Úvod / Nálezy / Půdovky atd.

Šavle wehrmacht - otočený kříž?

09. 10. 2017 Autor: Coltik1 9264× 48
Dobrý den,
zajímalo by mne, jestli někdo netuší, proč má tato šavle otočený hákový kříž? Děkuji za názory.
Coltik1

 Autor: Coltik1

Komentáře

silpocha

09. 10. 2017, 10:32

To vypadá jako odlitek do obtisku formy originálu

mirecek

09. 10. 2017, 10:47

Akorát obtisk formy originálu bude pozitivní, jeho odlitkem dostaneš kopii formy...

jegr

09. 10. 2017, 11:14

Já bych taky řek jak bylo předesláno i otočení hlavy orlice by tomu napovídalo.

Dom

09. 10. 2017, 13:02

Odlitek z formy je stejný. Takováhle chyba by mohla vzniknout, když by tu formu někdo dělal podle fotky a zapomněl to otočit.

Coltik1

09. 10. 2017, 13:08

Prave a pritom to vypada jako origo... minimalne nic noveho to urcite neni... fakt nevim

klarkon

09. 10. 2017, 13:30

Tady je taky opačně, ale vypadá jako by to dělal někdo doma.
http://www.icollector.com/GERMAN-NAZI-ARMY-LION-OFFICERS-SWORD-AND-SCABBARD_i14996587

http://media. liveauctiongroup.net/i/14826/14996587_2.jpg? v=8CFA19C233B7AC0

Coltik1

09. 10. 2017, 13:55

Aha, tak nevim. Cepel je znacena emil voos, myslite, ze to po valce nekdo podomacku odleval?

Innominus

09. 10. 2017, 14:10

Mam ji taky, ale z pod podlahy, kdysi jsem to resil a bylo mi receno, ze se jedna o uplne prvni kusy se svastikou, ktere se delaly a proste ji obratili...

PetkoZberatel

09. 10. 2017, 15:14

Ahoj, značenie na čepeli mnohé vysvetľuje. Prevedenie záštity odpovedá síce výrobcovi Richar A. Herder, v ostatnom sú však odlišnosti. Ono nakoniec mnohé modely sa podobajú. Čo sa týka swastiky - rovnako som sa stretol s názorom, ktorý uvádza kolega Innominus a považujem ho na najdôveryhodnejšie vysvetlenie. Šabľa je originál, nesie veľmi veľa namáhavej ručnej práce nožiara a to sa ozaj cení. Za mňa krásny exemplár rannej šable!

ragnarog

09. 10. 2017, 15:24

Nejsem znalec, ale nechce se mi věřit, že by do "provozu" Němci pustili šavli s obrácenou svastikou, navíc hned po zavedení, to by naopak měl být vzor preciznosti... A asi to nebyla taková masovka, aby to později bouchali jako Baťa cvičky a tím pádem jim ulítl nějaký zmetek.
Navíc, když se podíváte na foto 2, přímo uprostřed svastiky je bublina od nekvalitního lití, takže se přikláním k názoru, že je to nějaká zmršená kopie koše. Čepel posoudit nedokážu.

Coltik1

09. 10. 2017, 16:50

Diky za nazory

Innominus

09. 10. 2017, 17:12

PetkoZberatel naprosto souhlasim

Innominus

09. 10. 2017, 17:30

ragnarog spis je to o tom, ze proste nevedeli, byla to opravdu pocatecni produkce, zpracovani je take nekde jinde nez u pozdejsich kusu, jinak uprostred neni bublina, ale dulek, mam ho tam take...

Coltik1

09. 10. 2017, 17:37

Diky, potesilo me to. Pokud by mel nekdo zajem, byla by asi i volna, neni to muj salek kavy.

pepa_d

09. 10. 2017, 17:53

Coltik1,tak že jsi potřeboval nějakou recenzi a rád by ses toho zbavil? Fuj to bych nechtěl ani za pár šupů.

Coltik1

09. 10. 2017, 17:59

Ne, chtel jsem nazor vetsiho mnozstvi lidi, ja nemecke veci nesbiram, ani se v nich nijak moc nevyznam a pokud bych ji prodaval, budu si rad jisty, ze prodavam original... protoze za cenu kopie si ji radsi necham a za cenu originalu chci prodat original pokud to nejak poburuje, tak me to mrzi, ale asi s tim nic nenadelam

Innominus

09. 10. 2017, 18:27

Mel bych zajem koupimhelmy@seznam.cz diky

klarkon

09. 10. 2017, 19:37

jen pro zajímavost jukni na ceny podobných v doláčích
http://www.wwiidaggers.com/SWDSOTH3.htm

pepa_d

09. 10. 2017, 20:03

Coltik1,mimo politiky mě nic nepobuřuje jenom jsem napsal svuj názor, to se snad smí. Přeju tě abys to prodal nebo vyměnil za to co tě zajímá čau čau.

