Úvod / Nálezy

Zelená znamená „ STOP“

26. 09. 2008 Autor: Bonnie a Clyde 7293× 46
Jo jo, hercna se nám málem zastavila, když na nás ze 30cm vykouklo toto zelený kolo. Když k tomu připočítáte, že kolem dokola půl hoďky téměř žádnej signál a les, kde lišky dávaj dobrou noc – prostě úvod ve znamení adrenalinu v červeným. Přání otcem myšlenky, ale v tomto případě asi bohužel klasickej příklad toho, že ne všechno co je zelený je pravěký. Co vy na to? Takže všem – když už zástava, tak aspoň opodstatněná.

Bonnie a Clyde

 Autor: Bonnie a Clyde

Komentáře

SunTzu

26. 09. 2008, 12:01

Bonnie a Clyde : proč si myslíš, že to nemůže bejt starý?

Krusty

26. 09. 2008, 12:10

Z těch fotek se špatně "čte", ale bude to puklice....

Bonnie a Clyde

26. 09. 2008, 12:19

SunTzu : No hlavně asi proto, že z dostupných zdrojů se nám nepodařilo nic najit co by to mohlo být. Ale odborníci nejsme, proto jsme to dali na web. Co kdyby náhodou.

LIPAN

26. 09. 2008, 13:02

Tak tady nebudu hádat, ty první fotky byli tajemnější ale místo a hloubka-netuším...

sokol03

26. 09. 2008, 14:12

Bonnie a Clyde -nejsi začátečník a určitě víš co to je za matriál, podle fotek se to moc nedá poznat. Pokud je to z bronzu tak to může být staré. Akorát ta  dírka se zdá na dnešní šroubek a ta patina ve spodu je nějaká divná.

6577rosta

26. 09. 2008, 14:27

Já bych se lekl že se jedná o minu :)

Bonnie a Clyde

26. 09. 2008, 14:27

sokol03 : Zdravím a souhlasím. Co se týče materiálu tak určitě měď, nebo bronz.

SunTzu

26. 09. 2008, 15:33

Trochu mi to připomíná broznový faléry z 5.stol př. n.l. , co se našly u Jaroměře. Byly nedávno interpretovaný jako součást zbroje - asi koženého pancíře. Každá měla uprostřed takový kuželovitý nýt, kterým byla upevněna k podkladu - nýt tu sice chybí, ale díra na něj tu je.

Giftmacher

26. 09. 2008, 15:49

to vypadá jako vlnovec z barometrickýho přístroje, jen trochu větší :)

1kosta

26. 09. 2008, 16:38

Nemohlo by to být třeba z hodin?

bába

26. 09. 2008, 16:43

SunTzu: leda by měli v 5. stol př. n.l. soustruh Je to jednoznačně strojně opracované, resp. lisované na formu a dodělávané.

delixxl

26. 09. 2008, 17:14

brácha má keramickou dílnu a tohle je skoro stejné jako součást hrnčírského kruhu. i ty drážky tam sedí.

delixxl

26. 09. 2008, 17:14

a jo. . 105 mm. tak to sem se pekne sekl.

venda 25

26. 09. 2008, 18:04

spodek od svicnu

delixxl

26. 09. 2008, 18:47

a co poklice na hrnec? spíš hrneček teda. .

HARTMAN

26. 09. 2008, 19:15

Budte radi ze to neni nic staryho, neb jak ste tomu nalozili tou lopatou tak by vas asi archeologove museli zabit, nebo prinejmensim ruce zprerazet.

Krusty

26. 09. 2008, 19:49

stejne jako SunTzu si myslim ze jde o bronzovou tercovitou puklici-faleru, slouzila jako ozdoba na postrojich, stitech, pripadne na kozenych castech zbroje... ale jak jsme jiz psal, fotky jsou to sice slusne ale spatne citelne, priste mene makra a vice uhlu...:-)

sokol03

26. 09. 2008, 20:30

Mě tam nepasuje ten rantl, ten na falerách nebývá. Já si myslím, že to doba bronzová nebude.

