Úvod / Články

Zátěžová olůvka a dámský jezdecký žaket

23. 12. 2019 Autor: Rossy 13234× 34
I když se v knihách můžeme dočíst, že zátěžová galanterní olůvka se do šatů všívala, málokdy se nám poštěstí takové šaty vidět. Dokonce se nám nepodaří, u nás ani v zahraničí, dohledat historické katalogy s nabídkou galanterních zátěžových olůvek. Náhodou se mi podařilo objevit v jedné aukci historické šaty z druhé půle 19. století. Jak uvedl prodávající, vhodné hlavně ke studijním účelům. Zde si můžete prohlédnout, jak a kde byla uchycena olůvka obalená do látky. Takto se používala hlavně u některých korzetových dámských šatů z 19. až počátku 20. století k vypnutí švů a vyhlazení fazóny. Jen jsem ještě příspěvek doplnil koláží, kterou jsem už jednou použil. Na ní jsou vidět takto připravovaná zátěžová olůvka z košíků švadlen a nálezy detektorem kovu z LP.
ROSSY

 Autor: Rossy

Komentáře

batrss

23. 12. 2019, 11:17

Super zajímavé a poučné. Nicméně si myslim, že ti extra profi borci vedle u sousedů si beztak pojedou svoji a dal to budou určovat jak sudovou plombu

Rossy

23. 12. 2019, 16:51

To:batrss. To nevadí.
Jen se ještě vrátím k tomu co jsem napsal v tomto příspěvku a to že všívání galanterních zátěžovách olůvek je popsáno v knihách. Budu citovat z knih, kde jsou uvedeny střihy šatů z let 1875 až 1916 o všívání olůvek. cituji.... flat lead weights about the size of a quarter are tacked in the bottom of the coat to weight it properly. cover them with the lining satin so they will not wear through the lining.....
Zajímavá je ta uvedená velikost olůvek u totožného střihu jako presentovaný žaket.... size of a quarter..... V jednom ze svých příspěvků jsem uváděl, že řada velikostí zátěžových olůvek je odvozena od velikostí mincí Viktoriánské éry. Tedy ten quarter je tak zvaný čtvrťák - čtvrt penny - a ty se vyráběly v bronzu o velikosti 20mm. Můžete si povšimnout, že na závaží v šatech prosvítá dvojka. Stejně i u nás galanterní zátěžové olůvko, například s dvojkou v řetízku, má průměr 20mm.

Barretero

23. 12. 2019, 22:48

za vytrvalost. Ja myslim ze je to jiz davno jasne, ale souhlasim s nazorem, ze na prostreleni ega nekterych jedincu ani toto nebude stacit.

Rossy

24. 12. 2019, 00:49

No, asi se musím omluvit. Ten střih dámských šatů, který jsem našel v knize měl olůvka, jak jsem uvedl v citaci, velikosti quarter - to znamená čtvrt penny, tedy 20mm. Jesli olůvko na žaketu je značeno 2, tak by to mělo být teoreticky Halfpenny tedy 25mm podle rozměru u nás nalézaných olůvek s dvojkou..
Psal jsem ty rozměry z hlavy... chybička se vloudila.

coil

24. 12. 2019, 08:52

Ciste teoreticky: Nejaky tuctovy venkovsky krejci mohl jako zatezova oluvka do beznych satu pouzivat klidne i stare sudove plomby.

coil

24. 12. 2019, 08:52

Ciste teoreticky: Nejaky tuctovy venkovsky krejci mohl jako zatezova oluvka do beznych satu pouzivat klidne i stare sudove plomby.

