Úvod / Nálezy / Půdovky atd.

Zapalovač z Dachau

16. 12. 2013 Autor: Maruška 5913× 14
Získal jsem již druhý zapalovač vyrobený vězněm v koncentračním táboře Dachau. Dle vyjádření archivu v Dachau, zapalovač patřil vězni Vojtěchu Hostálkovi ze Soběchleb, narozený 19.2.1898. Internovaný do Dachau 30. 7. 1943. Přidělené číslo 50026. Osvobozený 29. 4. 1945.
Maruška

 Autor: Maruška

Komentáře

hypo1

16. 12. 2013, 17:48

Dobrá práce

UCAdmin

17. 12. 2013, 08:37

Ted uz to neni "jen" zapalovac. Dobra prace jako vzdy.

Burchinal

17. 12. 2013, 09:01

Zajímavé. Tohle vězni vyráběli jako pracovní činnost, nebo si to vyráběli jen pro sebe? Podle čísla vězně vyraženého na zapalovači bych spíš řekl, že to buď fasovali, nebo to bylo nějak jinak?
Může mi to prosím někdo upřesnit? Díky.

Burchinal

17. 12. 2013, 13:21

Jo, díky, ale stejně mi to moc dohromady nejde.
Takovýhle zapalovač nějak na koleně a v omezených podmínkách dost dobře vyrobit nejde. Vypadá to spíš na tovární výrobek (má to i jakési logo výrobce - písmeno T v trojúhelníku). A když by si ho přece jen někdo nějak vyrobil, tak proč a jak by tam vyrazil svoje osobní číslo a i nějaké logo výrobce?

Coltik1

17. 12. 2013, 16:41

to jsou otázky prostě stejně jako vojáci na frontě, tak i těmhle na trošku jiné frontě bylo umožněno vyrýt iniciály do zapalovače, který jim třeba rodina poslala = někde ho koupila a je to tovární výrobek... co je na tom k nepochopení? Asi mám moc velkou fantazii

Coltik1

17. 12. 2013, 16:43

jinak pěknej kousek... přiřaď k věci jméno a osud majitele... a máš unikátní věc

Burchinal

17. 12. 2013, 17:33

Jo, pro někoho, kdo pracoval v dílně, by to bylo snadné. Ta raznice T a číslo, jsou ale tovární raznice (oproti tvému prvnímu zapalovači, jak jsem se díval) a tak mě zajímá proč si to číslovali, spíš teda asi museli číslovat a značit?
Coltik: Prostě mě zajímá jak to bylo a jak to vzniklo a z jakých důvodů. A nebavím se o iniciálech. To nepochopení je spíš u tebe.

pytlakkv

17. 12. 2013, 19:02

Pěkná práce

Baar

17. 12. 2013, 19:10

A co tak, že pouzdro sloužilo k něčemu jinému a jako zapalovač bylo přispůsobeno, není to také jedna z možností. Vyděl jsem věci vojáků z I i II světové a nejen zapalovače vyrobené takřka na koleně z patron i ze šrapnelů.

milosj

18. 12. 2013, 10:22

Ja som stale tvrdil že to bolo skoro ako pioniersky tabor, a toto ma v tom len utvrdzuje...

drak66

18. 12. 2013, 11:52

já tu dobu nezažil ale jako, koncentrák, nebyl pionýrák, zdá se mi to jako kravina a pohádky o kantýnách přístupných věznum a, že si vězni vydělali peníze, aby si mohli v kantýně koupit jídlo-dost bujná fantazie. Dyt ty lidi, tam byli určeni k likvidaci a ne aby si je vykrmovali, vem si osvětim. Každopádně zapalovač super

walker

18. 12. 2013, 12:40

Drak66 : ad1 Nemůžeš porovnávat Dachau-pracovní tábor, a Osvětim- dle poválečných svědectví-likvidační tábor.
ad2 Proč by to tak být nemohlo, dyť i samotné vedení památníku Dachau to potvrzuje ( a to už musí být)

milosj

18. 12. 2013, 14:10

Walker-vedenie pametníku Dachau nepotvrdzuje vôbec nič, iba to že číslo na zapalovači suhlasí s číslom toho konkrétneho vezna...
-nepotvrdzuje či je zapalovač toho pana...
-nepotvrdzuje či si ho nahodou nespravil po vojne...
-nepovrdzuje či to nie je cele fake, ako už mnohokrát predtým sa staleo že dobrý príbeh dvíha cenu...
-ale zase na druhej strane to ani nevyvracá...
A ešte malý príspevok k téme Dachau...
http://sk. wikipedia. org/wiki/Masaker_v_Dachau

walker

19. 12. 2013, 08:16

Milosj: ano to máš pravdu, ale potvrzuje existenci kantýny a možnost vězňů příjímat dárky, cigarety, případně možnost si je vyrobit. PS: dobrý článeček. Jinak je také dobré pátrat po tom proč to v Dachau v roce 1945 vypadalo tak jak to vypadalo... ale to již jiná diskuze