Úvod / Články / Archeologie

Tisková zpráva SCHKO Český ráj

27. 10. 2006 Autor: Sing-Sing 7429× 54
Spolupráce s archeology v praxi:

Vážení kolegové jak jistě víte před nedávnem probíhal terénní výzkum hradiště v okolí obce Mužský. I zde o tomto probíhala debata. Tuto akci poprvé ve větším měřítku prováděli pracovníci muzea, archeologové ve spolupráci s členy Klubu hledačů historie, tedy s detektoráři. Celá akce proběhla pod záštitou Archeologického ústavu Akademie věd ČR. Výzkum proběhl ke spokojenosti obou stran a stal se precedentní záležitostí. Jeho podrobný průběh a fotografie můžete shlédnout na stránkáchwww.khh. estranky.cz
Včera byla vydána oficiální tisková zpráva SCHKO Český ráj, kterou převzala Česká tisková kancelář v níže uvedeném znění:

TISKOVÁ ZPRÁVA SCHKO ČESKÝ RÁJ
V CHKO ČESKÝ RÁJ SKONČEN ZÁCHRANNÝ ARCHEOLOGICKÝ VÝZKUM EVROPSKY VÝZNAMNÉ LOKALITY


V uplynulém týdnu dokončili archeologové v přírodní rezervaci Příhrazské skály záchranný výzkum evropsky významné lokality – kulturní památky hradiště Hrada a Klamorna, která byla bezprostředně ohrožena vyloupením organizovanou skupinou nelegálních hledačů archeologických nálezů. K prvnímu výraznějšímu narušení archeologických situací nepovolenými zásahy došlo v lokalitě již v první polovině měsíce září. Cílem záchranné archeologické akce bylo zajištění veškerých kovových artefaktů před zcizením a tím i zabránění nenávratným ztrátám kulturního dědictví. Výzkum byl realizován v kooperaci archeologických pracovišť, pod záštitou Archeologického ústavu Akademie věd ČR, s významnou pomocí občanského sdružení Klub hledačů historie, jež se významně podílelo i na technické přípravě akce, a ve spolupráci se Správou CHKO Český ráj. Odborně bylo zachráněno několik významnějších nálezů z mladšího pravěku a staroslovanského období (např. četné bronzové kroužky, bronzový listovitý závěsek ze sklonku doby bronzové, z 11.– 10. stol. př. n. l. , nebo zdobené raně středověké nákončí ze 7. – 9. století). Vedlejším, neméně záslužným výsledkem archeologické akce bylo vysbírání četného novodobého kovového odpadu. Závažným výsledkem detektorového průzkumu je zjištění, že část kulturní památky byla nejspíše ochuzena o pravěké bronzové předměty již někdy v minulých letech neznámými pachateli.

Ve všech skalních městech CHKO Český ráj zůstaly i nadále posíleny hlídky stráže ochrany přírody, které společně s dobrovolníky a některými pracovníky lesních správ pravidelně kontrolují jeskyně, skalní převisy a hradiště na pískovcových plošinách. Nedávná medializace problému masivního rabování přírodního a kulturního dědictví vykradači archeologických lokalit v I. a II. zónách CHKO, společně s intenzívní činností terénních hlídek a zvýšenou bdělostí návštěvníků Českého ráje, přispěly k znatelnému zlepšení situace.

Petr Jenč – archeolog a speleoantropolog Vlastivědného muzea a galerie v České Lípě, externí pracovník Správy CHKO Český ráj, strážce ochrany přírody
Filip Krásný – archeolog Muzea Mladoboleslavska; koordinátor a vedoucí záchranného archeologického výzkum
Emil Malý – předseda občanského sdružení Klub hledačů historie (o. s. významným partnerem záchranné archeologické akce)

 Autor: Sing-Sing

Komentáře

cetnikII

27. 10. 2006, 12:44

hmm, učebnicový príklad komsomolského hurá systému (čo iné čakať keď tam bol ochranár Jenč) ten novodobý kovový odpad tam mali nechať, iba zlahčili prácu vykrádačom ktorý to tam doluxujú podstatne rýchlejšie.

Collector

27. 10. 2006, 13:10

Pekna propaganda...

kimcid

27. 10. 2006, 13:56

gres:prosim přečti si to ještě jednou?? a pak zpětně články který detektoráře haněj. děkuji
to plati pro všechny co jim neni něco na tom článku jasné...

