Úvod / Nálezy

Tkalcovský železný dvoubřitý mečík

26. 07. 2013 Autor: Rossy 7540× 33
Jedná se o velmi malý železný dvoubřitý tkalcovský mečík čočkovitého průřezu s trnovitým řapem a zúženou špičkou.
Celková délka 120 mm. Čepel 70 mm. Šířka čepele 21 mm - 18 mm. Špička čepele 6 mm. Síla ve středu čepele 5 mm. Váha 38 g. Lokalita Ludmila.
Na tomto odkazu se dozvíte něco o jejich historii:

http://www.academia. edu/3424926/Koreny_R. _-_Kostka_M. _-_Urbanova_K. _Neznamy_znamy_hrob_XIV. _z_Prahy_-_Dejvic_-_Podbaby

ROSSY

 Autor: Rossy

Komentáře

Rossy

26. 07. 2013, 17:10

Děkuji UC za změnu názvu i obsahu příspěvku. Do poslední chvíle jsem nevěděl o co se pravděpodobně jedná.
Jen bych chtěl ještě upozornit na tauzování řapu /pravděpodobně bronzem/.

Rossy

26. 07. 2013, 18:15

Jen ještě něco k použití.
Používá se při tkaní k zarážení útku. Většinou se na odkazech setkáte s těmi dřevěnými.

Highlander

26. 07. 2013, 18:43

colerko

26. 07. 2013, 20:03

Parádní nález.

DUTMAN

26. 07. 2013, 21:07

Paráda ROSSY!!!!!

Rossy

26. 07. 2013, 21:44

To:DUTMAN. Stále si o nich čtu dokola, jen nejsem sto pochopit datování. Lépe řečeno, jestli existuje nějaká typologie a chronologie.

jackossino

26. 07. 2013, 21:59

DUTMAN to se to teď bude hledat když je ta odstávka co??

Rossy

26. 07. 2013, 23:54

Byl bych rád kdyby měl někdo nějaký odkaz k datování neboť vycházím jen z jednoho článku v mém odkazu kde stojí, cituji..... byly rozčleněny Hoffmanem(1964) na dva základní typy chronologicky ageograficky snadno oddělitelné – tkalcovské meče ve tvaru kopí (zejména raný středověk, oblast Skandinávie a ve tvaru meče 260–630 n. l. , oblast severní a střední Evropy.....
... Z Čech známe tkací mečíky zMochova, Prahy-Dejvic aZáluží Čelákovic
Nález zDuchcova je nejistý.......

Rossy

27. 07. 2013, 10:16

Z jiné odborné práce se zase můžeme dočíst, že tyto železné mečíky jsou typické pro germánská etnika......

Rossy

28. 07. 2013, 07:57

Tomuto nástroji ve tvaru mečíku se špičkou se říkalo ve slovanském jazyce brd-brdo a vlastně sloužil k přibíjení útku k osnově. Nejdříve byl mečík hladký dvoubřitý a jako v tomto případě železný. Pozděj se vyráběl ze dřeva na kterém se časem začaly používat zuby. To už se začíná objevovat název tkalcovský hřeben který kromě původního přibíjení („utahování“ vazby) také zuby zabezpečoval správný rozestup osnovních nití. Postupem doby se z tohoto samostatného nářadí stává součástka stroje s názvem paprsek a název brdo se používá pro úplně jinou věc a to nitelnici.
Po tomto nástroji nám ale zůstaly i názvy místopisné. Možná se stejně jako u nás používá i u Vás název brdo pro kopcovitý, lepe řečeno hřebenovitý útvar. Nebo přímo se objevuje v názvech obcí.
Já vlastně tento artefakt-brdo- našel na brdu.
Tyto mečíky se nacházejí v hrobech /například merovejských/ ve společnosti vysoce postavených žen té doby a zatím co jsem dohledal se datují do období stěhování národů.

DUTMAN

28. 07. 2013, 11:44

jackossino:Odstávka?

macejstrazovec

28. 07. 2013, 21:56

To Rossy. Tiež som pozrel pár stránok, narazil som na germ. etnikum, ale aj  v bakal. prácach o odievaní slovanov na stránkach ( pdf) Masar. univer. mečík, brdo, motovidlo, útky atd... Zase niečo nové

Rossy

28. 07. 2013, 22:07

To:macejstrazovec. Zdravím. U těch slovanů jsem ale nenarazil v žádné odborné práci na tyto železné. Sám jsem měl velký problém dohledat o co se jedná. Nejprve jsem poslal příspěvek s názvem... Dokážete poradit?.... A těsně před zveřejněním jsem to musel u admina rychle změnit. Dovedla mne k tomu náhoda. Řekl jsem si, vždyť jsem tu zveřejnil článeček Poslední avar-hradiště Ludmila kde tvrdím, že tu muselo být něco před slovany. Potom jsem si vzpoměl, že jsme tu řešili merovejce a někdo z archeologů prohlásil o těch mých "prokletých"knoflících, že mohou být z doby stěhování národů. Tak jsem to poskládal do googlu s přílepkem předměty ze železa a až jsem se lekl když se objevil ten tkalcovský mečík.

Rossy

28. 07. 2013, 22:40

To:macejstrazovec. Ono se to špatně dohledává, když, jak jsem zatím zjistil, se u nás našly jen ty čtyři co jsou v odkaze a z toho ten jeden je navíc kvůli svému stavu nejistý.
Byl bych velmi vděčný kdyby sem někdo dal odkaz na jiné nálezy těchto železných mečíků se špičkou a trnem z našeho území i s datováním.

macejstrazovec

29. 07. 2013, 06:32

To : Rossy - máš pravdu, tých železných je podstatne málo. Viac je drevených, čo sa týka aj nálezov.

cherche

29. 07. 2013, 08:58

To ROSSY: nasiel som taktiez jeden pri Nitre. Ked das maila, poslem foto.

