Úvod / Články

Vraky tanků v ČR/SR - Dnes

28. 11. 2006 Autor: candies 14058× 40
Dnes jsem sestavil poslední článek o neblahých osudech zničené a opuštěné techniky na území tehdejšího Československa. V některých případech už ale o vraky nejde... spíše by se hodily do sekce nálezy...

Prvním nálezem je pancéřová krytka nalezená v Lanžhotě. Dne 11.4.1945 se tam do bitvy dostalo několik tanků elitní německé tankové divize Feldherrnhalle (FHH2). Jednotka vyzbrojená mj. stíhači tanků Hetzer, středními panteryG laufe (poslední výrobní varianta) a těžkými tanky tiger II (kingtiger alias královský tiger). Právě z posledního jmenovaného stroje je zmíněná kopnutá krytka. Jde o víčko (jde-li to tak, vzhledem k váze nazvat) otvoru pro seřizovací mechanismus napínacího kola na zadním čele tanku. Symetricky byly na obou stranách ve spodní části. Vypadá to, že je to jediná věc co se z kingtigeru dochovala,...... Hever (mám doma podobný kousek) k pozůstatkům tanku nemohu 100% zařadit, protože se používal i po válce na vyklápění vleček,... a je snad údajně vyráběn v ne moc pozměněné verzi dodnes!

Druhým nálezem jsou články pásů z ruského tanku T-34. Nejspíše se jednalo o T-34/85 některé z jednotek 1.gardové Jezdecko – mechanizaované divize (Plijev). Články se našli letos (pole sdělení kolegů z Lanžhota) ne dvoře jedné staré paní. Měla s nimi vydlážděný chodník ke slepicím!!

Dalším pozůstatkem této dubnové ofenzívy Rudé armády je torzo pancířů ze SU-76. Článek a fotografie si najdete pod článkem v seznamu mých starších prací,...

Fotografie Cromwellu z Hřebeče nedaleko Moravské Třebové jsou na webu Badatelny. Jde o velmi zajímavý tank! V roce 2000 byl velmi sešlý. Přestavěn na důlní bagr či jeřáb!

Nelze nevzpomenout Hrabětické T-34/85 zničené v posledních bojích druhé světové války. V bojích v okolí Laa an der Thaya až po Znojmo docházelo k velice tvrdým bojům. Mimo jiné zde bojovala právě výše zmíněná FHH2. Právě 28.4.1945 zde padlo jedno z největších či vůbec největší eso německé Panzerwaffe český rodák Fw. Kurt Knispel (168 vítězství + 27 nepotvrzeno, na fotce v roce 1944).

Tento tank (T-34/85) byl údajně zničen vracejícím se německým strojem (Pz IV?). Bohužel pro němce se v něm jako v pojízdném stroji ukořistěném po bitvě zrovna zkušebně proháněl německý poručík (zabit) a major (těžce zraněn). Po „objevení" tanku v roce 2000 a reportáži v televizi (vrak ještě v relativně dobrém stavu) se v průběhu let dočkal rozřezání,....... a letos odvozu do kovošrotu. Jinými slovy – už jej neuvidíte. Věřme, že jej odvezl nějaký sběratel,...

Další raritka je věž T-34/85 v Ořechově. Po boji byla zahrnuta do velkého kráteru po bombě. Až nyní je vykopaná a nachází se v Ořechovském kasínu.

VRAKY NA SLOVENSKU!

Famo
Můj dobrý kamarád MS mě informoval, že na pochůzkách našel v lomu na Slovensku podvozek FAMA!! Po nějaké době a za použití trochy peněz je z něj pojízdný krasavec!! Nyní v majetku pana Lehára. Typ je Sd. Kfz FAMO F3.

Lt-38. Bohužel mimo informace že jde o les v okolá Istabného a torzo Lt-38 nevím nic víc

Věž Renaultu,... o té tu bylo již psané,. .

PLUS VRAKY A OSTATKY CO ZDE JIŽ BYLY PREZENTOVANÉ... A TO CO JSEM ZAPOMĚL...:-))

Dolin

Díl I www.detektorweb.cz/index.4me?s=show&i=6015&mm=1&vd=1

Díl II: www.detektorweb.cz/prispevky/clanky/nemecke-tanky-v-cr-v-70-letech-6713/

Zdroj: Internet a můj archiv a kámoši

 Autor: candies

Komentáře

dundee

28. 11. 2006, 12:10

ifor

28. 11. 2006, 12:37

Někde jsem četl, že Kurt Knispel padl u Vlasatic.