Horachlap

27. 10. 2006, 14:32

Nevím proč, ale z celého článku jak ho čtu, je mi jasné, že naleziště vykrádali neorganizovaní hledači a vše se snažili zachránit nadšenci ze združení Klubu historie. Toť pro běžného čtenáře. Chybí mě v tom jasná zpráva. Na můj vkus se obchází kolem horké kaše.

Sing-Sing

27. 10. 2006, 14:36

Horachlap: Asi nevím, co konkrétního máš na mysli, ale na uvedených stránkách je více podrobností. Možná tam najdeš co hledáš. Nevím,...

zmroote

27. 10. 2006, 14:37

No popravde, ac nejsem vyslovene nepritel pocinu SingSinga, tak tenhle clanek opravdu neni pro nas moc prinosnej. Skoro bych rekl, ze se tam rika, ze kdo nehleda s nami, hleda proti nam... Tim nerikam, ze to tak je, ale ten clanek tak proste zni, a pro nezucastneneho pozorovatele proste znamena, ze hledac bez doprovodu archeologa je zlodej...

zmroote

27. 10. 2006, 14:39

Reknete mi, kdo z bezne populace vi, kde je ci neni hradiste ci archeolokalita. Proste projistotu sou vsichni hledaci zlosyni. ta tiskova zprava udelala z dobreho napadu bič...:-(

cetnikII

27. 10. 2006, 14:54

kimcid: prečítal som si to ešte raz a potvrdil si následovné: všetko prebehlo v rámci zákona, mrcasníci pomohli dobrej veci. Avšak niekto z organizátorov si v prílišnej horlivosti neuvedomil že ak vyčistí lokalitu do cca 30-35 cm od všetkého bordelu tak ten kto príde po ňom (napr. vykrádači) má lahkú prácu, bude kopať každý signál a do večšej hĺbky, čím naruší viac vrstiev. Ak by bol novodobý bordel zahrábnutý naspeť výrazne by to zťažilo vykrádačom robotu. A možno sa mýlim....

kimcid

27. 10. 2006, 15:40

gres:no najdou tam už prd protože před touhle akci tam už byly čěští a američti archeologové. tohle byla pouze dohledávka...

kimcid

27. 10. 2006, 15:51

zmroote>ta zpráva je pro archeologi

zmroote

27. 10. 2006, 15:54

Pokud vim, tak je to tiskova zprava CTK... Takze pro vsechny... A i kdyby byla pouze pro archeology, tak to nic nemeni na tom, ze je to tam popsano tak, ze pouze vyvoleni jsou ty spravni, a to se mi nelibi...

Sing-Sing

27. 10. 2006, 16:25

zmroote: možná nechápu. Ale jde o to, že nějací detektoráři-a je jedno, jestli se jmenují KHH, nebo Vokurka prostě spolupracovali. (Těžko můžeš chtít, aby tam byli všichni co existují. Asi by se tam nevešli) Je to věc, která proběhla, proběhla úspěšně a všichni tento fakt musí vzít na vědomí. To znamená, že i ti, kteří dodnes tvrdí, že detektoráři pouze škodí. Je to první malý krůček. Ale věřím, že správným směrem. Tisková zpráva suše konstatuje fakta. Konstatuje je prostě taková jaká ve skutečnosti jsou.

zmroote

27. 10. 2006, 16:39

No, ja nerekl, ze ta akce je spatna. Ani to ze to neni krucek spravnym smerem ani ze to neni vec kterou nemuzem povazovat za neco co muze vyrazit argumenty nasim odpurcum.
Ja rekl, ze ta zprava je spatne napsana a ze tam proste chybi normalni mrcasnik, ktery neni oragnizovan a presto nekrade. Deli nas to na dve skupiny pred kymkoli kdo do toho nevidi nebo videt nechce... Howg.
A to ze tvuj nazor jinak uznavam a celkove s vasi organizaci souhlasim ( i kdyz na me uz je to organizovane moc - ale to je muj problem) a uznavam, ze se zastavate i neorganizovanych mrcasniku, to na cele veci, ze je ta zprava kontraproduktivni nic nemeni... sorry.

