Úvod / Články / Archeologie

Sekera z tvrze

11. 10. 2012 Autor: J.K. 7158× 34
Zdravim všechny lidi dobré vůlé :D. Nedávno jsem našel tuto sekeru (asi teseřskou?) a chtěl bych poprosit zdejší odborníky, jestli by mi nepomohli s alespon přibližnou datací. Nevím jestli pomůže fakt že jsem ji nalezl za naší dědinou v místech kde stávala středověká tvrz. Já si však myslím že bude asi o hodně mladší ne? Mohl by se zde najít někdo kdo mi poradí?

PS: pro troly nejsem žádný rabovač archeo lokalit v oněch místech probíhal arch. průzkum už 70.letech a ještě dnes je tam po nich lochna jako prase. Já jsem tam ještě nikdy nic nenašel až ted tam žačali jezdit motorkáři po lesích(oni to nejsou ani tak motorkáři, jako spíš lidi s potlačeným pudem sebe záchovy, protože sjídějí ty přítké kopce a nejen ty na hradišti), ovšem jak se tak tito mladíci pokoušejí lámat si kosti a motorky, tak tam ten vršek hradiště těmi svými motorkami pěkně poorali a když zaprší začínají se ze země klubat hlíněné střepy -nedávno jsem si toho všim a tak je tam chodím zachranovat.

Do budoucna jsem uvažoval že někdy až bude více zajímavých nálezů z mého okolí tak se domluvím se starostou a spácháme v knihovně nějákou výstavku pro lidičky :)

 Autor: J.K.

Komentáře

schmiede

11. 10. 2012, 11:21

Sekere je opravdu mladší, tak do 80 let, normální odvětvovačka.

manowar

11. 10. 2012, 12:02

myslim, ze zas tak mlada nebude, ale rozhodne asi nebude z te doby, kdy existovala ta tvrz. Klidne muze mit 200-300 let, proc ne. Tvary seker se moc nemenily. A psat, ze jsi to nasel na tvrzi, hehe :D Jsem zvedav na diskuzi

CheGuevara

11. 10. 2012, 12:37

no výstava by byla asi problém, taky jsem o tom uvažoval.. jenže jak zlegalizuješ nálezy? když jim řekneš že jsi je našel v okolí tak by to mohl bejt velkej problém pro tebe. .

1942

11. 10. 2012, 12:42

manowar to chce klid

1942

11. 10. 2012, 12:46

omlouvám se adminovi že jsem zapomněl napsat pod příspěvek svůj nick - přesunul bys mi to admine? dík

SUBURBIA.cz

11. 10. 2012, 14:54

Je to smutný, kolik je tady zlatokopů, co se nezdráhají rabovat archeologický lokality a ještě se tim tady chluběj na internetu

streleckvz

11. 10. 2012, 15:17

Mám jen takovej dotaz. Jak ten který hledač pozná, že se pohybuje v archeo lokalitě? Jinak takovou sekeru jsem našel zrovna dneska. asi bude opravdu mladá.

slukk

11. 10. 2012, 15:43

Tak jsem asi taky ten "trol" jak říkáš, protože podle mě to, že tam byl výzkum v 70. letech neznamená, že už to není archeolokalita. A na tokový místa, kde stávaly tvrze, hrady,... se prostě nechodí, i kdyby tam archáči nikdy nebyli.

Taranis

11. 10. 2012, 18:05

a co takhle když jdu normálně jako slušnej člověk na výlet se podívat na kus naší historie někam na nějaké hradiště a vidím na zemi střepy z nádob to je tam jako mám nechat?

kyl

11. 10. 2012, 19:02

Tak pokud se to co je tu psané počítá jako archeo lokalita tak by se vlastně nemohlo hledat skoro nikde.
http://mistopis. boiohaemum.cz/search.php? rsvelikost=sab&rstext=jihomoravsk%FD&rstema=55

kyl

11. 10. 2012, 19:08

Tu je úvod
http://mistopis. boiohaemum.cz/index.php

Rossy

11. 10. 2012, 20:35

To:kyl. Potěšilo mne, že v tom výčtu nefiguruje místo kde hledám já.

1942

11. 10. 2012, 21:34

Zase dalsi přpřestřelka názoru začínán tu na to mít averzi, chtel jsem se s vama jen podělit o své hledacske zážitky, asi jsem takovou blbost už udelal naposledy to misto zna celá vesnice, váže se k nemu i dost pověstí a lidi tam chodi uz od nepameti a nejsem prvni kdo tam neco našel a co je na tom spatneho ze se zajimam o historii mé obce? Nejsem zadny obchodník ale sběratel a i kdybych se zebral a hned ted letel s tema par stripkama do musea, myslite ze by za kazdou cenu narvali nekde do vytriny? Nebo by je soupli do krabice s popiskem nekde do skladu. navic věci z této lokality davno v museu vystaveny jsou. Ale proc vysvetlovat, páni brouci pytlici uz si na mně stejně názor udělali tak což