1kosta

28. 11. 2006, 13:35

Také jsem slyšel o jednom tanku v záp. čechách. Podle informací rodáků by měl být téměř celý. Jen je v rašeliništi a tudíš se jaksi propadl. Před deseti roky mu prý byla vidět ještě část věže

Adolf

28. 11. 2006, 14:25

Zdravím, napsal by si mi prosím adresu tvých stránek. Jsou fakt parádní a já jsem bohužel ztratil adresu. Ještě by mne zajímalo kde se nachází ty torza z obrázku 3 a 13. Jinak je to super článek

Adolf

28. 11. 2006, 14:29

1kosta: taky se zajímám o starou techniku nenapsal by si mi nějaké bližší informace o místě kde leží ten tank. Moc prosím

branik

28. 11. 2006, 14:52

Info o zapadnutom nemeckom tanku koluje i v Košiciach, vraj niekde v okolí mestskej časti Šebastovce.

ifor

28. 11. 2006, 15:10

Ahoj Doline. Porovnej toto foto na Tvých stránkách:
www.dolin. estranky.cz/fotoalbum/FOTO-1939-1945/vyskov-1945/original/6992
s touto kresbou na našich stránkách:
www.kvh. estranky.cz/fotoalbum/kralovsky-tygr-u-bozic/kralovsky-tygr/original/684

gyry

28. 11. 2006, 15:41

Doline odkud víš, že to byla zrovna tahle 34, co byla zničena vracejícím se německým tankem?

gyry

28. 11. 2006, 15:44

Doline odkud víš, že to byla zrovna tahle 34, co byla zničena vracejícím se německým tankem?

ry777

28. 11. 2006, 16:26

Citace z kroniky města Laa an der Thaya, uveřejněná ve HPM 2/06 : Bilance této největší tankové bitvy u Lávy: 16 zničených ruských tanků a dva ukořistné. Při těchto bojích, i když se to zdá být neuvěřitelné, neutrpěli Němci žádné ztráty. Došlo však k jedné tragické události- ( napsal již Dolin) Byla to však jediná ztráta na životě v této bitvě. Všichni ruští vojáci, kteří v této bitvě zahynuli, jsou pohřbeni v hromadných hrobech na ruském hřbitově v Lávě. ---- JEDEN ze zničených tanků je dodnes (což už taky neplatí) možno spatřit, prorostlý mohutnými stromy, v ůzemí nikoho, mezi hranicemi. Nonono-přeji hezký den!

MP44

28. 11. 2006, 20:17

Adolf: č. 13 je FAMO 18 tunka a nšla se na Slovensku
a foto č. 4 je to samé po rekonstrukci

gyry

28. 11. 2006, 20:17

ry777: tohle je ta správná citace, která je i na stránkách badatelny. Jeden z tanků byl zničen... A nikde ani zmínka, že tento. Proto se ptám Dolina odkud to ví, třeba má nějaké doplňující údaje. .

dolin

28. 11. 2006, 20:28

To gyry: Nevím, já ale myslel že to byl tento,...
To Adolf : Famo jak píše MP44 už jezdí, tudíž vrak neexistuje. Torzo Cromwelu je jak se píše v článku na badatelně z Hřebeče nedaleko Moravské Třebové,... jestli je tam dnes tak to nemám tucha.

DFC

28. 11. 2006, 20:28

Škoda toho Cromwella. Neví někdo, jestli se ho někdo ujal? Pravděpodobný veterán od Dunkerque by si zasloužil lepší osud. I bez věže

DFC

28. 11. 2006, 20:29

doline - to jsem se zeptal včas

dolin

28. 11. 2006, 20:34

To ifor:
Jo je mě známo. Ale není to ten samý,....... nebo možná jo. Ale Mrkni na Jakla (Květen 1945) tam máš tu samou scénu co máte na Vašem webu vyfocenou. A mám takový pocit, že ani jeden z panterů co je v Květnu 1945úVašem webu není tento co mám na webu já,...,...

Dolin

Fami

28. 11. 2006, 20:41

Super lánek.

Fami

28. 11. 2006, 20:42

Omlvuva : článek.

Fami

28. 11. 2006, 20:42

Super lánek.

Adolf

28. 11. 2006, 20:44

dolin: Díky moc za nové informace. O nějaké jiné technice nevíš???

Handel

28. 11. 2006, 20:50

To FAMO sa našlo pri Kremnici a je komplet pojazdné u pána Lehára akurát tam nie je originál motor a ten Cronwel sa tiež renovuje a mal by byť osadený vežou vyrobenou z betonu. Inak u p. Lehára je takýchto pokladov viac, napríklad Hetzer, SdKfz 10, Stoever, Horch a iné vozidlá. Všetko je alebo sa renovuje do pojazdného stavu. Návštevu môžem vrelo doporučiť, len odporúčam zobrať vela vreckoviek lebo budete slintať a ťahať jazyk po zemi

dolin

28. 11. 2006, 21:03

To Handel : Souhlas naprostý!! Já se utíral do rukávů! Ale hetzer je překopávka z G-13 (nebo jak se ta poválečná verze jmenovala) není to origoš. A podle info nebude mít díky nějaké papírovací debilitě českých úředníků původní protitankový německý kanon ale "origo" PaK co se montoval do těch ST-1/G-13,... Ale i tak je krááááásný!
Dolin

MP44

28. 11. 2006, 21:22

jj u p. L je krásně, nejvíc se mi zalíbilo to FAMO

Handel

28. 11. 2006, 21:36

vždy tam velmi rád chodím. S tým Hetzerom máš pravdu je to G-13 čo je povojnové označenie strojov ktoré boli dodané do švajčiarska. PS Nevieš či je už hotová tá Praga RV? Keď som tam bol cez leto bola v dosť pokročilom štádiu renovácie, vďaka.