Coltik1

09. 10. 2017, 20:11

V pohodě, nikdy jsem to neviděl, ani nikde nenašel, tak mě to zajímalo. Díky za přání a Klarkone Tobě také dík

BadenBaden

09. 10. 2017, 22:16

Coltik1 : Nic proti, ale kdyz se v německých zbranich nevyznás, jak píšeš, tak jak vis ze je to zrovna šavle Wehrmachtu? Jestli vono to nebude trosku jinak ze jo

Coltik1

09. 10. 2017, 22:18

Tak obecný přehled mám, google také, ale nějaké specifikum jako třeba zde otočeného kříže, to se radši zeptám. Já sbírám legie a československo

pavel666

09. 10. 2017, 22:33

Ranný typ s obrácenou svastikou, to jako vážně... tam by výstupní kontrolou neprošel šroubek, který nelícoval s linií pochvy. Tohle není výroba ke konci války, kde už nějaká ta benevolence přeci jen byla.. neznalost se většinou hází na nějaký prototyp, nebo ranný model.. absolutně nic proti coltikovi.. takovéto odchylky se dělaly po válce, jako trofeje, suvenýry, látalo se to kdejak a většinou s nějakým razantním odklonem od originálu.. to si vážně dokážete představit nějakého generála, jak se courá s rytířským křížem, ktreý má obrácenou svastiku a invektivy odráží s tím, že je to ranný model? jen příklad, ale princip stejný. .

Skorszeny1

09. 10. 2017, 22:59

Přesně jak píše pavel666. Holý nesmysl aby se hned zkraje vyráběl takový zmetek. I to odlití je hrozné. Znám lidi kteří by odlily daleko kvalitněji a bez otočení HK. To by Němci toho dotyčného co by takovou zmršeninu pustil do oběhu nechali ihned popravit za haněné symbolu 3.Říše. Po válce Amíci vyráběli repliky odznaků přezek i dýk, někdy i na originál raznicích. Ale toto by nestvořili ani oni. Některé díly z té šavle originál možná jsou, ale to se z těch fotek nedá na 100% rozeznat. Barva na pochvě je taky již nepůvodní a drátek držadla je taky divný. Ale je možné že byl výrobce ten den opilý a vyrobil unikát

Panzerfaust6

10. 10. 2017, 06:53

dôstojník Wehrmachtu bol možno budhista, nato nikto nemyslel

Megy

10. 10. 2017, 07:30

Jen se zeptám. Když neděláš to Německo, byla by k mání ta SS nebo NSKK dýka?

Marouš1

10. 10. 2017, 08:09

Argument, že na začátku III. říše neuměli vyrábět šavle a jejich součástky je krapet zcestný, každá firma (resp. většina) navazovala na mnohaletou tradici výroby chladných zbraní. Hlavně bych chtěl vidět oficíra, který se vypravil na přehlídku v nažehlené uniformě, ověšen metály a k boku si připne šavli s obráceným HK. Ostatní oficíři už to snad měli správně, tak se mu smáli, Hans točí se ti větrník na druhou stranu - to neva, za pár desítek let to budou považovat za unikát.

PetkoZberatel

10. 10. 2017, 08:36

Cotlik1: prosím ťa, ak by si kolega Innominus kúpu rozmyslel, veľmi rád od teba tu šabľu kúpim. Prosím napíš mi na: petkozberatel@pobox. sk 

Krma

10. 10. 2017, 12:24

Takovyto savlicky nabizi nejaky dobrodruh na s bazaru a chce za tyto sracky temer 5000. Originalita z nich primo cisi. Koupit to muze jen hnup.

Rozum

10. 10. 2017, 21:10

Ja nevim me i to zpracovani toho kose nejak nesedi do oci... neni to tak precizne odlito jako ostatni. Nemyslim to zle ale. .

ragnarog

10. 10. 2017, 23:33

Celkově ta šavle prostě působí podezřele, Na druhou stranu, má o ni zájem PetkoZberatel a ten chladným zbraním rozumí, takže to je indicie, že na ní něco bude...

