Úvod / Nálezy / Půdovky atd.

Ví někdo?

18. 08. 2020 Autor: Savinelli 7191× 12
Ví někdo, co je toto za přístroj? Děkuji za určení.
Savinelli

 Autor: Savinelli

Komentáře

Honza Kometa

18. 08. 2020, 16:21

Odsávací pumpa na zavařování.

stepe

18. 08. 2020, 21:22

Mohl bys vysvětlit princip pro všechny zdejší, kdo to vidíme poprvé? Dík.

Honza Kometa

19. 08. 2020, 09:05

Jde o zavařování pomocí odsátí vzduchu ze zavařovací láhve ze skla a s gumovým těsněním. Ten plochý konec na hadičce se dal pod to těsnění dovnitř k zavařenině a ta pumpička odsává vzduch. Vzniklý podtlak láhev uzavře a sterilizuje. Ta lahvička je tam proto, že se často odsála i zavařenina. Bylo to funkční, moje babička to často používala.

stepe

19. 08. 2020, 09:52

Děkuji za vysvětlení, avšak v tom případě by o žádnou sterilizaci nešlo, pouze o podtlak za předpokladu, že by se tímto přístrojem vyvinul. I v podtlaku se nesterilizované věci kazí, vytváří se např. kvasný proces a za krátký čas by víčka odpadla vývinem CO2 v lepším případě, u masa pak methanu, čpavku a sirovodíku. ---- Když se ta hadička dala dovnitř, přece nemohl vzniknout podtlak, když těsnění nemohlo těsnit. Honzo, opravdu se nepleteš? Sklenice s gumičkou znám a tam není jakákoliv možnost něco dovnitř vstrčit mezi gumičku a víčko, nebo gumičku a sklenici. Jaksi to nechápu, pokud je to pravdivé a nebudu sám.

Honza Kometa

19. 08. 2020, 10:03

Není to tak staré a myslím, že to potvrdí více kolegů, sám jsem to měl ještě řadu let po babče, ale kde je to dnes? Máš pravdu, že se to občas kazilo, to si taky pamatuju a maso jsem tam asi nikdy neviděl, většinou zavařenina. Nevylučuji, že se to používalo i jinak …. H.

Savinelli

20. 08. 2020, 09:30

Díky chlapi za vysvětlení

124Pavel

20. 08. 2020, 21:15

A já tvrdím, že je to sada na domácí klistýr (a taky nevylučuji, že se to molo používat jinak).

Redline

24. 08. 2020, 20:20

Přesně jak píše Honza Kometa. Myslím, že se ty sklenice byli Rexovky. Alespoň babička jim tak říkala.

stepe

25. 08. 2020, 16:46

Redline, to jsem rád, že to znáš a tak jistě dokážeš vysvětlit nevysvětlitelné - jak se dělal podtlak ve sklenici, když se mezi zavařovací gumu a skleněné víčko, nebo gumu a okraj sklenice nedala prostrčit ani špejle, natož tento trokar? A proč by se dělal ve sklenici podtlak, když by to za 14 dnů zkvasilo a odpadlo? Ten podtlak ve sklenici s gumičkou nejde udělat jinak, než ohřát, sterilizovat a při chladnutí obsahu se víčko přes tu gumu tzv. přichytí (přisaje) vzniklým podtlakem z chladnutí. Na víčko se při zavařování dávala křížem ještě tzv. "pera", aby víčko do gumičky přitlačila. Jen tímto způsobem vznikne podtlak a zároveň sterilizace. Je naprostým nesmyslem uvažovat o tom, že by toto zařízení kdy mohlo být použito tak, jak i ty tvrdíš. --- Mimochodem i já jsem pár těchto sklenic kdysi zavařoval a tak vím stejně jako ostatní dříve narození, že tohle na podtlak v zavařovacích sklenicích s gumičkou není a být nemůže. ---- Tedy popiš ten zázračný princip, ať se mohu stydět za neznalost.

npr.Džigira

25. 08. 2020, 23:51

je to na zavařování, při použití toho zařízení se dávaly dvě gumičky a  mezi nima se to odsávalo, pamatuju jako kluk, že podobná vývěva starší výroby byla na půdě, druhá varianta použití byla, že se ta sklenice dala pod skleněný zvon - poklop a odsálo se to z něj. Ve sklepě byly takhle zavařené sklenice 10 a více let naprosto bez problémů.

Redline

26. 08. 2020, 19:27

Stepe: Máš pravdu, s těmi péry přes skleněné víčko. Né vše ve sklenici zkvasí. My jsme tam dávali treba rozemleté škvarky nebo pečené maso ze zabíjačky. Využití bylo různé. Ovoce se zavařovalo to máš pravdu. Každopádně je to vývěva na zavařování. Bohužel jsem to kdysi dávno vyhodil. Mám však část toho co popisuje npr. Džigira. Jinak se můžeš podívat na web. Tam určitě najdeš jak se kdysi konzervovali potraviny.

stepe

31. 08. 2020, 12:42

Zatím jsem nenašel nikoho, kdo by uvedený přístroj kdy viděl. Mám však pár odpovědí, které bez komentáře kopíruji:

Odpověď technologa z konzerváren Hamé

Dobrý den,
takový přístroj může odsátím vzduchu, a tedy kyslíku, maximálně mírně prodloužit trvanlivost potraviny za předpokladu, že bude zároveň skladována v ledničce. Lze to přirovnat k modernímu vakuování potravin.
V žádném případě ale nemůže být takovýmto způsobem výrobek vysterilován, to je opravdu nesmysl. A dojde přesně k tomu, co je v dotazu uvedeno, tedy k mikrobiálnímu rozkladu potraviny, následnému vývinu plynů a odpadnutí víčka. Ke sterilaci potraviny, tedy zničení mikroorganizmů, je opravdu potřeba předepsané teploty a času, po kterou působí.

Ústav biochemie a mikrobiologie
Dotaz je spise na nekoho z Ústavu konzervace potravin, sam s přístrojem nemam zadne zkusenosti, nikdy jsem ho nevidel. Dle mého skromného nazoru však samotny podtlak nemůže stacit, odsatim vzduchu pouze zredukujete aktivitu mikroorganismu s aerobnim metabolismem, v zadnem pripade se ale nejedna o sterilizaci. Rada mikroorganismu je anaerobních a bez jejich zniceni dojde k znehodnoceni potravin upravenych pouze vámi popsanym zpusobem.

Ústav konzervace potravin
S uvedeným zařízením nemám žádnou zkušenost, ale souhlasím s Vámi, že plné konzervace potraviny (stabilizace na úrovni tepelné sterilace) se níže popsaným způsobem nedá dosáhnout. Odhaduji, že podtlak zajistil lepší přisednutí víčka ke sklenici a částečné odstranění vzduchu (tj. kyslíku) oddálilo kažení způsobené aerobními mikroorganismy a žluknutí tuků. Počítám, že zařízení mohlo prodloužit údržnost kazících se potravin podobně jako dnešní potravinářské vakuovačky používané v domácnostech o několik dnů až týdnů, ale určitě to nezajistilo dlouhodobou trvanlivost výrobku.