Úvod / Články

Zamyšlení nad poškozováním lesní půdy detektoráři

10. 10. 2011 Autor: vitav 6866× 53
Jen tak z dlouhé chvíle jsem procházel detektorwebem a mnohokrát narazil na příspěvky, nebo diskuzi o poškozování lesní půdy. Mnozí tzv. "odborníci" (demagogové) bijí na poplach. Popisují škody v porostech, nezahrabané díry, málem rušení lesní zvěře atd. Samozřejmě, že většina z nás odsuzuje nezahrabané díry. Prasárna je, když někdo rozhrabe lokality skládek, či deponie z WWII, a neuvede plochu do původního stavu. Chci jenom zhodnotit naše "škody" vzniklé při běžném hledání.

Můj případ: Objevil jsem lokalitu vojenského ležení Jiřího z Poděbrad. Na místě jsem hledal na podzim a na jaře následující rok. Přiznám se, že díry (do 50ti) cm jsem příliš nezahrnoval, abych je po zimě našel, a hledal jinde. Myslíte, že jsem je našel? Několik měsíců působení přírody tyto díry dokonale zamaskovalo. Na některé lokality se vracím po letech. Nic. Hledám v místech, kudy prošli jiní. Jenom hledači tyto stopy dokáží identifikovat. Po letech hledání jsem se nesetkal s negativním přístupem lesníků. Dokonce se mi stalo, že mě dohnal lesník, a když viděl detektor, tak mi řekl, že šel po mě kvůli tomu, abych z lesa neodvážel kamení.

Na druhé straně se změnilo hospodaření v lesích tak, že lesákům nezáleží na tom, jak vypadá les po běžné těžbě. Koleje kloubových traktorů 50cm hluboké, terén rozježděný tak, jakoby zde projely tanky. Nic se neděje. Ten tankodrom se srovná při vysazování nových stromků. Největší šok jsem zažil na lokalitě středověkých stříbrných dolů. Celá lokalita byla přeorána 30cm hlubokými a 50cm širokými brázdami, celá vrstva byla přeházena do stran. Mezi hrabankou středověká keramika a železné fragmenty. Tomu se říká provzdušňování. Dvoukolovým ručním, motorovým rotavátorem.

Jiný případ: Zaniklá středověká vesnice ve stádiu ranného průzkumu. Archeologové nemají finance a tak mi povolují amatérský průzkum. S majitelem lesa (stát) se dohodlo, že do základů středověkých staveb nezajedou s těžkou technikou. Technika tam opravdu nezajela. Pokácené stromy tahali na lanech. Rýhy poškodily základy víc než technika. Věřím, že obyčejní pracovníci neměli motivaci se chovat ohleduplněji k lokalitě. Oni to prostě neumí a ani nemohou. Nakonec tam zajeli se štěpkovačem a celou lokalitu zasypali štěpkou. Lokalita téměř zmizela. Jenom dobře, že jsem stihl rok před tím průzkum ukončit. Všechny nálezy jsou v muzeu.

To jsou mé zkušenosti z praktického dopadu hledání s detektorem. Proto mě některé názory zvedají ze židle. Vy co píšete články o devastaci lesů hledáním: Běžte se někdy podívat do lesa, a nekalkulujte s nějakým poškozováním. A ještě jedna doplňující maličkost - kořen do průměru 7cm se může přeseknout. Není to poškození stromu.

 Autor: vitav

Komentáře

fagin

10. 10. 2011, 10:00

Má pravdu ten chlapec.

