Vývoj
I na tak malé lokalitě, jako je ta má, můžeme dosledovat až kam došel vývoj zákolníku. Jedná se jako vždy o nálezy z lesních cest. Na druhém obrázku vidíte poslední předstupeň před vznikem klasického zákolníku ráfového vozu, který je na obrázku číslo tři. Na poslední fotografii jde už o nález současného zákolníku.Přispívat do diskuze a hlasovat pro vybrané komentáře mohou jen registrovaní. Prosíme, zaregistrujte se nebo se přihlašte!
Komentáře
Astoret
11. 07. 2012, 09:54Ta kotva je tedy taky zákolník?
zobin
11. 07. 2012, 10:22za článek a práci -
Burchinal
11. 07. 2012, 10:23Asi bude potřeba rozlišovat klasický zákolník, což je, jak název napovídá, kolík zajišťující kolo vozu na ose a jiný pojistný kolík, jako je třeba ten novodobý, který nemá s koly vůbec nic společného.
Rossy
11. 07. 2012, 10:43To:Burchinal. Určitě máš pravdu. Já vycházel pro zjednodušení z anglické verze Wikipedie kde je tento typ uváděn jako zákolník.
http://en. wikipedia. org/wiki/Linchpin
Rossy
11. 07. 2012, 10:48A co se do velikosti týče mohl by ten novodobý při svých rozměrech ten historický nahradit.
dabelhorny
11. 07. 2012, 10:57Presne takýto zakladací klin som našiel predvčerom na lesnej ceste. Narozdiel od toho tvojho, bol celý valcovitý bez upraveného konca. Taktiež mal plný kruh. Podľa stupňa hrdze tam mohol ležať aj cez 100 r. Takéto kúsky sa u nás hojne váľajú po poliach. Maj sa .
Rossy
11. 07. 2012, 11:45To:dabelhorny. Zdravím.
To:Burchinal. Kdyby jsem vzal Tvou námitku doslovně vznikl by ale jiný problém. U těchto nálezů většinou nejsme schopni doložit jak byl ten který předmět v dané době použit. Vždyť i u zákolníku"kobra"panuje shoda na tom, že mohly být používány jako zarážky, závlačky nebo třmeny. Stejně tak tento novodobý předmět může na ose jistit nějaký typ kola a to nemyslím kolo přímo dopravního prostředku.
Burchinal
11. 07. 2012, 12:45Samozřejmě, původní účel předmětu je vždy víceméně tip a odhad. Na co konkrétně se daný předmět původně používal už nikdo nikdy nezjistí. Tedy až do doby vynálezu stroje času.
No a tvé zákolníky bych já podle oválného tvaru (osy vozů nebývají oválné) tipoval spíš na nějaké kování, třeba ojí, zemědělského nářadí, nebo něčeho jiného, než zákolníky.
Burchinal
11. 07. 2012, 13:12Taky zákolník: http://www.doplnkyprokaravany.cz/zakolnik-al-ko/
Burchinal
11. 07. 2012, 13:21No a tady je ten pojistný kolík coby zákolník, konkrétně ve skupině Závěs, tedy slouží k zajištění nějakého neseného nářadí na závěsu traktoru (a podobné, příbuzné použití)
http://www.traktorservis.cz/Nahradni-dily-H1/Zaves-C703/pojistny-kolik-s-krouzkem-P42330/
Rossy
11. 07. 2012, 13:38To:Burchinal. Na tomto odkazu jsou tyto typy zákolníků.
http://www.chmelar-diorama.cz/povozy-muzeum/
Rossy
11. 07. 2012, 13:39Stačí zvětšit 6.řada uprostřed.
Burchinal
11. 07. 2012, 13:41Ano, podobnost tu je. Tedy to mohou být i zákolníky.
Burchinal
11. 07. 2012, 13:44Když porovnáván tvary, na tvém druhém zákolníku je vidět původní tvarování podle nápravy vozu, tedy tohle bude asi opravdu zákolník.
Rossy
11. 07. 2012, 13:52Je to spíš češtinářský problém jak jedním slovevem vyjádřit všechna možná užití tohoto předmětu a nepředjímat jeho užití názvem.