Krusty

26. 09. 2008, 20:34

No, ten rantl mi tak taky nestimuje... nalezce at s tim zabehne kam to stejne ted uz patri a uvidime...

bába

26. 09. 2008, 21:01

Krusty: kovošrot 50 Kč/kg?

Krusty

26. 09. 2008, 21:29

Baba: at je to co je to, nalezce uz jen tim ze to tu zverejnil a ze neni jednoznacne o co kraci by do toho muzea "zajit" mel, v zajmu nas vsech...

sokol03

26. 09. 2008, 21:45

Na čtvrtém obrázku se zdá, že tam bylo asi něco napájené. To není také na dobu bronzovou normální, krusty máš pravdu chce to ukázat v muzeu.

SunTzu

26. 09. 2008, 22:30

Bába:Asi by ses divil, ale na začátku laténu se soustruh už skutečně používal. Když se podívám na puklici zespoda, příjde mi to spíš odlitý, je to pekelně nepravidelný, kdyby to bylo lisovaný, tak to vypadá jinak.

Mysak Veverka

26. 09. 2008, 22:42

Nechci do toho moc šťourat ale faléra to nebude natož štítová .
1.Koukněte se na tu díru uprostřed. Je konická takže kdyby tam byl nanejtovanej trn tak nebudou dělat konický provedení....
2.Koukněte se na tu sedřenou barvu a hlavně co je pod ní.....
3.Myslím si že ten materiál zas tak tvrzenej nebude, ale to potvrdí nebo vyvrátí Bonnie a Clyde...
4.Myslim si že to bude ňáký víčko nevím... ale rozhodně bych si tipnul že to nebude nic starýho.
Na starejch plechovkách od grému na boty byl přesně tam co je ten asi naletovanej flek taková klička na otvírání. Ale je to jen můj názor...
Čus a nedělejte bouři ve sklenici vody. Hledání zdar. MV.

Krusty

26. 09. 2008, 22:51

Mysak Veverka:
Stejne tak jako nikdo nic nenapsal o stitove falere, tak nikdo nedela bouri ve sklenici vody, jen tu tak nezavazne klabosime...

Mysak Veverka

26. 09. 2008, 22:57

Krusty... Tak to má bejt. Víc hlav víc ví . To nebylo myšlený ve zlým.

Mysak Veverka

26. 09. 2008, 23:00

Omluva Sun Tzu. Špatně jsem pobral jeho komentář (15:33). Trn tam opravdu nebyl . Ale stejně si myslím že to asi nebude nic echt

Dave Sen

27. 09. 2008, 00:05

Nic ve zlém, ale mně to připadá jako poklice ze staré škody tudor nebo felicie, akorát ta patina. Hliník takto neoxiduje.....

Dave Sen

27. 09. 2008, 00:07

Dovětek a oprava:Hliník co na ty poklice používali takto neoxiduje.....

bába

27. 09. 2008, 07:41

SunTzu: ten laténský soustruh by mě zajímal - je někde publikovaný nebo nafocený? Když se na tu věc dívám s odstupem, přikláním se spíše k Myšákovi s Veverkou - má to tenkou patinu a vypadá to jako takový ten bazmek na ten prevít

Krusty

27. 09. 2008, 08:45

Baba: To ze to ma slabsi patinu jeste neznamena ze je to stary treba jen 50 let.
A ver, ze keltove nemaji na svedomi jen soustruh, ale vetsinu rucnich pracovnich nastroju pouzivanych dodnes.