hypo1

10. 10. 2011, 10:03

Si spolk encyklopediu, ne? Ale čtení dobrý

Tayla

10. 10. 2011, 10:05

jo to má, já si tedy pokud možno díry zahrabávám, ale to co tu píše kolega vitav je dobrý příklad nově teď u nás posekali kus zrostlého lesa, LČR to nácet tak kácení prodali firmě co tam přijela s technikou a je to tam šílené, zrovna v tomhle lesíku u cesty přehrabuji smeták- není to lehká práce ael lidem nevadí že mám jámu kolem sebe v tejhle vyoranej půdě, spíše ej překvapuje že se najde někdo kdo veme pytel a ze smetáku odveze pokud možno všechny střepy ale přiznávám 14 dní to rozrochané musí býr jelikož to nestíhám prohrabávat rychleji už sem odtud vydoloval asi 60 kg střepů a 60 kg železa, místním to nevadí i když je to hned upěšinky spíše se ptají jeslt isi tam dělám ležení :-))) a kladně hodnotí odvoz střepů... po prozkoumání to vše zahrnu bez střepů a bude to to hezčí než původní smeták - který šel až napovrch a všude se váleli kopuce střepů...

kim

10. 10. 2011, 10:31

judy

10. 10. 2011, 10:32

Ahoj všichni, co se týče děr asi to lesu nevadí ale kdo je slušně vychovanej tak si po sobě uklidí, myslím že těch pár chvilek nikoho nezabije. A co se týče přesekávání kořenů, křičí tady asi jen tací co běhají jen po polích a les viděli v televizi. Kdo hledá po lesích jako já, tak holt někdy nějaký ten kořen přesekne když není zbytí, samozřejmě to schválně nedělám. Hledám bezmála 30 let a za celou dobu jsem neměl s nikým žádný problém, asi záleží na přístupu. Přeji všem hodně pěkných pípanců.

Piras

10. 10. 2011, 10:44

podle mne se mají vykopané díry přihrábnout, je to desateru hledačů, ale to co někde i v národním parku provádí dělníci při těžbě dřeva, tak to stojí zato . Kolikrát jsem v lese hovořil s hajným i strážcem parku a jr to vždy o  slušné domluvě. Nikdy jsem ještě neměl problém a doufám, že míti nebudu. Krásné pípance a bezproblémový kop přeji všem s deštivých Sudet

SunTzu

10. 10. 2011, 10:47

Čau, já zahrabávám, ale kvůli lidem, aby si v lese nezlámali haksny a taky aby to trochu vypadalo, pohled na ďuzny zbytečně provokuje, taky nikdo nemusí vědět, že jsem tam byl. Ale přírodě to určitě neublíží, i kdyby tam ta díra zůstala.

Tatino

10. 10. 2011, 11:22

No dobre, tak aj ja si prihodim svoju trosku. Ja by som teda chcel pripomenut, ze to, co hladaci robia v lesoch, ale aj na poliach, moze byt aj dost zasluzna praca! Niekto sa nad tym pousmeje, ale predstavte si, kolko olova, medi a dalsieho odpadu vlastne odtial vyberieme! No umna je to veru uz peknych par kil olovenuch guliek, rybarskych zavazi a plieskov, med, mosadz a zelezo neratam! A to olovo posobi v prirode toxicky, to je fakt! No a tych 756 delostreleckych a rucnych granatov, co sme s pyrotechnikom z lesa dostali, tiez stoji za povsimnutie. Tak preto si myslim, ze praca hladacov prinasa aj prospech.

KHF

10. 10. 2011, 11:23

Pěkně napsaný. Je pravda, že v desateru hledače je o zahrabávání zmínka, ale moc lidí to asi nečetlo. Zahrabávání je o slušnosti. Ten les někomu patří. Nemyslím si ale, že by nezahrabání dírky v lese nějak ohrožovalo našeho koníčka, kterým pro většinu z nás detektor je. Mám za zádama centrální Brdy a co se tam teď děje je k pláči. Harvestory a vyvážečky zvesela likvidují lesy a nikomu to nevadí. Plundrujou se lesy, které by měly být po odchodu armády vyhlášeny CHKO. Daleko víc ubližují detektoringu rozkopaná zasetá pole, třeba mezi Milínem a Čimelicema. Neustále rabované archeo lokality, třeba germánské sídliště u Zalužan. V listopadu se bude jednat o bytí a nebytí detektoringu. Archeologům jde pára z uší a zemědělci jim pořizvukují. Kdo z nás má rozum, tak přemýšlí kde a jak hrabat, aby nepopudil. Přesto se najdou "kolegové", kteří ve své nerozvážnosti nebo hlouposti svojí činností popuzují okolí. A když se jim něco povede najít, tak se s tím jdou okamžitě pochlubit na některý z webů. A je zaděláno na problém.
Hergot, nějak jsem se rozvášnil. Shrnuto: Zahrabávat se muší, nejsme prasata