Rossy
11. 07. 2012, 13:55I když si myslím, že to tvarování bývalo provedeno až následně/aby zákolník nevypadl/ a taky být provedeno nemuselo jak v prvním případě.
Burchinal
11. 07. 2012, 14:00Ano, je to problém názvosloví, ale ty jsi použil různé předměty s různým účelem jako vývojovou řadu pro jedno konkrétní použití
Vyhpet
11. 07. 2012, 14:08No a včil už vím k čemu to čudo co už sem párkrát našel sloužilo
Rossy
11. 07. 2012, 14:22To:Burchinal. Co brání použít poslední novodobý předmět jako zákolník?
Rossy
11. 07. 2012, 14:29Navíc vývojem určité věci se můžeme dopracovat k věci jejíž použití už může být částečně odlišné.
Rossy
11. 07. 2012, 14:32http://en. wikipedia. org/wiki/Linchpin
Rossy
11. 07. 2012, 14:36http://www.metal-trade.cz/eshop/item/34-kolik-pojistny-zakolnik-din-11023
Rossy
11. 07. 2012, 14:37http://www.material-spojovaci.cz/zakolnik-45x36krouzek-din-11023-kolik-pojistny-100-ks-p-89125.html
Burchinal
11. 07. 2012, 15:11Přesto slučuješ neslučitelné. V těchto případech bych to slovo odvozoval spíš od použití "za kolík", než "za kolo".
Jako příklad si vezmi třeba pojistku. Stejné slovo pro mraky různých předmětů a použití. A taky je nejde dát vedle sebe jako vývoj jednoho předmětu.
Rossy
11. 07. 2012, 15:26Dá se to brát také takto. Je to stejná debata jako bychom se bavili o perořízku. Noži na ořezávání husích brk. Ano, vymizelo jeho používání ale název zůstal pro nůž který z něho vychází a používá se v kancelářích i když se s ním brka neořezávají. Tomu se dá také říci vývoj.
Nezdá se ti že prví zákolník je předchůdcem toho který za zákolník považuješ. Ty opravdu věříš že přechod byl tak náhlý že ze zákolníku s hlavou se vyvinul okamžitě ten který obepíná osu? Podle mne byly v prvopočátku ty dvě raménka jenom svisle dolů. Řešily tak dvě věci. Zabraňovaly tělu zákolníku aby nepropadl otvorem a zároveň zmizel ten nepraktický výstupek hlavy zákolníku nad osou.
Burchinal
11. 07. 2012, 16:22jo, souhlasím, že ty tvoje dva železné zákolníky, pokud to jsou zákolníky, tak opravdu bude každý z jiného období.
Rossy
11. 07. 2012, 16:36To:Bucharin. Je nesmysl aby jsem tvrdil, že na sto procent vím, že oba předměty byly jako zákolníky použity a tvoří jakési vývojové stupně. Vlasně to byla spíše jenom úvaha. Přesto jsem rád že jsi se k tomu vyjádřil tak jak jsi se vyjádřil. Alespoň je vidět, že i věc která se zdá být někomu jakoby jasná může být často lehce zpochybněna pokud nemá člověk dostatek dalších indicií na podporu svého tvrzení.... Budu se příště víc snažit.
A pak někdo řekne obyčejný šrot.........
Rossy
11. 07. 2012, 16:40Promiň oslovení...... Burchinal.
krokohot
11. 07. 2012, 16:43Jsou to zákolníky, Rossy má pravdu jsem narozen v roce 45,chodíval jsem jako kluk jak ke kováři tak ke koláři. jejich synové s kterými jsem kamarádil, tak mně brávali k nim domů, a vše jako kluci jsme se zájmem pozorovaly. Ty hřídele na vozech jsou slabě kuželové a zákolník po namazání kolomazí a nasasení kola se naklepnul ty raménka obepínaly hřídel a znemožňovaly vypadnutí.
zobin
11. 07. 2012, 18:32To : Burchinal, jsi odvaha. Pouštět se s ROSSYM do debaty a ještě u jeho příspěvku. . Díky takovým se tu dozvíme mnohem a mnohem víc. Je vidět že se vyznáš. To : ROSSY, dík za Tvé železné příspěvky. . PS : Taky jsem jich pár kopnul a jeden mám dočistěný.