Rossy

24. 12. 2019, 09:32

To: coil. Pokud nějaké existovaly, tak asi ano. Ovšem šaty, kde se taková zátěžová olůvka používala, myslím například presentovaný žaket nebo šaty s vlečkou, nešil žádný tuctový krejčí a nemusel určítě při jejich ceně přemýšlet nad nějakou pofiderní a neexistující náhradou. Ale i v ukázce, látkou obalených olůvek z košíků švadlen, nejsou žádné náhrady. .

clou

24. 12. 2019, 13:04

OK. No ja se spis divim, ze pouzivali oluvka az z Vidne. U nejakyho znackovyho prazskyho ci treba plzenskyho krejciho/salonu bych se nedivil, ale na venkove nebo v mensich mesteckach? I mezi venkovany ci malomestaky byla bohatsi honorace - ruzni sedlaci, hospodsti, rychtari atd a ti meli manzelky nebo dcery, ktere se vdavaly. Olovo se bezne pouzivalo treba jako strelivo, staci ho trochu zahrat a odliju si z neho takovych oluvek kolik chci a jakeho tvaru ci vahy chci. . tak proc bych je mel kupovat/dovazet az z Vidne.

Rossy

24. 12. 2019, 16:48

To:clou. No, nepředstavujme si dobu někdy před 120 lety jako nějaký středověk. To bychom si mohli myslet, že si krejčí mohl i tu nit upříst a látku na šaty utkat. Vlastně to v té době fungovalo prakticky jako dnes. Jistě, uvádí se, že i v té době se používaly místo zátěžových olůvek jako náhrada například mince, ale poznáte to dnes na nalezené minci, že byla takto použita pokud ji nenajdete zašitou přímo v šatech? A i u toho by mohla vzniknout pochybnost. Prostě krejčovství bylo řemeslo, které živilo zase jiné řemeslníky. Kdysi jsem tu zmiňoval výrobu kožichů v Maďarsku 19.století. Tamní výrobci si také galanterii nevyráběli sami, ale dodával jim ji velkoobchodník s galanterií z Prahy. Navíc, pracovali krejčí už v té době podle střihů u kterých se i udávalo, jak jsem uvedl níže, jaké velikosti zátěžových olůvek a kde jak se mají v šatech použít. Prakticky i podle nálezů u nás i v zahraničí se jednalo o ucelené váhové řady olůvek. Jestli se jednalo o významnou modistickou firmu, tak ta si nechala odlít olůvka pro svou potřebu i s vlastním signováním. Ta distribuce pro ostatní krejčí není zatím rozkryta. Nenarazil jsem zatím u nás, ale ani v zahraničí na historické katalogy, kde by byly nabízeny a vyobrazeny. Jen v několika málo inzerátech v novinách té doby jsou slovně zmíněna u prodejců galanterie. Také je možné, že některé, při prodeji jiného textilního zboží, distribuovali přímo výrobci tohoto zboží jako takový bonus, ovšem s jejich logem jako reklamou. My se dnes bavím většinou o konkrétním jednom typu olůvek, ale těch výrobců bylo hodně, typů také a různě po Evropě. Významná část se vyráběla i v Polsku.
Asi tak.

Rossy

24. 12. 2019, 17:10

A ještě bych dodal. Ne všechny šaty byly vybaveny zátěžovými olůvky. Také ne všechny závěsy, plavky a podobně. Snad jenom jezdecké dámské dámské šaty, ještě v době kdy se nepoužívaly jezdecké dámské kalhoty, tak u jejich popisu jsem na to narazil často. A  protože se dámy na koních často účastnily i honů, mohla by některá olůvka nalézaná v lesích a na polích pocházet i z nich. Jen si povšimněte presentovaného jezdeckého žaketu. Je unošený. Některá olůvka se už z plátěného obalu klubou a jedno docela v pravo chybí.

Rossy

27. 12. 2019, 12:04

To: Bakake. No, vlastně máš pravdu. Mne na tom zaujala jiná věc a to, že o zátěžových olůvkách není u nás žádné povědomí. Přesně si pamatuji ty výhrady. Například, že olovo špiní a je nesmysl ho dávat do oblečení. Že olůvko bez otvorů nejde uchytit k textilu atd... Na co bylo vlastně dobré olůvka do textilu všívat. Byli oslovováni i odborníci u nás a někteří tvrdili, že se s tím nikdy nesetkali. Už ta neznalost a rozptyl v časovém zařazení, u těch nejznámějších olůvek, byla zarážející. Chtěl jsem těmito příspěvky vyvrátit ty nepravdy, které se tu i na zahraničních stránkách všeobecně o galanterních olůvkách napsaly a přiblížit jejich, ve své době, celkem široké použití. Nikde jsem totiž nedohledal nějakou souhrnnou práci o nich. Asi to nikdy nikoho nezajímalo. Některé předměty z našich životů zmizí aniž bychom to postřehli a protože je už nepotřebujeme, tak to ani nezjistíme. Pak jsme o to víc překvapeni jejich nálezem.