1942

11. 10. 2012, 22:02

archeolokality nevyhledávám, proč bych měl, ale toto je místo v naší obci a je to kus naší historie jo a vykládejte mi že kdyby jste měli tvrz za byrákem tak by jste tam s detíkem nikdy nevkročili-prostě ze zvědavosti

1942

11. 10. 2012, 22:03

barákem -prominte

Krutor

11. 10. 2012, 22:54

J. K.: Archeolokalita je celá ČR, takže hledat nemůžeš nikde. Vysvětlovat lidem, že v rozvalinách a zříceninách s metrovým nánosem nad původní úrovní země najdeš tak akorát velký kulový, protože je to mimo dosah, je tady zřejmě zbytečné. Pochybuju, že je mezi detektoráři nějaký masochista, který by napřed ze stovek metrů čtverečních odházel desítky tun kamení, aby pak 5minut hledal. Každé profláklé místo je na mapě, nebo v odborné literatuře a dost pochybuju, že bys tam byl první. Většinou tam už byli archeologové, pak to tam 20let prokopávali detektoráři z první vlny, protože tyhle místa byli na ráně jako první. Pokud tam něco bylo v dosahu signálu, tak už je to venku. Když už tam budeš hledat, tak je větší šance na určitých místech v blízkém okolí, ale to zřejmě všechny ponechává v klidu, což svědčí pouze o jejich zaslepenosti a neznalosti. Dělej jak uznáš za vhodné podle svého nejlepšího vědomí a svědomí a pamatuj, že mlčeti zlato...

SUBURBIA.cz

12. 10. 2012, 11:05

streleckvz: Zámek, hrad, tvrz, hradiště, tvrziště, oppida, tábory a sídliště (římské, pravěké,... ) a podobně - to jsou příklady dobře rozpoznatelných archeologických lokalit, většinou dobře značených i na mapách.
1945: Kousek za barákem mám hrad, beru detektor a jdu to tam rozkopat. Kameny z hradeb naházim dolu ze srázu, na nádvoří vykopu pár kráterů a až budu odcházet, nasprejuju na vchodový vrata velkej kosočtverec. Archeologickej výzkum se tam už dělal, tak už to tam teď klidně můžu zdevastovat

1942

12. 10. 2012, 13:58

SUBURBIA.cz - vidíš to a ty mi tu budeš něco říkat
krutor: pravda mistře radši se o své radosti a starosti z hledání podělím se známými, než s nějákými anonymy schovájícími se za nickem. totˇ muj poslední příspěvek. Tak vám všem přeji hezké nálezy a mrcasu zdar!

lukis555

12. 10. 2012, 15:31

1942: Plně s tebou souhlasím. Spousta lidí si tady hraje na slušňáčky, přitom zajít se podívat na nějaký ten hrádek mi nepřijde nijak špatné. Za humny stála také dřevěná tvrz, kde se dělal archeologický výzkum, viděl jsem z něho i fotky, když jsem navštívil okresní muzeum poprvé a naposled s pomocí o určení a s žádostí o spolupráci. Starším archeologem mi bylo vysvětleno, že jestli to nevím, tak hledání s detektorem ze zakázané atd atd... Z tvrze si přivezli jeden hřebík a železné UFO, prostě směšné věci, ze kterých udělali dataci a nákres. Za půl hodiny s detektorem toho zde máte 10krát tolik a poměrně zajímavé věci, stačí se jen nebránit moderním postupům. Před měsícem jsme se bavil s pražským archeologem, který dělal se svojí partou výzkum u nás v klášteře, a ten mi rázně řekl, že s detektory v archeologii naprosto nesouhlasí, přitom si mi při rozhovoru stěžoval, že za měsíc práce nic nenašli, v duchu jsme se jen smál. Naopak slovenský archeolog, strýc mého kamaráda, který má na starosti celý Spišský kraj a přilehlé okolí mě o dovolené na východě rád provedl s detektorem místní krajinou a jen žasl, co se dá všechno najít. Kdo chce, může klidně nosit železné šipky a rezaté sekery do muzeí, když si je od vás vezmou, skončí stejně v bezedných depozitářích a nebudou nikde vystaveny. Toť můj názor na věc.

mr.casnik

12. 10. 2012, 18:23

Řekl bych že kam kdo chodí hledat je v zásadě otázka jeho vlastního vědomí a svědomí a jestli odevzdává, nebo se vymlouvá na bezednost depozitů (mimochodem to je skutečná část muzea, výstava je jen nezbytný cirkus a málokdy jsou vystaveny ty nejlepší kusy), je taky jeho věc. Ovšem nevím co má s žádostí o určení společná informace, že je nález z archeolokality. Je to jenom víření kalných vod nepoučitelnými magory co chtějí dosáhnout plošného zákazu detektorů, protože pak to teprve bude ten správný adrenalin...

