Úvod / Články

Výpovědní hodnota nálezu podkovy

29. 11. 2011 Autor: vitav 7222× 27
Občas se na Webu objevují podkovy. Někým zatracované jako šrot, jinými ceněné jako krásné důkazy zručnosti sarých kovářů. Chtěl bych zde poukázat na jiný důležitý význam nálezu podkovy. Uvědomme si, že ve středověku necestoval na koni jen tak někdo. Vojsko, šlechta, různé doprovody, lapkové. Běžní cestující šli po svých, nebo se vezli na vozech a kárách tažených osli, mulami, mezky, voly. Vojsko používalo tažné koně. Vraťme se ale k tématu. Představte si, že takový kůň ztratil podkovu. Začal kulhat a jezdci nezbylo, než sesednout. Prohlédl koně, a když byl ras, jel dál, když si koně vážil, šlapal vedle něho do nejbližší vesnice ke kováři. A to je ten důležitý okamžik pro nás. Když měl jezdec ostruhy a slezl z koně do kamení a křovin, mohl o ně přijít. Když si sedl a přemýšlel co dál, nebo něco pojedl, mohl ztratit další věci, které můžeme najít. Včetně peněz, ocílek, nožů... To stejné je při nálezu zá kolníků. Protože mi pár podkov zůstalo/ostatní mám vystavené v expozici historické instituce/ rozhodl jsem se je ukázat. Podle mne jsou všechny středověké. Na dvou podkovách jsou na kouknutí i kovářské značky.

 Autor: vitav

Komentáře

pliza27

29. 11. 2011, 12:14

pěkný to máš, každodenní kousek v minulosti, dnes upomínka starých časů. Kus řemeslné práce našich předků. Dík

stopercz

29. 11. 2011, 12:55

Čtyři 200litrové sudy starých podkov odvezl loni kamarád do šrotu, no byly to ale z doby nedávné, koupil statek, kde dříve bydlel sedlák, téměř bezzemek, ale choval na 20 párů koní do tahu a pronajímal je okolním sedlákům. Jeden z nejbohatších ve vsi. Tři z toho ohromného množství mám na pergole, podle velikosti. Ta největší je jak na menší kbelík, asi frísák nebo podobné plemeno.

R67

29. 11. 2011, 15:10

Pěkné kousky historie.

Rossy

29. 11. 2011, 16:31

Vlasov68

29. 11. 2011, 16:41

Pěkné podkůvky. Pár jich také mám.
Ten příspěvek je též k zamyšlení. O značkách na podkovách jsem ani nezauvažoval, že by tam nějaké byly. Musím se na ně podívat.

Burchinal

29. 11. 2011, 16:43

Já se zeptám, jestli lze nějak odlišil podkovy z tažných a z jezdeckých koní?

LIKA

29. 11. 2011, 17:00

Je to nádhera

Kajman1

29. 11. 2011, 19:46

Koukám vánoce jsou za rohem. Máš je tam vyskládaný jak vanilkový rohlíčky na plechu

Kajman1

29. 11. 2011, 19:46

Koukám vánoce jsou za rohem. Máš je tam vyskládaný jak vanilkový rohlíčky na plechu

vitav

29. 11. 2011, 20:40

dneska budu cukrovat.

zero

29. 11. 2011, 21:17

No Vitave- asi tak:
Pokud člověk co jel na koni slezl a nespěchal vyloženě, pak si ty ostruhy odepl a pověsil na opasek(běžná praxe) To se ovšem opravdu nejednalo o běžného cestujícího - chudáka. A  pokud už na tom koni byl Pán, tak měl s sebou těch koní víc a ten kdo šlapal po svých nebyl on, ale jeho sloužící

Jel-li na koni pacholek či nějaký ne moc majetný maník- nemíval ostruhy.

Navíc nevidím důvod proč by člověk co sleze z koně měl najednou houfně ztrácet věci své denní potřeby.


Ty jsi velký snílek(myšleno dobře)
Ale jinak je fajn, že nad věcmi přemýšlíš. I ta podkova má svoji historii- někdo ji vyrobil, někdo používal a někdo ztratil.

vitav

29. 11. 2011, 21:39

To Zero-máš pravdu, že si jezdec mohl ostruhu před sesednutím sundat, ale proč je potom v lesních stráních tolik ostruh? Píši v lesních stráních proto, že se muselo jezdit i v příšerných poměrech. Já nacházím právě v okolí nálezů ostruh i jiné věci, předpokládám, že ztracené např. při odpočinku. V našich kopcích jsem našel ostruh několik desítek. Všechny byly mimo zaniklé cesty. Proto ty úvahy o možných souvislostech cestování a strastech kolem toho. A také je pravda, že jezdci- možná jenom vojáci měli s sebou ostruh několik.