Rossy

29. 07. 2013, 09:07

To:cherche. detekros@seznam.cz

Rossy

29. 07. 2013, 11:00

To:cherche. Moc děkuju.

cherche

29. 07. 2013, 11:27

V poho... dufam potesilo a zaujalo.

Rossy

29. 07. 2013, 11:38

Mimořádně.

jackossino

29. 07. 2013, 16:12

v bombar........

Rossy

29. 07. 2013, 22:21

Tady odkaz na nálezy tkalcovských mečíků BRITISCH MUSEUM i s datováním
http://www.britishmuseum. org/research/collection_online/search. aspx? object=19484

Rossy

29. 07. 2013, 22:31

Ale zatím jediný, vlastně navlas stejný, jako by ho vyrobil jeden člověk, je ten nález z Nitry.

Rossy

30. 07. 2013, 06:19

Oproti ostatním tkalcovským mečíkům je ale tento můj nález opravdu malý. Na tomto odkazu je možné vysvětlení.
http://journals. cambridge. org/fulltext_content/ATM/S0956536108000229_fig15t. gif

Rossy

30. 07. 2013, 17:19

Další možností, proč je tento mečík tak malý je, že se jedná o předmět votivní, vyrobený jen pro uložení do hrobu. Podobně se tak dělo například i u bronzových srpů nalezených v hrobech. Možná tuto doměnku podporuje zdobený řap. Tyto mečíky bývaly vybaveny dřevěnou rukojejí a zdobení by nebylo vidět. Ukončení řapu bývalo různé. V některých pracích je vzpomínána závlačka, která se nalezla společně s mečíkem, jinde knoflíkovité ukončení-zakování. Každopádně se v některých pracích uvádí, že předměty nebyly opotřebené-nebyly používané.
Toto je odkaz na práci, která se podobnými předměty uloženými do hrobu v dané době zabývá a je zde kapitola o tkalcovských mečících.
https://digitalt. uib. no/bitstream/handle/1956.2/2946/Symbolism%20in%20rites%20of%20transition%20in%20Iron%20Age%20Norway_%20Kristoffersen.pdf? sequence=1

macejstrazovec

30. 07. 2013, 17:29

To Rossy : tak si sa predsa dostal o krok ďalej. Ak je nález z okolia Nr - je tam pravdepodobnosť osídlenia po V. M. a ako amulet do záhrobia? - tiež dobrá úvaha - no asi by nebol v celku ( to však záleží od konkrétneho druhu pochovávania. Prechodu zo spálenia tela k pochovávaniu kostrovému.

Rossy

30. 07. 2013, 17:41

To:macejstrazovec. Máš pravdu. Jestli se totožný mečík nalezl v okolí Nitry /znám i nálezové okolnosti/pak je to hodně zajímavé a tu Velkou Moravu to evokuje. A co tak Sámovu říši? ˇVždyť obě místa vlastně leží na trase významné kupecké stezky a tyto železné mečíky se i takto datují.

Rossy

30. 07. 2013, 17:52

To:macejstrazovec. Vždyť se můžeme dočíst:... Slovenská historie Nitry se začíná koncem 5. století, kdy na její území přicházejí první Slované. Už v 1. polovině 7. století se některé prameny zmiňují o státním útvaru Slovanů – Sámově říši. Sámova říše byla jakýmsi předchůdcem dalšího státního útvaru – Velké Moravy, jejíž jedno z center bylo právě v Nitře.

macejstrazovec

30. 07. 2013, 18:03

To Rossy. presne tak, takto sa dostaneme ešte viac na západ k Frankom a germánskym kmeňom, kde sa používali podobné technológie spracovania tkaniny pod vplyvom Ríma- to je však na okraj. Samova ríša - všetko sú to dohady, keby ti spravili uhlíkovú skúšku, to by bola vec. A posielam ti odkaz na pochovávanie, čo som dnes dohľadal - 25_antropo_unger - Scribd. Tak zatiaľ.
www.scribd.com/doc/45321046‎

macejstrazovec

30. 07. 2013, 18:29

A ešte niečo prevzaté, čo sa týka toho pražského hrobu. Od 8. Storočia sa šíri uloženie nespáleného tela vo vystretej polohe s hlavou na západ. Do hrobov sa začali ukladať rôzne predmety osobného charakteru, ale aj poľnohospodárske a remeselné náradie. Na niektorých miestach pokračovalo pochovávanie kontinuitne od obdobia pražského typu, avšak v súvislosti s šírením kresťanstva sa na centrálnych pohrebiskách zriaďovali pohrebiská elity v blízkosti kostolov :

Rossy

10. 08. 2013, 19:07

Člověk ale musí počítat se vším.
http://i. ebayimg.com/t/ANCIENT-RARE-Authentic-Iron-Striking-Fire-Device-15-16-century-AD-Set-3-/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/5JYAAOxyMDpR6VZV/$%28KGrHqYOKosFHl9wTvqhBR6VZVGZTg~~60_57.JPG

Rossy

09. 09. 2013, 07:24

Ona to může být vlastně i ocílka a v tom očku byl možná zanýtován pohyblivý kroužek jako u typů na tomto odkazu.
http://www.arl. wustl. edu/~mlw2/tmp/steels.pdf

Rossy

21. 06. 2021, 09:34

https://www.ebay.com/itm/324450803678