Sing-Sing

27. 10. 2006, 17:54

zmroote: Já na ní sice nic kontraproduktivního nevidím, ale to je asi jedno. Prostě KHH udělalo akci, stejně, jako ji nebo jinou může udělat kdoko-li a tady, resp. na našich stránkách jsme Vám ji chtěli přiblížit. Akce budeme dělat další a na každou z nich archeologové, nebo CHKO, nebo jiná instituce vydá zprávu. To je jejich běžný postup. Oni samozřejmě nebudou psát : někdo s náma spolupracoval a milujeme detektoráře. Prostě konstatují fakta. Zpráva vyjde vždy bez našeho přičinění. My ji máme možnost kontrolovat a upravit, pokud bychom to cítili potřebné. Nemyslím si, že by nás něco dělilo. My všude - i na našich stránkách tvrdíme, že jsme prostě detektoráři. A jestli jsme se zorganizovali? Prostě nám to mnohé ulehčuje. Ale i nám to přidělává víc práce. (Účetnictví ap. ) To ale neznamená, že jsme lepší, nebo horší než jiní. Máme jen viditelná jména místo přezdívek a proto se nám spíš navazují kontakty.
Jinak se na celou věc dá klidně koukat tak, jako když zde někdo např. pojede s větší partou na mrcasnický výlet a zažije pěkné zážitky, a má chuť se tady o ně podělit. To je vlastně to samé

Yetti

27. 10. 2006, 23:23

Sing-Sing>Nečiníte dobře. Vše, co v dobré víře teď děláte, se proti nám obrátí. Teď sem si trochu zavěštil, ale do dvou zim od začátku fungování nové normální vlády (to si ovšem zavěštit netroufnu, to by nezmákla ani sibyla ) si na tenhle můj příspěvek vzpomeň. Nic ve zlým.

P. S.Trochu mě ten váš spolek připomíná dobu kdy musel bejt každej pionýr, svazák nebo aspoň chodit v sobotu na brigády. Kdypak budou legitky?

Sing-Sing

28. 10. 2006, 07:50

Yetti: též nic ve zlým. Co nečiníme dobře že ve svém volném čase jdem pomoc při výzkumu hradiště? Myslím, že je každého věc co ve volném čase dělá. Pokud ti náš spolek připomíná co říkáš, tak to zcela jistě budeš vědět proč. Já nevím. Možná jsem nechápavý. Mohl by jsi mi to upřesnit.

Sing-Sing

28. 10. 2006, 07:58

Yetti:... víš právě to tvé P. S. mi není jasné. Ty musíš být někde v nějakým spolku, nebo chodit na brigády? To máš dost nepříjemný. Já totiž nikam chodit nemusím a ani nikoho takového neznám. Možná snad syn. To jako, že je rybář, ale taky ho do toho moc nikdo nenutí. Takže jestli znáš někoho, kdo je do něčeho takového nucen, , tak mu řekni ať nešílí, že ta doba již je dávno pryč. No a legitky už máme všichni. Občanky, někdo i řidičák. Ty ne?

Pan 33

28. 10. 2006, 12:28

HNUS

Sing-Sing

28. 10. 2006, 12:58

Pan 33 

atila

28. 10. 2006, 13:53

magore ty nemas vubec babu co?? vic sukej pak nebudes delat picowyny a nebudes mit potrebu narcisismu a zviditelnovani se ve sdelovacich prostredcich. A nebudes odevzdavat "statu" ale ji :-), nebo ze bys uz nemohl a proto toto vsechno?

Sing-Sing

28. 10. 2006, 14:24

atila: tys na to káp. Já nemám babu. Víš proč. Já jsem na chlapečky a ty brouku mě strašně rajcuješ.

Sing-Sing

28. 10. 2006, 14:35

... picowyny... hmm. zvláštní výraz. Asi něco z Polska ne?

Yetti

28. 10. 2006, 15:39

Sing-Sing>Nechápeš, nerozumíš. Až porozumíš, tak bude pozdě.
Píšeš, že "ta doba" už je pryč, tak to souhlasím - ale dnešní realita (profízlovaná demokracie) nám přát dlouho taky nebude.
A seru na hádání, protože mě to nebaví. Odjíždím v les, příští tejden hlásej sníh a pak se můžem hádat celou zimu.

HLEDACKA

28. 10. 2006, 19:18

Sing-Sing:za odpověd

Pan 33

29. 10. 2006, 14:30

Jen se směj ty pošuku, budeš první komu sklapne.