Pesimista

10. 10. 2011, 11:28

Souhlas.
Ještě se mi líbí ty hromady nařezaných větví po těžbě stromů, které jsou někdy na hromadách, někdy jen tak volně ponechány osudu a přírodě. Nedá se skrz les vůbec projít. Asi nějaký nový způsob ekologie. V Krušných horách je opravdu mnoho lokalit, kde z lesa odvezli silnější stromy a ty slabé - pokácené, tam lesníci nechali shnít. Kdyby dovolili alespoň lidem třeba za symbolickou stovku si tento lesní odpad odvézt na spálení (samozřejmě pod kontrolou), tak by byli všichni spokojeni a lesy v pořádku a čisté. To je v prdeli.

Mr.Nobody

10. 10. 2011, 12:07

Pěkně napsané-to mi mluví z duše. Souhlasím s článkem.

Ferklino

10. 10. 2011, 12:28

Já zahrabávám. Ze dvou důvodů: estetika, přeji jen ty díry blbě vypadají, a také nemusí nikdo vědět že jsem tam byl. Když jsem trefil flek kde jsem kopal každý metr tak by to tam vypadalo jak na bojišti. Jsem z vesnice a viděl jsem mnohokrát zničenou louku (pole) černou zvěří (divočáci) a vím že s nimi se kopáním nemůžu rovnat ale stejně to svoje vždy zahrnu.

heno

10. 10. 2011, 12:30

Zahrabanie dier trvá pár sekúnd a je to takmer bez námahy oproti samotnému kopaniu. Komu teda už toto robí problém?

Paul1

10. 10. 2011, 14:59

Tleskám

Kajman1

10. 10. 2011, 15:45

Díry vždy zahrabávám. navíc nekopu hluboké, protože jsem línej jak veš kopat. Potkal jsem starého myslivce a ten mě nabádal abych nechával díry nezahrabané tak do 15čísel kvůli nějakýmu osemenění nebo tak něco. Už si to nepamatuju. Vždycky zahrabávám. Styděl bych se kdyby někdo(třeba houbař) mě pozdravil a šel po směru od kud jsem přišel a viděl díry.. Článek je dobře napsanej a... je to tak. Přeci jenom bych byl pro to, aby se zahrabávalo V českym středohoří stavěj dálnici skrz Chko. nelibě bych nesl kdyby někdo remcal skrz nějaký díry kolegů a pár metrů opodálrujny nebývalích rozměrů a to jen pro to, aby cizáci k nám anebo přez nás mohli tahat to svoje zboží 3 kvality

m.key

10. 10. 2011, 17:12

Není to tak dlouho, co jsem se tu zastal hledače, který pomocí řezu slabého kořene doloval ze země ruskou přezku a pár blbů se do mě pustilo a mlelo něco o trestných činech. Dobře jsi to napsal, úplně souhlasím. M.key

franny

10. 10. 2011, 17:57

Příspěvky tohoto typu oplývají demagogií, vycházejí totiž z filozofie, že "z cizího krev neteče". A většina hledačů se vůbec nezajímá, komu že to cizímu v lese hospodařili. Zkuste se na věc dívat taky očima vlastníků zemědělské a lesní půdy, myslivců a ochránců přírody. Když vám nějaký "dobrodinec" poničí sazenice se kterými se několik let pipláte, určitě mu nepošlete děkovný dopis.

matr

10. 10. 2011, 18:21

Kolego-souhlasím s tebou ale díry se prostě mají zahrabat.. Kdyby tak už jen z  důvodu utajení lokality.

kapral v v

10. 10. 2011, 18:42

Díky za vysvětlení, máš naprostou pravdu...

romale

10. 10. 2011, 18:58

U nás jsou lokality ještě po vichřicích(2-5 let zpět), kde se válí ulámaný špičky a nemáš šanci ani projít. Mají to na háku-lidi by to odnosili-rozřezali a spálili, ale běda když tě čapnou-je to krádež! Raději to nechaj ať to chytne houbu, nebo brouka.. čest práci. .