Rossy

29. 11. 2011, 21:49

Je to věc názoru já osobně mám spíše poznatky o kterých píše vitav. Asi jde také o to místo dobře odhadnout. Jestli se opravdu jedná o úsek cesty který byl v té době hodně vzdálen sídlům dané doby a kde by se dalo spíše předpokládat pohyb větší skupiny jezdců a nebo v blízkosti těchto sídel nebo hospodářských dvorů kde se dalo předpokládat že se pohypoval někdo z elity třeba i sám. U mého nálezu zlomku středověké podkovy se nacházela i ostruha z dané doby. Může to být náhoda ale nikdy bych takovou možnost nevylučoval.

dabelhorny

29. 11. 2011, 21:52

Pekný stredovek - . Najhoršie bolo podľa mňa, keď kôň stratil podkovu aj z jazdcom.

dabelhorny

29. 11. 2011, 21:56

Zabudol som dodať, že pri páde z koňa mohlo dôjsť k stratám vecí a lámaniu jednotlivých častí postroja alebo výbavy jazdca - viď torza nájdených predmetom, nie vždy celistvé a nie vždy ohlodané podmienkami pôdy a vekom.

zero

29. 11. 2011, 22:16

No ono také se dost nachází ostruhy, podkovy a jiné věci na místech šarvátek, přepadů atd. Pokud je nalezneš někde poblíže úvozové cesty, brodu přes vodní tok v tebou zmíněných stráních atd. pak jsi poatrně našel místo, kde se něco strhlo.
Představa, že maník sleze z koně a najednou mu z tašvic, kabelí a vaků začnou vypadávat nožíky, křesadla atd. mě přijde nereálná. Spíše pokud ten dotyčný musel spěchat, to pak jo, ale to opět hovoří pro šarvátku, přepad atd.

zero

29. 11. 2011, 22:22

Ještě dodám, že při odpočinku ti lidé asi věci moc nestráceli, rozhodně ne v takové míře jako my dnes. Ony ty věci co měli byli často jejich jediným majetkem a  ten si setsakramentsky hlídali.

Jinak s tebou souhlasím, že tehdejší cestování bylo strastiplné. Neprostupné a temné hvozdy, lapkovství bylo v těch dobách hojně rozšířené a pokud bylo i okolo války, tak se krajem toulaly bandy zběhů a jiných idividuí.

Bývalo také docela běžně používáno to, že pokud cestovatel přicházel někam, kde to neznal anevěděl co může čekat, že si podél cest schovával svůj majetem na vyzvednutí později- mnohdy už se pro něj nevrátil.

Atd. Atd. Nebylo lehké tehdy cestovat

zero

29. 11. 2011, 22:23

sorry za chyby- tluču do toho v pološeru

vitav

29. 11. 2011, 22:35

To zero: Ano, například před nebezpečným úsekem cesty si třeba kupci apod. schovali pár stříbrňáků a z nějakých důvodů už je nevyzvedli. Proto nacházíme i pokládky. I já mám pár lokalit, kde se nějaké přepadení semlelo. Byl tam např tesák, ostruha, kopí, část kování řemene... Divné je, že to nikdo nenašel a nesebral. Ale asi to brzo zarostlo bordelem.

vitav

29. 11. 2011, 22:45

To zero-ještě jsem zapoměl zareagovat na to rýpnutí Kdo hledá hluboko v historii musí být ne snílek-ale fantasmagor! Jinak by nic nenašel. To není hledat v oranici. Je to tak?

hypo1

30. 11. 2011, 00:38

zero: Naprosto souhlasim, že ty ostruhy, podkovy, nože a spol. jsou v lesích po dávnejch bitkách. Kromě zběhlejch vojkáků se lesy taky plnily od konce 17. století Cikánama, protože Leopold I. je povolil beztrestně zabíjet, tak se tam schovávali. Prej jich bylo plno hlavně v jihočeskejch lesích. Muselo tam bejt bezpečno asi jako po setmění na Chánově

Luftreisen

30. 11. 2011, 08:10

Podkovy jsou pěkný nález, mám jich doma něco kolem čtyř set, starší mladší. Pár už jsem si jich i vyčistil, ale nikdy ji nenechám ležet v lese, vždyť podkova je pro štěstí. Když ji najdu, říkam si, že teď bude následovat něco pěkného, zajímavého a místo toho vykopu granát. Pak si jen řeknu, že podkova mi štěstí přece jen přinesla, protože jsem zůstal v celku. Taky by mne zajímalo, za jakých okolností byla ztracena, vždycky se rozhlížím po okolí a představuju si, co se zde před časem událo, jaké byly osudy lidí co tudy prošli.

zero

30. 11. 2011, 18:35

Vitav

Kansan

01. 12. 2011, 00:04

zero... schovávali, ale jen v blízkosti sídel... nebo nějakých známých míst... v lese jen tak jistě né...

Tatino

02. 12. 2011, 09:31

400 Podkov? ! Luftreisen preboha, to uz kolko hladas? Ja ich mam tak zo 50... Ale je pravda aj to, ze nie je teren, ako teren. V kamenitom sa podkova lahsie stratila. No a kone sa podkuvaju kazdych 6, az 8 tyzdnov... Ale ajtak pekne cislo!

Luftreisen

02. 12. 2011, 16:14

Tatino : schválně jsem je šel spočítat, 321 mám doma a přes třicet si jich o prázdninách vzal kamarád. Takže není to přesně 400, ale i tak
Jinak hledám čtyři a půl roku

2kajman

13. 12. 2011, 17:39

Kde jsou podkovy, tam byl život, kde byl život, tam jsou i jiné nálezy. Podkovy si beru pro štěstí a někdy udělají radost i druhým.