Gila

29. 10. 2006, 16:40

Sing-Sing nechtěl by jsi se svými šílenostmi zůstat jen na stránkách toho vašeho KHH. Tam si to užívej, ale neotravuj tady. Jak jsi mohl poznat tak je zde spousta těch, kteří pro tvoje aktivity vůbec nemají pochopení. A ti druzí rádi navštíví ten váš link. Akorát tím tady rozhádáváš lidi co byli v poho než jsi to své téma sem VNUTIL. Nestačilo by jen stručně "ti kdo mají zájem mrknout na akci s archáči at si otevřou link KHH" a dost.
Mělo by být zakázáno zde, kde jsou zastánci obou alternativ, se  na  takováto témata bavit. Nic to nevyřeší a jen jsou z toho zbytečný emoce. Dřív, když se to sem netahalo tak to tady bylo v poho a od tý doby co se to sem tahá tak je to na prd.
To je jako s náboženstvími - kdyby bylo zakázáno tahat je  na veřejnost tak není na světě kvůli tomu tolik zla.

Sing-Sing

29. 10. 2006, 17:28

Gila: já jsem pokud vím dal pouze fotky z akce s otištěnou zprávou, k terou někdo vydal. Podrobný popis je až na našich stránkách jak říkáš.
Jinak myslím, že co sem dám nebo nedám je věc na kterou se těžko tebe budu ptát. Mimochodem není tam napsáno, že jej musíš číst. A pokud někdo bude určovat co se zde objeví, myslím že to budeš až v momentě, kdy se staneš adminem tohoto webu

Sing-Sing

29. 10. 2006, 17:38

Gila: jo a ještě jednu věc na upřesnění. Jak říkám, každý má nárok na svůj názor. Podívej se. Ty tady ve všech příspěvcích zpětně i za několik měsíců dáváš jasně najevo, že zákony nedodržjueš, archeologické nálezy neodevzdáváš a s archeologama komunikovat nemíníš. To je tvoje cesta a já pokud vím ti do ní nekecám. Takže když já to dělám jinak, tak si toho prosím taky nevšímej. Vždy, když tady někdo dělá něco jinak než ty, tak se sním neustále hádáš. To nejsem jenom já. Se mnou až nyní. Chápu, že je to tvé hoby. Ale myslím, že tady to máš zbytečný. Já sem ty věci prostě budu dávat dál protože si myslím, že si to někdo rád prohlídne a od toho ten web je. Mě, když se něco líbí, tak to pochválím, a když ne, tak k tomu mlčím. Zkus to taky tak. Možná budeš mít víc klidu.

Pan 33

29. 10. 2006, 18:05

Sing-Singu:Podle toho co píšeš na KHH, že jste provedli záchrannou operaci hradiska proti nelegálním detektorářům je úplně jasné kam směřuje tvoje KHH a to že se za chvíli budete sami stavět proti všem hledačům, protože vám jde určitě jen o to, vydupat si nějaké privilegium. No a jak ho dostanete tak ti ostatní hledači budou už i pro vás chamraď co rabuje.
Stavím se za GILU. Opravdu i mě sereš ani nevíš jak!!!

Sing-Sing

29. 10. 2006, 18:36

Pan 33: vím a to se mi líbí...

Kerim1

29. 10. 2006, 19:16

prosil bych o upřesnění.
kdo, že toje? ta organizovaná skupina nelegálních hledačů.
a kdo je legální a nelegální hledač?

Pan 33

29. 10. 2006, 19:19

Sing-sing, začínáš mě dost zarážet, ještě jsem se k tomu tady nevyjadřoval, ale jde vidět že jseš škodolibé prase a za to bych ti nejraději zafackoval uši do hlavy.

Parcifal

29. 10. 2006, 19:23

Kerim 1-to samé by mě zajímalo taky. Ten článek jsem na KHH taky četl a je to tam.
Pan 33 máš asi pravdu. Zřejmě nás pokládá za vykradače taky.