Feek

10. 10. 2011, 19:31

Já většinou v lese pečlivě zahrabávám, což ale pramení hlavně z důvodu že nás v okolí chodí docela dost a nemusí hned být vidět co a jak. Jinak tady se po nocích kradou z luk obrovské žulové valouny a to jsou teprve díry!

Murphy

10. 10. 2011, 19:35

Vitav: Pěkný příspěvek a naprostý souhlas.
franny: ty jsi asi majitel zemědělské nebo lesní půdy, myslivec nebo ochránce přirody. Ale ač si to, či ono, tak snad víš, že PŘÍRODA si s jednou nechtíc poničenou sazení poradí! Vždy když vlezu do lesa, tak tam je přehrabany lesní porost, ne od detektorářu, ale od divočáku a panečku jsou to pořádný rýhy, jak hledaj něco na zub. PŘIRODA si prostě umí poradit se zamořením po jaderným výbuchu, ale ty píšeš jak se polámaly sazeničku. Tím samozřejmě nehci řict, aby se hledači v lese, na poli, na loukách, chovali jako prasata, protože prasata to umí převrtat luxusně Ale jen to, že opravdu to snad není tak zlé, aby se lidi dívali na hledače skrze prsty, jako na nějaké vandaly...

jenda78

10. 10. 2011, 19:45

Pěkně napsaný, co se děr týče tak jde hlavně o to estetický hledisko, ale i o to, že ne každej soukromník je tak osvícenej jako ty, takže radši zahrabávám.

vitav

10. 10. 2011, 19:54

Vážení: nedá mi to, abych nepřípojil ještě jednu zásadní myšlenku. Na detektorweb jsem nepřispíval, protože se mi z některých diskuzních příspěvků dělalo zle. Co by se stalo, kdyby každý z nás povinně doplnil věk a roky hledání? Možná by se zlepšila hlavně slušnost diskuze. Vždyť základním morálním kreditem by měla být slušnost nejen při hledání, ale i mezi detektoráři. Myslíte že by to nestálo za úvahu? Já začnu: Je mi 64,hledám od r. 1985 s asi 10.ti letou přestávkou.

pepa_d

10. 10. 2011, 20:03

No konečně něco pořádně napsaný s rozumem, ne jako ty přiblblosti... nácti letých.

pepa_d

10. 10. 2011, 20:07

Jo vitav klidně, mně je 54 hledam od malička, s detektorem asi 12 let

jenda78

10. 10. 2011, 20:28

pepa_d : Blbec může zůstat blbcem i když je mu přes... náct, ale jinak souhlas. (33, let hledam 6)

Sacek

10. 10. 2011, 22:03

Podla mna je kopanie a zahrabavanie ako ked tlačiš bycikel do kopca a potom sa uz zvezieš. X krat kopkaš aj hodku aby si nieco nezničil a na 5 krat to zhrabneš spet a po 1.9 na SK už račej aj maskuješ. Zemina sa aspon prevzdušny takže prirode sa len pomože. Ked je niekto darebny tak sa mu čudujem že sa mu aj chce začat kopat

Radim

10. 10. 2011, 22:06

Les nebo pole by mělo zůstat skoro takové, jaké bylo před mým příchodem ( 41, od r. 1987 s přestávkou )

Sacek

10. 10. 2011, 22:22

A kua zabudol som. 28 Hladam od malička a s palicou cca 2 roky

KHF

10. 10. 2011, 22:23

Pěkné počtení ode všech. (46 let, hledám od roku 1992)

diamond

10. 10. 2011, 22:28

Článek super
Já si ale po sobě vše poctivě zahrabu.
Jinak je mi 36 a s detektorem hledám 5 let