PetkoZberatel

11. 10. 2017, 10:30

Zdravím všetkých,
pokúsim sa teraz podrobne vysvetliť, z čoho som pri určovaní šable vychádzal. Myslím tým jej originalitu a typ. Prosím odpustite mi dlhší príspevok, ale vzhľadom na niektoré komentáre je potrebné podrobne popísať prvky šable.
Šabľa je z ranného obdobia produkcie, o tom svedčia mnohé konštrukčné prvky. Začnem záštitou, je evidentne vyrobená z polotovaru, ktorý bolo potrebné následne dopracovávať ručne. Táto činnosť bola nesmierne náročná na prácu a čas. Detaily ručnej práce na orlici, ozdobných prvkoch koša sú evidentné. Z tohto dôvodu je každá ranná šabľa jedinečná a aj keď existujú rovnaké vzory a návrhy, často s v drobnostiach líšia. Rovnako je možné pri viacerých rovnakých exemplároch bádať rozdiely, ktoré svedčia o tom, že viacerí zamestnanci mali odlišné metódy dopracovania polotovarov. Neskôr s rozmachom Wehrmachtu rástol aj dopyt po chladných zbraniach a výrobcovia jednoducho nestačili pokrývať zákazky a z tohto dôvodu veľmi rýchlo pristúpili k zdokonaleniu a hlavne zjednodušeniu výroby. Preto pri šabliach z neskoršieho obdobia produkcie možno bádať unifikovanú výrobu – postupne sa zlepšili používané materiály a formy na odlievanie do takej miery, že potreba ručnej práce – na dotváranie detailov sa úplne minimalizoval. Tým výrobcovia docielili to, že sa vyrábalo viac a hlavne lacnejšie. Ako som už uviedol, záštita priložená na fotografiách sa zjavne podobná na návrhy od iných výrobcov napr. Rich. Abr. Herder alebo i E. Pack. Kto sa mieni týmito šabľami seriózne zaujímať, odporúčam mu knihu od Angoliu – v nej je aj presne tento typ záštity zobrazený (vrátane bodky na swastike – len tá v knihe nie je opačne). Podobnosť jednotlivých návrhov vysvetľujeme tým, že mnohí výrobcovia v priebehu produkcie medzi sebou spolupracovali a často svoje produkty dotvárali z viacerých spoločných návrhov. Až neskôr si poniektorí, ako napr. Eickhorn chránili svoje výrobky patentami (nemôžeme hovoriť o patente ako takom, išlo o špecifickú formu nižšieho patentu). Presuňme sa ďalej, drevená rúčka potiahnutá bakelitom je upevnená z dvoch strán malými klinčekmi – toto je konštrukčný prvok charakteristický výlučne pre ranné chladné zbrane. Dokonca WKC sa v jednom z katalógov „chvalil“ že jeho šable sú modernej konštrukcie, bez upevňovacích klinčekov! Na šabli jeden klinček chýba. Ozdobný drôt je originálny a pri týchto šabliach sa často vyskytuje. Jeho konštrukcia je zaujímavá, základ tvoria tri tenké hliníkové drôty, ktoré sú následne ovinuté jemným hliníkovým drôtom – vytvárajú tak dojem akejsi húseničky alebo pružiny. Výrobcom je spoločnosť Emil Voos, Solingen – práve u šablí pre Wehrmacht je tento výrobca preslávený najrôznejšími návrhmi záštit, ktoré sú aj mierne povedané divné.
V súčasnosti ranné šable nie sú nikým falšované, napodobiť prácu skúsených nožiarov je veľmi ťažké a navyše ak by sa to aj niekomu podarilo, šlo by o namáhavú prácu, ktorá by bola nerentabilná. Pristupuje sa viac ku falšovaniu neskorších návrhov, kde bola výroba zjednodušená. Napr. veľmi často sa falšuje u zberateľov obľúbený model šable Prinz Eugen, ktorý je aj veľmi drahý.

Ďalej je potrebné si uvedomiť, že tieto šable boli súkromným majetkom vojakov, ktorý si kupovali sami za vlastné peniaze od súkromných spoločností. Nešlo o žiaden štátny kontrakt, preto tieto typy zbraní nepodliehali kontrole v takej miere, ako pri iných oficiálnych objednávkach strany alebo armády.
Záverom sa dostanem aj ku tomu, prečo je swastika obrátená. Priznám sa Vám rovno, obrátil som sa so žiadosťou o pomoc na kolegu z Veľkej Británie, ktorý je uznávaným zberateľom nemeckých šablí a aj jedným z najväčších odborníkov v tejto oblasti. Tu je jeho odpoveď:


Hi Peter, Thank you for your message and link to the sword in question. In Britain, the sword is said to be modeled on the 1796 pattern cavalry sabre or in Germany the Blucher sabel. The sword appears in many ways to be German which at first glance it does. However, my suggestion is that it was made in Germany but as an export model possibly for the Finnish Army? The reverse swastika is called a SAUWASTIKA and more usually associated with Buddhism. Back to the sword, Emil Voos made some unusual swords but I have never seen one quite like yours. I have a German sword in my collection which looks very Germanic and was manufactured in Solingen but bears the etching "Uruguay" on the blade and I have seen others from other countries. The pommel, backstrap, knuckle guard and eagle all appear, at least to me, to be non standard for a German army sword and the reverse swastika is part of the design and not an error.