clou

29. 12. 2019, 06:25

Bakake: Samozrejme, ze chleba levnejsi nebude. Jde ciste o nezavaznou diskuzi a ja se vzdycky rad dozvim neco novyho. Nekoho tohle tema zajima, nekoho ne.

clou

29. 12. 2019, 06:29

Rossy: Latku si kazdy uprist nedovede, usit si sam kalhoty taky ne, ale odlit zavazi z olova ano, zvlast kdyz je onen zeton zasit do satu, takze na jeho umeleckym designu prakticky nijak nezalezi.
Ostatne jeste v 60-70 letech si treba rybari odlevali rybarsky oluvka sami doma (viz muj soused z chalupy).

clou

29. 12. 2019, 07:02

Pokud vim, tak ta oluvka se hodne pouzivala take do lidovych kroju, ktere se tehdy nosivaly temer v kazdy vesnici nebo do plesovych/tanecnich satu pri ruznych zabavach a slavnostech. Vsivaly se predevsim do lemu sukni z lehcich latek jako je hedvabi nebo taft - aby se latka nemackala, aby sukne drzela tvar a byla stale dole. Treba hedvabna sukne, kdyz zafouka silnejsi vitr, tak ji fouka nahoru. To samy kdyz zenska tancuje a treba se zatoci. . Ta oluvka drzela sukni stale dole.

Rossy

29. 12. 2019, 09:16

To: clou. Problem je asi jinde. Těch šatů, kde se olůvka, podotýkám jakákoliv olůvka, zachovala je nemnoho. Můžeme se o tom dočíst, ale to je tak všechno. Například v západní Evropě se často uvádí použití zátěžových olůvek u sukní žen, které pracovaly na poli. U těch asi nepředpokládáme hedvábné sukně. Jedna z příčin, že se šaty s olůvky nezachovaly je také to, že se šaty ve velké míře přešívaly. Prostě z šatů, které například vyšly z módy, nebo byly poděděny, se ušily jiné a u nich už olůvka nebyla například zapotřebí. Nebyla to jen otázka venkova. Šaty se přešívaly i u měšťanek. Některé původní oblečení je sice uloženo i v muzejích, ale jen málokdy je v jejich popisu uvedeno, že při výrobě byla ulůvka použita. Setkal jsem se s tím jen u korzetu z NMP. Také to udržení tvaru, jak píšeš, nebylo vždy řešeno jen zátěžovými olůvky, ale byly to i různé korálky i keramické zátěže. Já osobně si myslím, že použití zátěžových olůvek v šatech u nás bylo podstatně menší než například v Anglii nebo Francii a  za jejich používáním u nás byla móda těchto zemí. Stejně tak i u použití zátěžových olůvek v závěsech, záclonách nebo baldachýnech.

Rossy

29. 12. 2019, 09:39

To:clou. Neodpustím si ještě takovou poznámku k těm rybářským olůvkám. Sám jsem se rybaření intenzivně věnoval po dluhou dobu. Přestalo mne to bavit když jsem zjistil, že vodu na kterou chodím znám natolik, že jsem věděl kam nahodit, kdy, co kdy dát na háček nebo do krmítka a že nemusím u vody sedět, pokud chci chytit rybu, celý den. Pak jsem chodil k vodě jen pro tu rybu jak do masny a nebo chytal a pouštěl. Také jsem si pořídil, nechal vyrobit, formy na odlévání olůvek, což nebyla ani v té době levná záležitost. Dodnes mám olůvek plnou krabici. Já to nedělal proto, že bych si olůvka nemohl koupit, ale byla to spíš taková frajeřina mít svá olůvka a řeknu ti, kdybych uměl vyrobit třeba háčky a silon tak si je vyrobím taky. Asi tak to bylo u mne.