Sing-Sing

29. 10. 2006, 19:24

Kerim 1: neznám odpověď na tvoji otázku. Snad jen, že zprávu psala SCHKO, která ve všech svých článcích i dřívějších tento termín používá k označení lidí, kteří hledají cíleně starověké artefakty a to především za účelem prodeje. Myslí tím tedy právě ty, kteří se zde na webu asi ani nevyskytují. Název je dle mého soudu zavádějicí. Ale není myšlen hledač jako detektorář, ale hledač globálně ať již používá detektor, nebo lopatku se sítem, nebo třeba bagr. (není tam tedy uveden strach, že by tam přišli detektoráři hledat válku, i když to by se jim v CHKO a na hradišti taky nelíbilo)

Sing-Sing

29. 10. 2006, 19:26

hornet: přečti si článku popořadě zpětně: Má škodolibost začíná vždy až jako reakce na urážky či sprosté nadávky. Do té doby odpovídám vždy slušně. Ty by jsi si nechal jen tak nadávat bez reakce?

Sing-Sing

29. 10. 2006, 19:35

Parcifal: pro tebe i ostatní pro upřesnění. I na našich stránkách najdeš vždy na konci hlavní stránku odpověď na to co se ptáš.
Nepokládám nikoho zde za zloděje. Sám jsem vrátil jenom jednu věc a to je onen depůtek. Sám jsem drobné krejcary, válku ani nic jiného nikdy neodevzdal. Již jsem tu x krát psal, že ani nikde nenajdeš moje hodnocení něčího počínání. Připadá snad uvedený článek, že by někomu říkal co má dělat? Je to oznámení z dávno připravované akce, kterou si tu několik lidí přálo vidět. Já naopak za největšího zloděje v tomto případě pokládám stát. Ale to je vedlejší.

Gila

29. 10. 2006, 19:40

Sing-Sing jo tak ty jsi jenom pouze dal...
Vždyť tobě už nestačí pro zviditelnění KHH, ale musíš i pouze Primu a i pouze archáče a i pouze Dweb,... a co ještě pouze?
Co sem dát a nedat by si měl samozřejmě především určovat každý sám, ale s nějakou autocenzurou aby se to nestalo jablkem sváru. A ty jsi si mohl na prstech jedné ruky spočítat, že s takovýmhle něčím hodně lidí naštveš. Ale to je ti jedno, že. Ani jednou jsem tady nic sám od sebe neotevíral abych nezavdával příčínu, vždy jsem jen reagoval. A ty, když už tě to tedy nedá a musíš tak nepočítej jen s přitakávači.
Mám z tebe pocit, že v obyčejným životě jsi byl vždy outsiderem s nenaplněnými ambicemi a na rozdíl od tebe podobných, kteří si to aspoň dokáží přiznat a neopruzují tak jsi se rozhodl realizovat aspoň takto. Dost zoufalý.

Pan 33

29. 10. 2006, 19:55

Sing-Sing, jestly jsi myslel těma urážkama a nadávkama mě, tak já jsem ti napsal že mě jenom sereš nic víc a to zas tak strašné není.

Sing-Sing

29. 10. 2006, 20:05

Gila: řekl bych, že s tím životem hádáš špatně , ale to je asi fuk.
ALE ok: možná by stálo za to, kdyby se tedy bodově uvedlo, cože konkrétně je na tomto příspěvku vlastně tím jablkem sváru.
Pan 33. Možná to není moc jak říkáš. Ale já takový výraz nepoužiju ani v případě nejhlubšího opovržení. (Tím nemyslím ani jednoho z Vás zde. Aby nedošlo opět k mýlce)

Gila

29. 10. 2006, 20:26

Sing-Sing není třeba bodů. Už jen to téma tím je. Prostě tato otázka je tou politikou, náboženstvím, ideologií, citlivým bodem co se týče našeho koníčku. A tyto věci v historii vždy lidi spíše rozdělovaly než spojovaly. Vnášely mezi ně hádky a jiné negativa. A otevírat by ho zde neměl nikdo kdo respektuje druhé. Je to jednoduché, kdo

Gila

29. 10. 2006, 20:27

... tak jsem to nějak nechtěně odklik aniž dokončil. Ale to je jedno.

detectt

29. 10. 2006, 20:47

Sing :Ty tak trochu kolaboruješ s někym o kom zároven tvrdiš, že je největší zloděj. A mimochodem ještě jsem nikdy nepotkal někoho, kdo by chodil s detectorem proto aby své nálezy prodával. To je jen vykonstruovaná záminka k tomu aby ti sobě rovnější jako jsou KHH mohli hledat sami.