stepe

11. 10. 2017, 12:28

Hezké počtení, jen se mi zdá, že to má jednu vadu. Nějak se vyrojily!!! Nedávno byly v Buštěhradě dvě stejné šavle za 3.500, na internetu jsou rovněž na prodej - viz: https://www.sbazar.cz/dobrezbirky/detail/20326761-nemecka-savle

Není těch "rarit" nějak hodně? Polák se asi směje, jak učeně o tom rozvažujete a má radost z dobré práce.

Coltik1

11. 10. 2017, 12:31

jako pardon, ale srovnávat mojí šavli s tím, co je v odkazu.... to je asi bez komentáře každopádně i tak díky za názor

stepe

11. 10. 2017, 13:10

Coltik1 - Jen jsem chtěl upozornit, že se najednou vyrojily. A stejně jako jde koupit všemožné SS aj. dýky v různém stupni kvality a dokonce i v jednotlivých součástkách ke konečnému dotvoření (opět Buštěhrad a mj. i Polský stánek) lze jistě v různém stupni kvality sehnat předmětnou šavli. Je to jen a jen o penězích, jako se vším. Netvrdím, že tvá je fake, jen že zřejmě začínají fake růst. Vše potřebuje jen správnou historku - pod prkny, od starého dědy, od cestovatele z Indie....... Nic ve zlém, jen postřeh z burzy. Přeji ti, ať máš pravou a tím nemyslím pro praváka.

PetkoZberatel

11. 10. 2017, 13:19

stepe: šabľa, ktorej fotky si poslal, nemá s tou čo je v tomto príspevku nič spoločné. Navyše podobné šable - myslím tým falza, z ktorých fotku jedného pripájaš sa u nás začali vyskytovať už minimálne 15 rokov dozadu! Existuje množstov prevedení týchto replík, líšia sa kvalitou i použitým materiálom, tvarom, veľkosťou a značením. Oni sa nevyrojili nedávno, ale priebežne sa vyskytujú už relatívne dlhú dobu. V skutočnosti sa na trhu vyskytujú ďaleko lepšie falza, ktorých sa je treba obávať... repliky na ktoré odkazuješ sú len smiech a myslím si, že ani začiatočníka nedokážu oklamať.

FerdaMravenec

11. 10. 2017, 13:43

Takže je to exportní šavle pro budhistický batalion finské armády?

Coltik1

11. 10. 2017, 14:09

Stepe: chápu, není to můj nález, ale vím, že v 60. letech jí už předchozí majitel měl. Parkoviště Buštěhrad a polské SPZ znám

Coltik1

11. 10. 2017, 14:10

PetkoZberatel: opravdu to nemá cenu, je to ztráta času. Tobě patří velký dík za zjišťování, je to velmi zajímavé.

Pro ostatní, díky za názory, už bych to uzavřel

Marouš1

12. 10. 2017, 09:43

Dobře, takže šavle s obráceným HK je podle zahraničního sběratele podivnost, ale může to být budhista nebo fin??? Případně to je domácí výroba pro paučánské dobrovolné jednotky.

Odin

12. 10. 2017, 16:52

Ranný model pro leváky :)

Prizm.V

13. 10. 2017, 01:27

At je to co chce, pokud to nepůsobí originálně, je to za větší peníz neprodejný.

liborradek

13. 10. 2017, 09:26

Já teda nevim, ale finove sice měli obrácenej hákáč, ale že by měli i orlici? Kdyby tam nebyla tak bych tomu třeba i věřil, ale takhle by to pro ty finy museli bejt splácaný dva znaky dvou státu dohromady.

klarkon

13. 10. 2017, 10:50

liborradek - kde si přišel na to, že měli Finové "hakaristi" obrácené

liborradek

13. 10. 2017, 13:26

Máš pravdu kecám byl klasickej v modrém poli. Teď jsem si to našel. Nicméně mě se ta šavle nezdá.

Skorszeny1

13. 10. 2017, 22:44

Nejhezčí je stejně ta originál barva na pochvě, ta je prostě hustá. Prostě celkově mega rarita

Panzerfaust6

18. 10. 2017, 07:32

PetkoZberatel: ozvi sa mi prosím na maila, jak sa ti dá. Pod obálkou. Díky moc

PetkoZberatel

18. 10. 2017, 09:47

Panzerfaust, e-mail pod obálkou sa mi otvára komplikovane, prosím napíš mi na: petkozberatel@pobox. sk