Rozum

10. 10. 2011, 23:11

Inu dobra 44 a 3 roky s klackem v ruce

Vlasov68

11. 10. 2011, 00:25

Tak tak, pořádek musí být a proto zahrabávám.
Na louce s rýčem a tak po mě nezůstane ani stopa.
Lítám od r. 2000... ročník68

Daja

11. 10. 2011, 00:32

Pěkně napsaný 42let s detíkem 4roky

honda2

11. 10. 2011, 08:09

Zdarec. Určitá pravda je v každém příspěvku. Slušnost je určitě zahrabat, tak zahrabávám. Každej lesák vám potvrdí, že rytí prasat v lese je ku prospěchu lesa. U nás to asi není v lese tak prokopany, jak v některých zajímavých lokalitách. Tak konkrétně u nás problém v lese nevidím. Co mě ale pořádně nasere je spoušť po těžařích. Plán těžby se musí plnit na 150 % za každé situace. 14 dní leje v kuse, les jak houba a do toho vjede mechanizace. Kde kdysi byly pěkné lesní cesty od hospodářovic koníka, jsou dnes tankové okopy a koryta nových toků. Prostě hnus. Kdosi tady poukazoval na hromady větví, nebo větve volně. Co je mi známo, tak pálení větví je zakázáno. Mě hajnej přímo nařídil-osekat a nechat volně. Žádné hromady. A má to svou logigu, vžyť ten les musí také brát někde energii pro růst. Když vlezu do lesa, kde vidím vlastníka s hraběmi jak vytváří golfové hřiště mezi smrky, chce se mi blejt. A von si myslí, jak má v lese čisto.
Prostě chce to s rozumem u každé činnosti.
45 let, pasivně snad od mala, aktivně 1,5-bohužel.

milda70

11. 10. 2011, 08:51

Zahrabávám. 41 let, s detíkem 5 let. Jinak pěkně napsaný.

blurain

11. 10. 2011, 18:57

Vitav zahrabává, dnes jsem ho viděl v terénu na vlastní oči. Souhlas. 42 let, třetí rok

bob.67

11. 10. 2011, 23:43

Začal jsem letos na jaře. Díry zahrabávám, vykopaný odpad odnáším a jsem jako myška. Nechci dělat zlou krev. Mám zkušenost, že ten koho nenasral prasohledač se rád zastaví, pokecá, prohlédne si nálezy a na rozloučenou popřeje hodně štěstí.

ostrov2

12. 10. 2011, 06:39

V Krušných Horách lesáci hospodařili na exhalacemi zničených lesních pozemcích následovně: Pokáceli stromy, nálety ponechali. Vzali buldozer a udělali cca 100 m široké pruhy pozemků shrnutých na krajích do "hradištních" valů. Po nich si archáči ani neškrtnou. Takhle se to řešilo hlavně ve vrcholových partiích.

tyvoly

12. 10. 2011, 17:26

Hm, tak to u nás na severu je to samý, jeden den jdu po lese a druhý den tam les není. Používají stromožrouty, tak jak těm velkým bestiím říkám, , Hnus zlámal by si tu nohy i mamut.

mafug01

12. 10. 2011, 19:36

No já si zahrabu posobě - těch pár tahů nohou mě nezabije Nevím proč by po nás měli zůstávat díry. Vyzvednu nález - zahrabu. NO PROBLEMO . A kdo ne, je mamrd. Ročník 1983 - hledám a sbírám od malička - sonduju od 2005, klidně si troufnu říct, že sou tu tací, co se ohání věkem a dobou hledání a stejně nikdy nedospějpou a sou to másliči kopu zdar... mafug01

joeblack

12. 10. 2011, 22:35

zdravím ze špitálu zahrabávám už jen pro to, že mě tam kde chodím každej zná a chci mít čistý štít a taky ta díra bbě vypadá. je mi 40 pořád něco hledám od narození a s detíkem sem se ještě ani pořádně neseznámil