Rossy

29. 12. 2019, 10:18

A abych někoho neuváděl v omyl a nemyslel si, že je tam všito například olůvko s řetízkem , tak presentovaný žaket je podle vzezření francouzký a tak se u olůvka jedná o francouzký typ zátěžového olůvka s otvory, všitého do látky. Asi se jedná o toto olůvko..
http://ekladata.com/cvyKRWCYu9DA8n7oI3VBMmhEHy0@550x550.jpg

Rossy

08. 01. 2020, 19:49

Jen tak pro zajímavost dámské šaty Wídeň 1910....
https://www.antique-gown.com/de/1900-1919/abendkleid-aus-wien, -ca-1910
Část textu v překladu.... Olověná závaží jsou zapuštěna do lemu a působí tak, aby elegantně udržovala siluetu šatů. Stav je velmi dobrý, pouze několik olověných závaží se snadno uvolní.....


Rossy

08. 01. 2020, 20:03

https://www.antique-gown.com/images/sampledata/Kleider/1900-1919/Kleid_Wien_1910/26_antikes_Abendkleid. JPG

Rossy

21. 02. 2020, 16:26

Vogue's book of smart dressmaking
Tato knížečka se vydává ve stejné podobě od třicátých let minulého století. Toto je vydání z roku 1948. Mimo jiné je v ní obrazky i slovem popsáno jak se mají galanterní zátěžová olůvka balit do látky a kam našívat. Je zde i reklama firmy JaP Coats.
https://image. isu. pub/150413121621-8b02e771d42eb4bde3a661ba62ac05fc/jpg/page_4.jpg
Na tomto odkazu pod číslem 7 balení a přišívání galanterních zátěžových olůvek.
https://image. isu. pub/150413121621-8b02e771d42eb4bde3a661ba62ac05fc/jpg/page_46.jpg

Rossy

21. 02. 2020, 16:48

Odkaz na celou knížku.
https://vebuka.com/print/150413121621-8b02e771d42eb4bde3a661ba62ac05fc/Vogue39s_book_of_smart_dressmaking_1948

Rossy

21. 03. 2020, 13:16

Textilgewichte - textilní závaží - v práci....
Známky a žetony Rakouska-Uherska na straně 55
https://wertmarkenforum. de/Downloads/Heisler_Marken_Oesterreich-Ungarn.pdf

Rossy

22. 03. 2020, 14:52

Příspěvky na téma textilní závaží.

http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=show&i=72726&mm=1&vd=1
http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=show&i=71218&mm=1&vd=1
http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=show&i=71211&mm=1&vd=1
http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=show&i=72459&mm=1&vd=1
http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=show&i=71897&mm=1&vd=1
http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=show&i=71897&mm=1&vd=1
http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=show&i=71262&mm=1&vd=1
http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=show&i=71188&mm=1&vd=1
http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=show&i=71148&mm=1&vd=1

Rossy

09. 04. 2020, 21:12


https://myvimu.com/exhibit/54854154-obciaznik-sukni-obrusu-firany-mss-wien-2

Rossy

21. 04. 2020, 19:25

Jen tak pro zajímavost. Když se snaží někdo rozlišovat textilní závaží a šatní závaží, tak je to nesmysl. Ta závaží se prodávala jako universální. To použití bylo pro závěsy, šaty, rolety, ubrusy atd. Tady v odkazech dva výrobci z USA a jejich olůvka ze čtyřicátých let minulého století..
https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/183930081039_/Vintage-Scovill-Dritz-Lead-Weights-6-Pieces. jpg
https://i. etsystatic.com/5772994/r/il/ce45a2/982608734/il_794xN. 982608734_cosn. jpg
https://i. pinimg.com/originals/a7/17/56/a71756ac684ebb9f97daf7342f05ab53.jpg

Jen ještě taková poznámka. Jeden nález na lovcích byl nalezen s látkou, zipem, patentkou a americkým knoflíkem. Totožný nález byl i v Polsku. Olůvko neřešili, jen ten totožný knoflík. Psali, že je to z UNRRY. Tak jsem si dohledal jestli se k nám, tedy do poválečné ČSR, v rámci této pomoci něco dovezlo. Ano, bylo to, mimo jiné, 17 000 tun oblečení, které pocházelo z celonárodní sbírky v Americe. Předpokládám, že tam bylo většinou starší oblečení. Je docela možné, že některá olůvka- některé typy olůvek, se díky tomu mohly objevit u nás.