Burchinal
11. 07. 2012, 19:39Nevyznám se a velice často se pletu, nebo něco neznám. Ale rád věci poznávám a rád se dozvídám něco nového.
Čmuchý
11. 07. 2012, 23:03Jsem z té debaty "onakij zmetený"
heteropteryx
11. 07. 2012, 23:37Rossy: Krásný zákolníky - ty první dva. Ale dovolím si nesouhlasit se třetím objektem. Už jsem se setkal několikrát s tím, že je nazývaný zákolníkem, ale ve skutečnosti je to zajišťovací kolík, jak už tu zaznělo. I když by jako zákolník mohl též sloužit. používá se při zajišťování stroje, který je nesen na ramenou traktoru. Buď se tím zajišťují ramena traktoru, aby z nich nesený stroj nespadl ( http://img5.hyperinzerce.cz/x-cz/inz/5738/5738506-vidle-za-traktor-do-ramen-4.jpg ) a/nebo se jím zajišťuje tzv. třetí bod ( http://www.kultivator.cz/traktory-prislusenstvi/rotavator-pro-malotraktor-geo-tl-01.jpg ) a/nebo se jím zajišťuje náhon. Podle konkrétního použití, se liší tvar toho zacvakávacího drátu, který nemusí být kulatý, ale může být i jinak tvarovaný ( http://www.metal-trade.cz/eshop/item/44-kolik-pojistny-trubkovy )
Jinak jako evolučního nástupce prvních dvou zákolníků - i když v jiném použití bys mohl i chápat například tuhle součástku http://www.srovnanicen.cz/q/Pojistn%C3%BD%20p%C3%A9rov%C3%BD%20krou%C5%BEek%201%252F2,%2010-14/? min=1036
Rossy
12. 07. 2012, 05:42To:heteropteryx. 1.Napsal jsem v příspěvku, že se jedná o nález současného zákolníku a všude je tento předmět uváděn jako zákolník. 2.Tvrdím, že patří do vývojové řady zákolníků a na příkladu perořízku jsem v diskusi uvedl, že i při zániku původního účelu je to přímý následovník. 2.Uveď odkaz na současný předmět, který je tedy přímo zákolník nebo pokračovatel zákolníku a ze zákolníku se vyvinul
Nebo už zákolníky neexistují?
Rossy
12. 07. 2012, 06:15Chápu vaši argumentataci ale v tom případě bychom neměli užívat názvu zákolník ani u prvních dvou předmětů neboť mohly být užity třeba jako svořeň a název zákolník použít pouze v tom případě, že je tento předmět fyzicky přímo v ose za kolem.
Rossy
12. 07. 2012, 06:41Z češtinářského hlediska bychom tedy neměli říkat zákolník ale pojistný kolík plnící funkci zákolníku.
Burchinal
12. 07. 2012, 08:50Rossy, už si přestaň vymýšlet. Prostě se tomu říká zákolník, ale zákolník to není, je to jen pojistný kolík a do vývojové řady zákolníků opravdu nepatří.
Rossy
12. 07. 2012, 09:20Tak tomu už opravdu nerozumím. Něco co vypadá jako zákolník, dá se použít jako zákolník a jmenuje se to zákolník, zákolník není a přitom se dočtu toto.........
Výzkumy ÚAPPSZČ Most, v. v.i.
… zákolníky, které plní funkci kovové závlačky zaručující bezpečnou jízdu vozu.
www.uappmost.cz/html/vyzkumy. htm
heteropteryx
12. 07. 2012, 09:38Rossy: Chápu Tvoje úvahy a je mi jasný, že to myslíš dobře a poctivě, ale tady se už spíš pohybujeme v rovině filozofie a použití jazyka. Otázka je, jestli se i v technice dají odvozovat takovýhle evoluční řady. Možná že jsem příliš zasažen evoluční biologií... Přijde mi to jako evoluce v řadě petrolejka - žárovka - LEDdioda. Ale neber to jako kategorický nesouhlas. Lidstvo dál posunují právě nekonformní myšlenky.
Rossy
12. 07. 2012, 11:06Ta diskuze se dostala úplně někam jinam.