2kajman

16. 10. 2011, 15:22

rok 1952,s detektorem 4 roky a pár let za komunistů. Zahrabávám, protože je to slušnost, jsem v přírodě na návštěvě. I když netvrdím, že nějaká díra položí les. Ale pořádně mne dovede vytočit bezohledné rabování našich lesů s těžkou technikou "taky hospodářů". Byl jsem na jaře v CHKO na sněžníku, ale co tam se dělo, to zůstává rozum stát. Koleje od techniky 50 cm hluboké a nejenom na cestách. Nezastavili je ani vzrostlé mladé stromky, jak to brali skratkama. Jenom lituju, že jsem vše nevyfotil(což nyní každému doporučuju) Tady totiž vůbec nejde o nějaké díry po detektorářích, ale nepotřebujou v lesích nějaké čumili při rabovánílesů a obohacování se z našeho přírodního bohatství. Po nás přijdou na řadu houbaři a ostatní návštěvníci lesů. Celý humbuk je jenom záminka. Všem hodně štěstí, Kajman st.

Mopik

19. 10. 2011, 15:37

Taky mám jednu takovou vesnici či osadu zaniklou během husitských válek a přesně jak píšeš projeli ji lesními stroji a jen spoušť. Možná mluvíme o jedné, ale to bychom se asi potkali Díry jsem pro zahrabávání, sám tak činím z důvodu zahlazení stop, aby mi to nikdo nevybral cvičené oko to ale pozná. 41 let 6 s detíkem

Wolff

19. 10. 2011, 15:48

To 2 Kajman : plně souhlasím, je to jen záminka, vystihl jsi přesně i důvody. Díry po hledačích jsou " velký problém ", díry po rytí dovočáků jsou jednou s forem přirozené obnovy lesa, díry, jámy, krátery, vzniklé technikou těžařů jsou " zanedbatelný pěstební zákrok ". Velice podobnou záminkou je připravovaná změna zákona na ochranu kulturního dědictví-zákaz používání detektorů. Přece nebudou " bandy amatérů vyžírat koryto " odborníkům ". Je to " jejich resort", mají na to " papíry " a jsou tak mizerně placeni... Hlavně proto " pryč s hledači! ".

Wolff

19. 10. 2011, 15:57

To 2 Kajman : plně souhlasím, je to jen záminka, vystihl jsi přesně i důvody. Díry po hledačích jsou " velký problém ", díry po rytí dovočáků jsou jednou s forem přirozené obnovy lesa, díry, jámy, krátery, vzniklé technikou těžařů jsou " zanedbatelný pěstební zákrok ". Velice podobnou záminkou je připravovaná změna zákona na ochranu kulturního dědictví-zákaz používání detektorů. Přece nebudou " bandy amatérů vyžírat koryto " odborníkům ". Je to " jejich resort", mají na to " papíry " a jsou tak mizerně placeni... Hlavně proto " pryč s hledači! ".

sthal

20. 10. 2011, 12:19

Těší mě že po sobě zahrabáváte! Jak je psáno již v příspěvku starším - les nebo louka, vše by mělo vypadat po mém odchodu tak jak před mým příchodem! V mnohém máte pravdu - nešetrnost při těžbě často působí na lesních porostech a půdách značné škody, ale to je chybou a nekázní lesních dělníků, případně hajných. Hospodařit se v lese musí a chtěl bych Vás vidět jak dlouho by Vás bavilo tu kulatinu tak "romanticky" přibližovat šetrně koněm... i já bych to rád vídal častěji, ale bohužel kolébku i rakev ze dřeva chce každý z nás a tak je nutné v lesích hospodařit a taky těžit! Vaše představy o uklizeném lese jsou trošku pohádkové - na vymetené porosty zapomeňte! Trvale udržitelné hospodaření musí být přírodě blízké, a tak to v našich lesích bude stále častěji vypadat "neuklizeně" - věřte mi, je to tak lepší! Těžební zbytky se v lese ponechávají za účelem navrácení biomasy do půdy. Veškeré na zemi ležící nehroubí (tj. do 7cm průměru) si může každý z Vás pro vlastní potřebu z lesa odnést a ještě k doplňující maličkosti - jakékoliv přeseknutí kořenu je poškození stromu a je tudíž ze zákona o ochraně přírody a lesního zákona zakázáno! Samozřejmě že Vás za to nikdo postihovat nebude ale rozumné uvést věci na pravou míru... s pozdravem Lesu zdar, lesník

