Šněrovací háčky s figurální výzdobou
Jen něco málo z mých záložek, z doby, kdy jsme se snažili s kočičákem dobrat pravdy v otázce nálezů lvíčků. Pokusil jsem se dohledat podobný region jako Pardubicko, kde se háčky s figurálním motivem, nejlépe biblickým, nalézají. Je to Švábsko. A tím figurálním motivem je Jonáš a velryba. Dalším společným rysem byla silná židovská komunita. Ta ve Švábsku užívala stejný krojový prvek jako místní německé obyvatelstvo - dirdl - na kterém se šněrovací háčky užívají, jen symbolika byla jiná. Dokonce ho jako obchodníci šířili do dalších částí Německa. Jako krojový prvek se začíná tento typ oblečení objevovat ve větší míře v 18.století. Vyšší společenské vrstvy ho začínají užívat na konci téhož století. Tam můžeme objevit, že stejné motivy na háčcích jsou někdy nekvalitní, odlévané z bronzu a jiné ze stříbra. Jen ještě něco k symbolice figurálních motivů na našich nálezech a jestli byla tato symbolika užívána v minulosti. Souboj lva s hadem je vysvětlován jako boj dobra se zlem. Pokud se seznámíme s odborným výkladem u některých historických vyobrazení, pak tento výjev odráží souboj archanděla Michaela s ďáblem, /drakem, hadem/ v době konce času ( porážka hada-konec času) a v kontextu Janovy Apokalypsy. Například plastika souboje lva s hadem na Staroměstské Mostecké věži. Druhým figurálním háčkem je okřídlená postavička s hadem. Také zde se jedná o stejný motiv - souboj archanděla Michaela s ďáblem, /drakem, hadem/. Hlavním rozdílem, který jej odlišuje od sv. Jiří, jsou křídla. S těmi není svatý Jiří nikdy zobrazován. Zde se můžeme v historických vyobrazeních setkat nejenom s drakem, ale i hadem. V latině té doby byl pro draka i hada jen jeden výraz. Ještě něco k osobě archanděla Michaela. Je patrně nejznámější z trojice Archandělů (Michael, Gabriel, Rafael), o nichž nacházíme zmínky v Bibli. Je to tedy biblická postava, stejně jako postava ze švábského háčku - Jonáš. Michael je nejen svatý ochránce židů, ale i vojáků. Proto snad lev v souboji s hadem na velitelských přilbách švališarů. Proto také Duchovní služba armády České republiky nechala razit medailky s archandělem Michaelem zabíjejícího hada. Celý příspěvek berte jako soubor poznatků, které mi uvízly v záložkách.Přispívat do diskuze a hlasovat pro vybrané komentáře mohou jen registrovaní. Prosíme, zaregistrujte se nebo se přihlašte!
Komentáře
Paul2
15. 10. 2015, 12:00Už jsi to v jednom příspěvku nebo komentáři kdysi psal, že je to dirdl. Zadal jsem to tenkrát do googlu a bylo to tam. Takže záhada objasněna Jenom pro doplnění - první dvě spony naproti sobě na vrchu dirdlu mají uzavřený kroužek a had v lvích tlapách,, žere, , svůj ocas. Těch se nachází méně, ale jsou. Pár jich taky mám.
marczus
15. 10. 2015, 13:07Rossy klobouk dolu. co kočičat leta badal jsi rozlustil. jsi nej kapacita. .
Rossy
15. 10. 2015, 15:37To:marczus. To co jsem vložil do příspěvku je část toho, o čem jsme dost intenzivně s kočičákem mailovali, když připravoval svůj příspěvek pro HHP. Ne všechno se do článku vešlo. Zůstalo mi to, mimo jiné poznatky, v záložkách počítače. Tak jsem si řekl, že to sem dám.
Jen se omlouvám. V příspěvku jsem se spletl a uvedl dirdl. Má být DIRNDL. A ten háček se v Německu označuje jako háček živůtku - miederhaken.