Tak ještě jednou. Pozorně si přečtětě co jsem napsal v příspěvku a třeba i v diskusi. Nevytvářím tu žádnou řadu tří zákolníků. Jasně píšu že ten první je předstupněm toho druhého klasického zákolníku který se používal u ráfových vozů/podle mne také možná posledním v řadě/. Dále píšu že poslední předmět je už novodobý zákolník. V diskusi podotýkám že se tento předmět podle mne vyvinul ze zákolníku, mohl by se tak použít a proto se tak jmenuje.
S čím nesouhlasíte?
heteropteryx
12. 07. 2012, 12:43Rossy: Já s Vámi kolego v tomto nejsem ve sporu a Vašich dedukcí si vážím, i když jsou někdy celkem nekonformní a jak jsem psal, jen odvážné myšlenky posunují problémy dál. Pod vlivem diskuze jsem se snažil dát jiný úhel pohledu. Jako genetik a evoluční biolog jsem už asi postižen svým povoláním. Ale možná že byste i v odvozování původu předmětů ocenil např ve wikipedii hesla monofyletismus, polyfyletismus, parafyletismus a konvergentní evoluce. Je to o evoluci a taxonomi, ale myslím, že i člověku s technickými sklony by mohla ta hesla něco dát. Hezký den
Rossy
12. 07. 2012, 21:32Jen tak pro zajímavost. Ten poslední předmět se jako zákolník používá u kol na některé zahradní technice, kde se kolo nasazuje na osu. /snad jsem to dobře přečetl/
http://www.lawnmowerpros.com/Wheel-Horse/Wheel-Horse-Hardware. asp
Burchinal
13. 07. 2012, 15:40Tomu nevěřím, to by chtělo obrázek.
Rossy
13. 07. 2012, 17:35To:Burchinal. Omlouvám se. Tak jsem to přece špatně pochopil. Když jsem to pracně dohledal není to zajištění kola na ose ale zajištění osy pojezdového kola.
TO BY V TOM BYL ČERT ABY JSEM NĚCO NENAŠEL
Burchinal
13. 07. 2012, 18:50Netřeba se omlouvat, poznání je velice zajímavá a přínosná činnost. Všichni se stále učíme, třeba já se dnes přiučil nové věci o hodinkách.
Mimochodem, obrat "aby jsem" v češtině neexistuje, používá se normální "abych".
Rossy
13. 07. 2012, 19:27ToBurchinal. Na tomto odkazu se podívej úplně na konec a je tam šipkou naznačeno kam tento zákoník patří.
http://www.xertec.cz/files/prilohy-k-produktum-katalog/lisy/75-twin.pdf
Burchinal
13. 07. 2012, 20:22Hehe, tak jo, uznávám ti to, určitě jsi hledáním strávil spoustu času...
Rossy
13. 07. 2012, 21:53Na to, že jsem musel obhajovat i ty první dva zákolníky a u třetího jsi mi nevěřil možné užití tak až příliš. Na druhou stranu jsem si při tom hledání zase "nasál" spoustu jiných informací.
Jen ještě k tomu... ABY JSEM... Máš pravdu, že v češtině neexistuje, ale je to natolik užívané a to v různých tvarech i v obchodním styku, že se tím zabývala Jazyková poradna- Ústav pro jazyk český, kde byla vyslovena obava-cituji:
Doufám jen, že se podobné tvary neobjeví v nových pravidlech českého pravopisu.
Burchinal
14. 07. 2012, 10:23Když tedy aby jsem, tak ještě zaveďme aby nejsem
Rossy
14. 07. 2012, 17:01Aby bylo jasno jaké typy novodobých zákolníků se vyrábějí a když si dáte tu práci a přeložíte si to, tak se dozvíte pro jaký účel.
http://www.mohindrasales.com/linchpin.php
Rossy
17. 07. 2012, 12:26Možná jsem pochopil Burchinala jak to myslel. Je fakt, že se o určitých výrobcích dá mluvit jako o pojišťovacích kolících a taky se pod tímto názvem vyrábějí, ale podle mne je mezi nimi a zákolníky několik rozdílů. Zadní část těla zákolníku/ten tu presentuju/ je plochá a pojistný kolík je kruhového průřezu, Také kroužek u novodobých zákolníků je osazen tak aby pružil a přimykal se k tělu zákolníku zatímco pojistnými kolíky kroužek většinou volně prochází. Mám vlastně takovéto pojistné kolíky vedle sebe a jsou jimi pospojovány díly rotopedu. Zákolník naopak slouží jako koncový díl který jistí kolo nebo díly u kterých se dá předpokládat rotace. To je vlastně uvedeno v mém posledním odkazu.