dolin

28. 11. 2006, 21:55

Ne já tam byl jen jednou na akci (sjezdu). Pojedu zase v roce 2007. Pak nafotím a napíšu.
Dolin

Handel

28. 11. 2006, 22:02

Ak tam pôdem skôr niečo nafotím a pošlem fotky. Nazdar

gyry

29. 11. 2006, 15:57

Dolin: no myslet si to můžeš, ale nikde jsem nenašel ani zmínku o tom, že zrovna tahle 34 byla ta trefená vlastními. Také jsem nikde nečetl, že by ho trefil Pz IV. Je pravda, že se to hezky čte, ale je to trochu dost upravený původní příběh. A takhle pak vznikají fámy místo doložených údajů.
Adolf: my jsme našli část bočního pancíře z SU, v Božicích má chlapík část hakla vytaženého z rybníka a druhýho odtahli po revoluci z mezipásma do šrotu.

Specnaz

29. 11. 2006, 15:59

Ja som mal doma asi 10 clankov pasu z T - 34 bohuzial uz je to riadne davno a vtedy som sa o to nezaujimal som odniesom do srotu

wozi

29. 11. 2006, 20:53

to Dolin:
rád chodím na Tvoje sránky na trochu vzrušenia pri krásnzch fotkach a tom ostatnom. K tej Lt38 len toľko, že v okolí Istebného sa nenechádzal žiadny útvar útočnej väzby aani pri ústupe nemeckej armády stento smer sa my javí ako veľmi nepravdepodobný. To je môj názor, pokiaľ má niekto iný budem rád, keď my ho vyvráti. Viem o pár lokalitách na Slovensku ale nechcite aby som ich prezradil. Potom ale pošlem foto aby si človek mohol pokochať zrak.
Apropo:pošli my adresu pána Lehára aby moje oko vypustilo maličkú slzičku šťastia. ( wozi@centrum. sk)
Ps: Vreckovky aj rukáv je pripravený 2x 

dolin

14. 12. 2006, 11:30

To Gyry:No já sem to slyšel od kluků a četl takhle. Beru že to nemám nijak podloženo, ale vždy se najde někdo kdo chbu opraví a upozorní na ni - třeba ty a to je OK.
To Sokolik - v mailu máš kontakt. A foto z Istebného dávám tak jak jsem dostal. Nejsem odborník na Lt-38 a jejich nasazení,... Ale snímek je tak nadepsaný tak jsem o tom nepřemýšlel jinak,...
Dolin

mikiamiki

20. 12. 2006, 22:28

dolin. tak ten hever se myslim jeste dela mame ho doma a vyrabi ho firma brano

Vojta68

14. 02. 2007, 00:23

Ahoj. Na cvičení jsme jezdili do Boletic na Šumavě a našli tam náhodou v lese dvě T-34, zarostlí v březovém hájku a daleko od cesty, prostě krásně opuštěný, zapomenutý. Je to už 15 let a zaboha si nevspomenu na místo . Pokud o tom někdo něco ví, dejte prosím vědět, zajímá mě jak to s nima dopadlo. Možná už jsou ve šrotu, ale za pokus to stojí. Budete-li bloudit v těchto místech, koukejte po březových háječkách, rostou tam křemenáče a možná i "téčka" Hodně štěstí.

Mustang90

13. 04. 2007, 05:17

Mohl bych se zeptat, které fotky tady patří k lanžhotu????

Zubrivoj

06. 12. 2007, 17:41

Ahoj. Neviem ci vas to bude zaujimat ale v blizkosti mojej dediny su dve lietadlapochopytelne vrky) jeden Rumun, ale neviem co t moze byt a jedno
je americke. Ak sa niekto tymto zaobera, nech sa ozve.

Zubrivoj

06. 12. 2007, 17:42

Ahoj. Neviem ci vas to bude zaujimat ale v blizkosti mojej dediny su dve lietadlapochopytelne vrky) jeden Rumun, ale neviem co t moze byt a jedno
je americke. Ak sa niekto tymto zaobera, nech sa ozve.

Zubrivoj

06. 12. 2007, 17:43

Ahoj. Neviem ci vas to bude zaujimat ale v blizkosti mojej dediny su dve lietadlapochopytelne vrky) jeden Rumun, ale neviem co t moze byt a jedno
je americke. Ak sa niekto tymto zaobera, nech sa ozve.

KRASAN

27. 02. 2010, 10:56

nevíte kde je ten istabného u jakého města? díky za odpověd

KRASAN

27. 02. 2010, 10:56

nevíte kde je ten istabného u jakého města? díky za odpověd

worldoftanks

04. 04. 2013, 21:41

Čau chtěl bych se zeptat od kud je ta 11tá fotka a kdo je ten muž na ní jelikož vypadá jak můj strejda nebo aspon jakej to je rok díky moc

JardaKVLH

02. 10. 2016, 18:14

Hoj To já pamatuji při poslední velkém voj cvičení tak v Jince -*nebo Boletice vraky téček že já blbec si z toho jednoho neodloupl v. štítek