Úvod / Články / Archeologie

Trocha archeo

27. 02. 2007 Autor: candies 7695× 13
Počasí v minulém týdnu přálo, tak jsem se pustil do výkopu pro bazén pro naše ratolesti. Náš pozemek leží na náplavu podél místní říčky. Ač byl výkop pouze 40 cm hluboký, nálezově opět nezklamal.
Na prvních dvou fotkách je střep středověkého hrnce s akutermickým dnem - do nádoby z hrnčířské hlíny po vytočení a usušení byla na dno rozetřena směs hrnčířské hlíny a grafitu, který se tu nedaleko těžil. Po usušení se na grafitovou vrstvu rozetřela opět hrnčířská hlína, aby se grafit neotíral o potraviny. Po usušení a vypálení byla vnitřní část opatřena zelenou glazurou. Výhoda této konstrukce byla obdobná jako dnes - po nahřátí držely rovnoměrně po celé ploše teplotu. Ideální nádoby na vaření s použitím klasických kachlových kamen.
Na dalších třech obrázcích je ouško z chudšího provedení hrnce, který byl celý vypálen ze směsi hrnčířské hlíny a grafitu. Nevýhodou bylo, že takový hrnec neustále mazal otíráním grafitu. Kdo ví, co se v tom dalo vařit, aniž by v potravě nebyly grafitové šmouhy.
Další obrázek dokumentuje použití grafitového potěru po vnějším povrchu nádoby, vnitřek má šedivou barvu, pro mne neznámého složení - nejedná se o lesklou glazuru, riziko otěru grafitu do potraviny tím bylo odstraněno.
Na posledním páru obrázků je hezký úlomek pálené reliéfní dlaždice, tenké asi 7 mm.
Místo, kde bydlíme, je od přemyslovských dob bez přerušení obýváno. V náplavech podél místních toků je tudíž zlomků keramiky a skla obrovské množství. Zájem archeologů, ač je to skutečnost zcela známá, však tato lokalita nikdy příliš nevzbudila.

 Autor: candies

Komentáře

Backwood

27. 02. 2007, 10:33

Ouško pěkné, nevím co je na něm "chudého", tipuju ho na 13. - 14. stol. , ty glazované věci jsou novověké a to poslední určitě není dlaždice, možná čelní vyhřívací stěna středověkého kachle z kamen, a nebo úplně něco jiného

manowar

28. 02. 2007, 11:57

u nas v naplavovych nanosech potoku, zhruba v hloubce 2 m po dnesnim povrchem, podobna situace, obrovske mnozstvi stredoveke keramiky, skla, kosti, dokonce jsem tam nasel i nejake strepy, z daleko starsi datace - odhadem doba halstatska. MYslim, ze je takove veci nezajimaji, nemaji na takove pruzkumy penize a cas, kdyby meli kopat vsude kde se najdou strepy, nedelali by nic jineho.

Backwood

28. 02. 2007, 13:11

manowar: to si myslíš špatně

chardon

28. 02. 2007, 17:55

manowar má bohužel pravdu. V místech mého rodiště je hradiště trvale osídlené od keltů až po první slovany. Za komančů pěkný, čistý lesík. Po revoluci to vrátili pí. baronce, páč tam měli kdysi oboru. Ta nechala les porazit i s kořeny, po kterých zůstaly půl až metrové díry (až na kamenné podloží). Z krásné klešťové brány a napříč valy si udělaly tatry nádherný široký vjezd. Prostě hrůza. Když jsem tam byl před pár lety chtělo se mi brečet. Totální obraz zkázy. Dvoumetrové nálety, krátery se střepy, zbytky mazanice z chýší a navíc černá skládka. Patřičné úředy byly informovány a nic. Když si vzpomenu jak jsme tam v polovině 80.let pomáhali na archeo. výzkumu a sondy se musely porfektně zahrabat pad dozorem hajného, tak nyní.... bordel

1kosta

28. 02. 2007, 19:39

U nás na jednom hradě je středověkých střepů a kostí mraky v příkopu. Byl osídlený asi od 12. stol. až po 16.stol. , takže ze třepů se dá pozorovat postupný vývoj keramiky a stačí když jen zaprší. Bohužel si tam z toho u někdo už několik let dělá soukromý výkop, takže podkopává hradební zdi apod. Také to není moc hezký pohled.

Tedík

28. 02. 2007, 20:58

aha a co jako.......

HROTÍK

01. 03. 2007, 18:11

no a co jako? souhlas s TEDIKEM.. KUBIN/co chtel basnik rict? strepy?

manowar

02. 03. 2007, 15:16

Backwood
myslim ze nejsu daleko od pravdy, takove nalezove vrstvy jsou vsude, naplaveniny z tech dob, strepu je vsude hodne, ojedinele sidliste, opevnene osady, jak stredoveke, tak praveke, pochybuju ze by meli energii a cas zkoumat tatry strepu a kosti. Neni to ani zadna archeologicka lokalita, proste jen vrstva nanosova. Maji dulezitejsi lokality na zkoumani.

HROTÍK

03. 03. 2007, 13:43

od te doby vo zacal hledaci boom a det drzi kazdy idiot to stoji fakt za h... o.. a tento web je toho dukazem. zdarec paka

Acci

03. 03. 2007, 17:25

Souhlasim s Manowarem, keramika všech období se nachází na polích ka mbyla vyvážena s bioodpadem ze sídlišť a povrchový sběre na různých místech toho mnohdy o lokalitě řekne víc než nález s detektorem. Doporučuji starší a dsodnes nepřekonanou publikaci Nekuda: Středověká keramika v Čechách a na Moravě...

Acci

03. 03. 2007, 17:27

Hrotík: souhlasím, ale přejde to, je to móda a taky jen otázka času...

ohaj

02. 09. 2007, 23:22

Backwood, tak prečo ak ich zaujímajú podobné lokality s črepmi, ich nechávajú každoročne poorávať, diskovať traktormi z družstiev?!
Ja Ti poviem, zapĺňajú si databázu, ktorá im bude na podobných miestach za pár rokov na prd, keď to poľnohospodári zničia a ak nie oni tak rozne čierne skládky, ktoré hádžu dnešné živly všade, dokonca i na ich archeolog. lokality... To nikoho netrápy? Tí robia iba priestupok?

Aknicinom

19. 08. 2008, 12:54

Ono to neni tak jednoduche jak by se mohlo zdát! Archeologove se snazi chranit a prozkoumat co se da, jenze jsou na to potreba penize kterych neni zrovna malo a oni je mnohdy nemaji! I takova orba, ktera sice nici artefakty je k necemu dobra, treba pro povrchove sbery, ktere se po orbe provadeji!!
A na druhou stranu co zmuze hladovy archeolog?