Megy
15. 10. 2015, 18:07A je po záhadě.
slukin88
15. 10. 2015, 19:38ROSSY jsi borec
Rossy
15. 10. 2015, 19:40Někdy je kladena otázka, proč nebyly tyto háčky nalezeny naříklad v hrobech, když jich bylo na pardubicku archeology hodně odkryto z různých dob středověku až raného novověku.. Ty jsou vždy dokladem o odívání v určité době a dají se dobře datovat. Pokud se ovšem jedná o výzdobné a funkční prvky na židovském oblečení /což předpokládáme/, které si jako zvyk používat přinesli z původní vlasti, musíme si uvědomit, že zvykem bylo v této komunitě pohřbívat jen v pohřebním rubáši bez všech ozdob.
Ale to už je jen taková poznámka navíc.
marczus
16. 10. 2015, 01:13dik za objasneni. tak gratuluju obema. super prace..
Rossy
16. 10. 2015, 05:36No, ale stále bych to bral, to jak se lvíčci ocitli na Pardubicku, jenom jako možnost i když pravděpodobnou. Někdy jdou vedle sebe naskládat pravdy a vznikne nepravda.
Marouš1
16. 10. 2015, 08:06No já mám někde schovanou korespondenci s archeology z Brna, když jsem našel prvního lvíčka. A to bylo cca. 2001, teorie naprosto nesouvislé. Na druhou stranu v Kutné Hoře měli ještě nedávno v muzeu zoomorfní držadlo ocílky - pejska uvedeného jako keltský amulet pro štěstí při lovu.
Rossy
18. 10. 2015, 11:40Jen tak pro zajímavost židovské oblečení kolem roku 1700.
https://upload. wikimedia. org/wikipedia/commons/8/8c/Hottenroth_Deutsche_Volkstrachten_Tafel_38_Juden_N%C3%BCrnberg_um_1700.jpg
A tady je odkaz na to, proč se někdy zobrazuje had a někdy drak. Byli prostě pod jedním názvem a tak ten kdo je zobrazoval z psaného textu měl "volnou ruku".
https://de. wikipedia. org/wiki/Europ%C3%A4ische_Geschichte_und_Mythologie_in_Tolkiens_Welt#/media/File:Gessners_Schlangenbuch-Drache. jpg
avers
19. 10. 2015, 12:24Klobouk dolů Je to dost křehké, tak dotyčná dáma asi "ani nedýchala".
Jinak při přestavě že má paninka doma amanta, manžel se vrací a tohle v rychlosti zašněrovat....
jajan
19. 10. 2015, 19:22ROSSY vždy vytáhneš z rukávu nějakou zajímavost i když to někdy jsou jen úvahy, ale podložené vždy nějakými odkazy. Na přednášce v muzeu jsi chyběl, ale nepřišel jsi o nic.
kacuro
26. 10. 2015, 15:02Marouš1: to mě celkem překvapuje, v muzeu v KH jsem kdysi (tuším, že to byl rok 2008) náhodou to držadlo s motivem psa zahlédl ve stálé expozici a měli tam u něj popisku "nábytkové kování". Napsal jsem jim, že je to omyl a údajně to opravili (nebo ten držák úplně vyndali z expozice, už si to přesně nepamatuji).
Rossy
03. 07. 2016, 12:43Jen ještě jednu poznámku. I když jsem zmiňoval židovskou komunitu, v literatuře jsem narazil i na jinou možnost, která se týká původu šněrovacích háčků s biblickým motivem.
Našel jsem v zahraničních webech poznámku, že tyto háčky s biblickou tématikou byly háčky poutními a byly určené pro našití na oblečení a jako šněrovací háčky sloužily. Prodávaly se v místech kde se konaly poutě a byly takovou upomínkou na toto místo. Je zajímavé, že v Chrudimi je od první poloviny 16.století kostel sv. Michaela archanděla. Pokud se tedy nepletu v určení co znamená lev bojující s hadem, pak to může mít svůj původ tady.