aby mince vypadaly jako nové, nebo třeba na šperky je čistič ideální

cimrman

14. 05. 2009, 10:45

tezcatlipoca:přesně! Ale jek se tady píše, pak lze mince či předměty zase podle libosti napatinovat dle různých návodů. Jinak to asi u takto zoxidovaných mincí nepůjde.

UCAdmin

20. 05. 2009, 12:43

mephisto - jsi si jisty, ze se jedna o dvoutolar? Tolary se razily s kvalitniho stribra a rozhodne by jsi nesetrel jeho opis kartackem na zuby.

mephisto

29. 05. 2009, 11:08

omluva - není to dvoutolar ale jen dvou haléř :D jej ja sem kkt

Honza22

03. 06. 2009, 15:54



Já osobně mince čistím hadříkem a zubní pastou a to hlavně stříbrné. Pasta prý zanechává mikroskopické škrábance, ale ty nejsou okem viditelné, takže tenhle postup se mi osvědčil. Potom mám hadřík koupený ve zlatnictví, který mince čistí velmi dobře, hadřík je německé výroby.

yenek

11. 06. 2009, 14:54

Já osobně jsem proti jakýkoliv kyselině co mně se osvědčilo a tuto radu mám od sběratele a to je obyčejná jedlá soda rozpustím ji ve vodě na kašičku mince do ní vložím a nechám chvilku působit a pak je mnu mezi prsty pak je opláchnu teplou vodou a vyleštím flanelem tato metoda je šetrná ke starým mincím kterým zanechává svoji patinu

Turul1

11. 06. 2009, 19:53

Dobrý večer, čtu tady o čištění kyselinou ale kde se dá sehnat? Děkuji.

Honza22

13. 06. 2009, 20:02

Tak kyselin ja samozřejmě více druhů ne lehčí nečistoty ocet a kyselina cotronová. Taky by chtěl doplnit, že patina vytvořená jodovou tinkturou se lehce setře.

Honza22

13. 06. 2009, 20:05

Jinak kdo by chtěl nabízím v elektronické podobě knihu Jan Bukvic čštění a konzervace mincí. Kdo by ji chtěl, tak mi napište na mail

Srenky@seznam.cz

Honza22

13. 06. 2009, 20:05

*čištění

Hajný

18. 06. 2009, 22:34

Jak to přesně doleštujete?
Mám nějaké sříbrnáky a jejich povrch se zdá být drobně ale přitom po celé minci poškrábaný. Vypadá to dost divně.

Honza22

19. 06. 2009, 18:58

Stačí třeba hadřík na stříbro(já používám od německé firmy), koupiš ho normálně ve zlatnictví cca za 20 kč.

Hajný

20. 06. 2009, 09:30

Honza22: moc díky.

Honza22

22. 06. 2009, 21:09

Není zač.

vaflogistics

16. 08. 2009, 20:51

Dobrý den, jakou kyselinu používáte na to stříbro? A prosím poraďte mi co na měď... děkuji

Sirus1182

22. 09. 2009, 19:09

řekl bych že si z nás pan hypo1 dělá srandu!!!!!!!!!!!!!!! článek hezký ale tu kyselinu sdělit mohl. Jinak to beru jako FAKE

hypo1

23. 09. 2009, 11:10

Sirus: Je to 5-15% kyselina fosforečná v přípravku na čištění hajzlíků Fixinela za nějakejch 26 Kč-rychlý, levný a na stříbro účinný.

Starý pes

17. 01. 2010, 17:48

Já je dávám do kys. citronové, kterou mám v sypkém stavu. V kastrolku uvedu vodu do varu, vhodím mince a a přisypu citronovku. Čisím takhle hliník. mince a stříbro. Hliníkové mince jsou dost měkké, proto je tam nechávám jen velmi krátkou dobu, abych nezničil patinu. No, nikomu to nevnucuji a nevím, jestli máte přístup k citronovce, mě tohle vyhovuje. Šťastný kop všem. Starý pes

maa

21. 10. 2010, 20:33

chcem upozornit na mince z mensim obsahom striebra, jedna sa hlavne o velmi male mince, kyselina fosforecna vytahuje med na povrch, takze sa vam strieborniacik zmeni na nieco nacervenale:-) ale inak sa da pouzit na mince z vacsou rydzostou, dobry clanok

Burchinal

26. 05. 2011, 21:38

Také přidám jedno malé upozornění. Není až tak docela pravda, že kyselé čištění (jakoukoliv kyselinou) minci vůbec nijak nepoškodí. Ve stříbře v běžných mincích bývá dost velký podíl mědi a ta právě dělá neplechu. Měď časem oxiduje a kromě různých měděnkových vrstev na povrchu poškodí i strukturu samotného kovu. A při kyselém čištění se sice z mince odstraní všechny nepatřičné vrstvy, ale taky se může rozpustit a vyplavit i ta měď z narušeného materiálu mince. Výsledkem je pak mince sice pěkná na pohled, ale s měkkou, houbovitou strukturou materiálu. Pozná se to jednoduše, stačí do vyčištěné mince lehce na nějakém nenápadníém místě rýpnout nehtem. Na nepoškozené minci nehet nezanechá stopu, na poškozené ano. Takže opatrnost je na místě a já přeji úspěchů při čištění.

Patrik 1866

09. 10. 2016, 09:33

Kyselina je ale dost nebezpečná

JakubP

26. 09. 2020, 10:41

Měl jsem možnost vyzkoušet a opravdu to funguje.
Škoda, že kolega nenapsal podrobný návod, jak dlouho minci ve varu nechat atd.
Funguje i návod od kolegy níže, který používá čistič stříbra.
Tato metoda je ovšem pomalejší a asi pravděpodobně šetrnější.
Jinak je pravda, že pokud má mince malý obsah stříbra, tak na některých místech může házet červený odstín.
Na tyto mince je lepší nechat je ve studené lázni Chelatonu a pomalu čistit.