Wolff

20. 10. 2011, 15:01

To sthl : jistě máš v mnohém pravdu, nicméně nejde ani tak o kritiku lesáků jako takových, spíše jde spíše o srovnání způsobených škod činností hledačů a těch " ostatních " a jednostranná řešení - zákazy. Je to a´ priori srovnání "destruktivní činnosti " jedněch a těch druhých, jako nesouhlas s určitou hysterií nad destrukcí a škodami způsobenými hledači.
Jistě, není přijatelné, aby kdokoliv svojí činností působil škody, je to především o slušnosti a vztahu k přírodě v tomto konkrétním případě. Nikdo jistě nebude zpochybňovat nutnost těžby i s použitím techniky, ale jistě dobře víš, že některé zásahy jsou těžce " za hranou" a navíc nelze srovnávat nesrovnatelné, tím ovšem nemyslím konkrétně Tebe.

2kajman

20. 10. 2011, 16:34

Wolf:souhlas

jackossino

20. 10. 2011, 23:39

kolegové já zahrabávám každou díru co kopu i na posečeném či už zoraném poli prostě už sem asi tak naučen z lesa. Spíš by se měl zvednout zájem o těžbě dřeva a techniky vykonávající těžbu a to co po ní zbude jak bylo řečeno ale i nelegálních novodobé skládky a také mě dost točí všude se válející pet láhve a jiné obaly nosím plné kapsy a batoh bordelu a do nás prudí že mi detektoráři devastujeme přírodu a neodevzdáváme nálezy k čemu také aby je rozkradly?? ani žádnou motivaci stát nedává k odevzdání nálezu samozřejmě co se týče archeo věcí ty by se odevzdat měly vždy ale jiné nálezy když sem si je pracně našel a vykopal mněly by být mé a né státu a když už někdo něco odevzdá či nahlásí má s toho akorát opletačky jako se mě už stalo při nahlášení nevybuchlé munice v hojném počtu policie mi při příjezdu skoro vynadala že sem vůbec volal a pak mi chtěla prohledat auto zda si nějaký granát nevezu chtěly mě snad i zadržet když sem nesouhlasil po slovní rozepři sem jim auto ukázal když nic nenašly ani se neomluvily a po odpálení pyrotechnikem sem tam celý den uklízel jámu rozházené kameny a vyvrácený strom. Za další když bych mněl odevzdat státu nějaký cenný kov co z toho kouká několik měsíců tahanic o směšné nálezné které nepokryje ani baterku do detektoru a o tom je ta motivace našeho státu a ještě nám to chtějí zakázat!!! shrnutí kolegové a kolegyně to zahrabání děr je opravdu slušnost a vizitka každého z nás a přeseklé kořeny do 7cm u vzrostlému stromu neublíží jak bylo už také řečeno.

PS: hlavně mě osobně sere poslední dobou slovní napadání se navzájem v diskuzích!!!
Hledejte slušně a vždy se najde něco co potěší

moon1970

23. 10. 2011, 16:01

Při hledání detektorem jsem se setkal jen s malými dírami na poli, ale ty jsem v pohodě zahrnul botou. Myslím že detektoráři zase takovej nepořádek nedělají. Sbírám ještě minerály drahokamy a rýžuju zlato. To už je něco jinýho. Viděl jsem les který vypadal jako po bombardování, na zeleným poli metrový díry do země, nebo vykopanej potok (prostě půl metru dna přerýžovanýho a vyházenýho na břeh v délce tak 100 metrů-ručně!!! )To je hrůza a hlavně ostuda všech hledačů.

vitav

23. 10. 2011, 19:35

jackossino. Nálezy datované do r. 1900 by měli patřit archeologům. Co by ale s těmi tunami železa dělali? Já spolupracuji s muzeem a dalšími institucemi od r. 2006,a zatím jsem o žádný nález nepřišel, a přesto je každý v muzeu evidován. Spolupracujeme ku prospěchu obou. Jak, to bych napsal v některém z dalších článků.