Rossy

09. 06. 2020, 20:06

No, jen pro ty méně chápavé, jak jsem se přesvědčil jsou takoví, ten překlad ve druhé koláži se týká německého nápisu odlitém na olůvku vlevo dole.

Rossy

04. 09. 2020, 15:59

No a tady jsou olůvka nalézaná u nás. S řetízkem a HAG. Některá dokonce všitá do látky pro našití například do oblečení.
https://drive. google.com/file/d/1xyWmsItdVQRkDeit0sjAMKi_G1KQNf_A/view

Rossy

04. 09. 2020, 16:14


Zátěžová olůvka s řetízkem a HAG - některá všitá v látce pro našití


https://i. ebayimg.com/images/g/hU0AAOSwRXFfMTvZ/s-l1600.jpg

https://i. ebayimg.com/images/g/i88AAOSw9bZfMTvg/s-l1600.jpg

Rossy

07. 06. 2021, 19:24


Látkou obšívaná galanterní zátěžová olůvka s otvory i bez otvorů v nálezech i šuplících švadlen.
https://www.yoom.cz/img/61vpf7cy. jpg

Rossy

27. 07. 2022, 15:22

Odkaz na dámský jezdecký žaket.
https://www.etsy.com/dk-en/listing/642276469/19th-c-blue-riding-coat-corset-jacket

Rossy

05. 08. 2022, 13:32

Původní určení typu závaží s řetízkem z roku 2007 jako žeton k přechodu řetězového mostu a druhé určení téhož artefaktu jako textilní závaží v katalogu z roku 2018.
https://i. ibb. co/wRbvgLZ/P1010045.jpg

Rossy

14. 08. 2022, 21:41

Jeden z návodů pro krejčí na použití zátěžového galanterního olůvka při výrobě dámského saka.
https://i. ibb. co/hD7bpTy/Screenshot-2022-08-11-at-19-17-09-Couture-Tailoring. png

Rossy

22. 08. 2022, 07:08

Galanterní zátěžová olúvka ve sbírkách textilu v NM Praha.
https://detektorweb.info/index.4me?s=show&lang=1&i=74625&mm=2&xb=2&vd=1

Rossy

22. 12. 2023, 19:25

https://www.detektorweb.info/clanek/ze-supliku-svadlen
Toto jsem vložil do  diskuse v článku na který je odkaz....
..... O tom, že se tato olůvka objevují v šuplících svědčí i tento odkaz. Olůvko HAG1 http://www.sberatel.com/diskuse/sberatel/olovene-mince-4477
http://www.sberatel.com/diskuse/imagesExtension/img/4477/497335/16446_IwZke7.tn. jpg
Osobně si myslím, že se jich našlo podstatně více po švadlenách v košících i šuplících šicích strojů, jen to lidi prostě nezajímalo a nepídili se potom o co se jedná. Nikdo ten nález nikde nezveřejnil. Protože mi tu někdo vyčítal, že by byly tyto mé články odborníkem smeteny se stolu, znovu jsem se obrátil na odborníka. Znovu to byl Univ. -Prof. Dr. Hubert Emmerig Professor pro numismatiku ve Vídni. Toho si pokládají mít za čest v oponentuře svých prací i naši přední odborníci. Ten mne neodbyl jen nic neříkajícím.. v životě jsem to neviděl. Už minule jsem ho citoval, když posuzoval mé dosavadní články a práce doktora Thiera a Heislera. K tomuto dnešnímu článku mi napsal toto... překlad:.... pokud se tyto kousky nacházejí v zásuvkách šicích strojů, pak bych to považoval za jasné znamení, že se jedná o závaží na oděvy nebo záclony.....