Sing-Sing

29. 10. 2006, 21:57

detectt:

Gila

30. 10. 2006, 04:56

Sing-Sing to co napsal detectt o kolaboraci má svou logiku. Tak nač ten otazník.
V 19:35 - 29. 10. 06 píšeš o zloději a všude jinde jaký je to prima a povznášející se s jeho zástupci a organizací paktovat.

Sing-Sing

30. 10. 2006, 07:30

... jo už jsem se lekl, že zas někdo mluví o někom zde. Ale na tomhle se opravdu asi neshodnem. To že stát okrádá nálezce díky svému starému zákonu, ať je to kdoko-li - na tom trvám. Nicméně archeologové, kterým jsme pomohli ten zákon netvoří. Naopak většina z nich je pro změnu. (tomu se říká pláč na špatném hrobě). A vůbec o jaký paktování mluvíš? Abych se paktoval, tak bych nejdřív musel být bytostně proti a to já nejsem. Řekl bych, že většina zde souhlasí s tím, aby nález který státu patří se státu dostal. Ty né?) No jak říkám. Je to tvoje věc a mě to je fuk. Mimochodem v téhle debatě, která se točí pořád se stejnými lidmi pořád dokola někdo píše, že nás kvůli tomuto zakážou.
Opravdu si někdo myslí, že to má logiku? Takže pokud jim pár lidí bude pomáhat, a dokazovat, že většina detektorářů je slušných, tak nás zakážou. A podle této logiky pokud jim pomáhat nebudem, nahlas jako ty budem tvrdit, že nálezy neodevzdáme oni asi řeknou hurá chlapy ať Vám to šlape. Opravdu zajímavá úvaha.

JeanC

30. 10. 2006, 08:17

Sing-sing: Neznám Tě osobně ale prošel jsem si stránky khh a můj dojem je následující. dát dohromady skupinu lidí, něco zorganizovat, vzít si za to svým způsobem zodpovědnost - klobouk dolů. Se zveřejněním opatrně protože všude narazíš na blbost, závist těch, kteří nic nedokázali.
ostatní : víte někdo o jiné oficiální akci, kde spolupracovali detektoráři a archeologové? Nikdy nebyla nebo jsme se o ní nedozvěděli?

slávad

30. 10. 2006, 09:24

Už mi to nedá. Teď jsem slyšel zprávu v rádiu na Impulzu na uvedenou akci a je mi smutno. Mluvili jen o, , zlých". O tom že jim pomáhali,, dobří" ani slovo. Takže kdo nechodí sem nebo na KHH ani o bobrých neví. Takže jek nás vnímá veřejnost??? !

Pan 33

30. 10. 2006, 18:11

slávad: taky nic jiného od toho nečekej.

atila

02. 11. 2006, 15:08

for sing sing alias pyczus:
magore ty nemas vubec babu co?? vic sukej pak nebudes delat picowyny a nebudes mit potrebu narcisismu a zviditelnovani se ve sdelovacich prostredcich. A nebudes odevzdavat "statu" ale ji :-), nebo ze bys uz nemohl a proto toto vsechno?

zmroote

03. 11. 2006, 14:04

To dettect> Ver ze "prodavacu" je jak smeti, jenze se moc ukazovat nechtej, proto nejsou videt. Presne temhle typanum zalezi na tom, aby vse zustalo pri starem a o nicem se moc nemluvilo. Cimz samozrejme netvrdim, ze vsichni zastanci soucasneho stavu prodavaj...

Dede

03. 11. 2006, 18:34

Sing-Sing , Pan 33, atila, Gila a spol.

Pan 33

05. 11. 2006, 21:48

Dede: ty jsi jednoduchost sama, jenom další asi zamindrákovaný ubožáček.

Sing-Sing

09. 11. 2006, 08:09

Pan 33  Umíš něco jiného, než ostatní urážet vždy, když ti dojdou argumenty? Pardon. Oni ti dojít nemohou. Tak kde nic není, ani smrt nebere že?)

Pan 33

20. 11. 2006, 19:28

Sing-Singu, už netruchly, já jsem se už vybrečel a tuhle kauzu hážu za hlavu. Steně s tím nic nenadělám, i když mám na to jiný názor, ale já už ti tady tvoje "ušlechtilé skutky"kritizovat nebudu.