schmid
24. 07. 2012, 10:06Krásná diskuze , asi doma najdu ten zákolní pojistník po dědovi a pošlu sem fotku
Smirtak
24. 07. 2012, 21:09dobrej příspěvek
schmiede
10. 02. 2015, 13:43Tak trochu mi není jasný pojem novodobý zákolník. To, co je na tomto posledním obrázku v ŽÁDNÉM případdu nelze nazývat zákolníkem. To, že se kdesi v překladech z cizího jazyka uvede, že se jedná o zákolník je pěkná pitomost. Jedná se o volný překlad a ten, (spíše ta) překladatel nemá o technice mnohdy ani páru. Ne vždy můžeme věřit tomu, co kdo napíše, protože se musíme především ptát, KOMU je to předkládáno! Rossy, velice si Tě vážím pro Tvoje znalosti, ale buď opatrný a soudný v některých případech(-viz zákolníky).
Rossy
27. 02. 2015, 18:17To:schmiede. Tento odkaz je už v diskuzi. Najdi si stranu 19 a 20 a podívej se čím je jištěno kolo a jak se tomu říká.
http://www.xertec.cz/files/prilohy-k-produktum-katalog/lisy/75-twin.pdf
V rychlosti ještě jedno použití.
http://www.globalspec.com/ImageRepository/LearnMore/20124/3581719757_4eb805a8cc952c2788bb8c45469f765470811f920a. png
Jak jsem uvedl v diskuzi, existují pojistné kolíky a zároveň zákolníky. Dalo by se říci, že každy zákolník je vlastně také pojistný kolík, ale zákolník by to měl být vždy, když jistí kolo a je na ose za kolem. Přímá definice zákolníku zní..... Zákolník slouží jako koncový díl který jistí kolo nebo díly u kterých se dá předpokládat rotace. Na uvedených odkazech jsem ti uvedl příklady kdy "předmět" na obrázku č. 4 kolo jistí. Chcešli víc odkazů napiš.
Jen nevím co se ti nelíbí na výrazu novodobý zákolník a na tom, že tvarově funkčně vychází z těch zákolníků předešlých.
Rossy
27. 02. 2015, 20:49Jen tak pro zajímavost. V novověku/19.-20.století/se vyráběly krajově tři typy zákolníků pro selské vozy. S kroužkem, s péry/křídlový/ a záblatník.
http://cja. ujc. cas.cz/CJA3/files/03-0338.pdf
A na tomto odkazu popopis použití zákolníku s kroužkem.
http://tyfoza. no-ip.com/ceskylid/html/knihy/ceskylid22/texty/0165-0329.htm
Rossy
27. 02. 2015, 21:55To:schmiede. Na tomto odkazu historický zákolník s kroužkem přímo osazený na zajištění kola selského vozu 20.století.
http://www.adpic. de/data/picture/detail/Hoelzernes_Wagenrad__356707.jpg
A jiný artefakt.
http://www.haller-zeitraeume. de/upload/bilder/LuensWeb. jpg
Rossy
27. 02. 2015, 23:01To:schmiede. A ještě poznámka k zákolníkům, typově až středověkým, které někdy nazývám kobra. To jsi měl na mysli, když jsi napsal..... ale buď opatrný a soudný v některých případech(-viz zákolníky)......
Všiml jsem si, že na několika webech uvádíš, že to zákolníky nejsou, nebyly a tvrdíš, že je to svorníček(svořínek) který byl užíván k úplně jinému účelu. Tyto hlavaté zákolníky jsou určeny nejenom archeologickými nálezy, ale i vyobrazením například v iluminacích a dobových obrazech. Dodnes si je můžeš také prohlédnout při návštěvě nějaké historické památky, kde mají naříklad původní lafetu děla s koly. V mém příspěvku o středověkých vozech jsem úmyslně na obrázku "zápřah" udělal detail na svořeň, aby bylo vidět jak ve středověu vypadal.
S pozdravem ROSSY