leonidas85

12. 10. 2012, 23:37

Hehehehehehe, a není to náhodou z Letohradu? Asi 150 metrů od tvrze u lesíka? Vsadil, bych se že ano a ani jsi ji nekopal, že? Kopnul jsem ji a nechal jsem ji tam ležet u pařezu, že se pro ni vrátím. Úplně jsem na to zapoměl až teď jak na to koukám, tak jsem si na to vzpoměl. Jinak kopat jsem měl dovoleno od majitele tvrze, jež v tu dobu byla v rekonstrukci. Dělal jsem tam kamenné zdi-Tvrz Orlice :-)

leonidas85

12. 10. 2012, 23:44

Hehehehehehe, a není to náhodou z Letohradu? Asi 150 metrů od tvrze u lesíka? Vsadil, bych se že ano a ani jsi ji nekopal, že? Kopnul jsem ji a nechal jsem ji tam ležet u pařezu, že se pro ni vrátím. Úplně jsem na to zapoměl až teď jak na to koukám, tak jsem si na to vzpoměl. Jinak kopat jsem měl dovoleno od majitele tvrze, jež v tu dobu byla v rekonstrukci. Dělal jsem tam kamenné zdi-Tvrz Orlice :-)

m.key

13. 10. 2012, 06:11

Svatá prostato ... opět další názorný příklad proč se vy.. at na přispívání na tenhle web.

ostrov2

13. 10. 2012, 07:29

m. key: Když se podívám na tvůj příspěvek "Keltové, Frantíci a gold echt gold", tak máš pravdu

1942

13. 10. 2012, 13:25

leonidas85: kolego není to ono sekyrku jsem kopnul v prudkém svahu, letohrádek tam není, kamenné zdi taky ne, je to prostě kopeček v lese, kde má každý přístup a je to v MS kraji spíš náhoda

1942

13. 10. 2012, 13:32

střepy jsem nekopal, ležely tam na zemi v hlíně, v místech kde je to rozryté motorkáři, najde je tam kdokoliv kdo tama půjde takže některé existence prosím o sklidnění hormonů jinak o tvrzi a střepech jsem se chtěl zmínit jen tak na okraj abych tak trochu dokreslil okolnosti nálezu a snad jsem doufal že to pomůže k určení a taky jsem v neposlední řadě chtěl aby to bylo trochu zajímavější čtení, nechci tu posílat jen příspěvky typu Nález č. 4 -sekera k určeni a jinak nic, ale to je jedno už vás mými příspěvky obtěžovat nebudu ani já si nechci kazit náladu. hezký den

Kamil 007

22. 10. 2012, 12:32

Hlavně už nic neposílej blbečku

1942

22. 10. 2012, 18:03

joo dobře Kamilku! Čím sprostější tu na nás budeš, tím větší frajer budeš směju se ti do tváře chudáčku

1942

22. 10. 2012, 18:19

že ty už jsi tu toho poslal zřejmně neposíláš, protože máš strach z lidí stejné nátury jako jsi ty že kolego

Kamil 007

23. 10. 2012, 04:11

Hlavně už nic neposílej jetino

1942

23. 10. 2012, 18:04

oooo no jistě pane Kamile
tebe bych teda nechtěl potkat, člověka který se zajímá o historii tím že hraje Call of Duty

manowar

24. 10. 2012, 10:19

1942
Ono nejde o to, zavalit web něčím, kvantitou, která tady dominuje. Je to zbytečné sem něco posílat, nad příspěvkem si zamasturbuje spousta vymazanců a tím to končí, zmizí v propadlišti dějin. Lidí je tady spousta, co sem chodí a jen se kochají, smějí diskuzím, tapetářům, kteří musí do každého příspěvku nasrat pouze metály a smajlíky, ale tak to chodí :-) Je  zajímavé, že jsem taky našel za ty léta různé divné věci a vždy se určily i bez posílání na DW s nadpisem "ufo", "neznámá věc", "železné cosi", "prosím o identifikaci", atd. Jen musí člověk chtít. A znám líp investovaný čas, než ladit celý večer fotky, zmenšovat, kolorovat, upravovat, stahovat, kopírovat, ořezávat, aplikovat filtry, vylepšení, doostření a pak psát pseudolitanie z dnešního hledání a pak půlhodiny přikládat přílohy, kontrolovat, přemýšlet, atd.

manowar

24. 10. 2012, 10:21

1942
Jako když to člověk sleduje, tak hledačů přibývá, nálezů taky, ale vědomostí a ochoty si něco dopátrat a dohledat sám ubývá. Hold doba se mění. Dnešní trend je zasrat weby prosbami o určení zrzavých hřebíků a zoxidovaných mauserů.

mallevs

05. 06. 2013, 01:04

doba hradištní slovanská bradatice mohla být použita i jako teslice.