Kerim1

27. 09. 2008, 09:11

v každém případě pěkná reklama

Supík

27. 09. 2008, 11:09

Dave Sen: nic ve zlým, ale poklice na auto? Má to 105mm, a jenom když se podíváš na tu fotku jak to má na cívce, tak by musel mít cívku jako kolo od žebřináku a s tím bych se tahat určitě nechtěl. Jinak je to pěkný UFO.

bába

27. 09. 2008, 14:46

Krusty: to samozřejmě vím, několik tlustých knih o Keltech jsem už přečetl. Nikde jsem tam ale neviděl soustruh. Tak se ptám, ve které knize o Keltech je publikovaný.

bába

27. 09. 2008, 14:50

Krusty: bude to asi něco zahraničního, protože dostupnou českou a část německé mám sestudované...

SunTzu

27. 09. 2008, 16:22

Bába: no soustruh se přímo nenašel, ale našly se soustružené věci ze dřeva, jestli používali nějaký primitivní soustruh i na kov, netuším, ale určitě bych to nevyloučil. Pokud tě zajímají prameny, odkud jsem čerpal, písni mi na mail, pošlu citace.

tech

27. 09. 2008, 20:42

poklice z kolečka dětskýho kočárku?

Krupp

28. 09. 2008, 08:34

Vypadá to jako sklářská točna, nacházím podobných koleček poměrně dost. Vždy mají podobné rýhování a uprostřed čep nebo díru. Rozměry od cca 5cm do 40 cm. Nacházím ocelové ale i z barevných kovů.

fífa

28. 09. 2008, 11:37

bába: ty jsi neviděl Flinstouny? Tam měli soustruh v době kamené...

Bonnie a Clyde

28. 09. 2008, 15:53

Dík za názory. Jak již bylo psaný: víc hlav, víc ví. Pravdou je, že fotky nic moc, takže to zkusíme shrnout. Patina opravdu podobná, jak u  dříve nalezených starých bronzových věcí, material opravdu měď, nebo bronz, to vše s  hloubkou a místem nálezu napovídá tomu, že by se mohlo jednat o něco staršího. Na druhou stranu tvar, rýhování, ten rantlík a dirka ve středu že není skrz nám taky moc neštymojou. Takže teď bábo rad.

Mysak Veverka

28. 09. 2008, 17:50

BaC-Schválně bych se někde koukal jestli něco podobnýho neuvidím v akci. Ať ve sklárně či jinde. V tom horším bych se na to šel zeptat do muzea, ale riskoval bych všetečné otázky nebo otázky typu"proč nás s takovou kravinou obtěžujete"nebo si počkejte a my vám dáme za takových sto let vědět. V lepším případě výsměch za zády. Ale zas na druhou stranu líná huba-holý neštěstí. Jinak takový případy taky známe a pro tyhle a zakopaný víka od al bandasek na mlíko sebou vozím tabletky nitroglycerínu, měřák na srdeční tlak a mobilní soupravu na oživování. . Jinak hodně štestí...

Bonnie a Clyde

28. 09. 2008, 19:50

MV : Nezbývá jen souhlasit. Takže k zástavě srdce v lese při nálezu, možná přibyde i pořadnej trapas v muzeu. By jsme všichni, při tom našem koňovi, měli pobírat nějakej ten rizikovej příplatek, či co. . A samo, tobě taky ať se daří.

tars

29. 09. 2008, 10:19

bába:nazdárek na soustruh se můžeš přijít podívat na moji dílnu ukážu ti i frézku

Bonnie a Clyde :koukám koukám že si chuděrce Bonnie pořídil konečně novej detík zdravím Vás přátelé. Každopádně nechci bejt moc chytrej, ale sem tam dělám i na kovotlačitelském soustruhu no a tohle kdysi bylo vyrobeno stejnou metodou a to natlačováním na rotační formu, na tuhlenctu věc bylo zapotřebí vyvynout jednak sílu na přitlačení a pak i na natažení, navíc to je i s lemem, každopádně tahlencta věcička není starší 200 let +-, každopádně hezkej nález, štastlivci gratuluji

Bonnie a Clyde

29. 09. 2008, 10:47

to tars : Dík Peťo.

Mogutu

29. 09. 2008, 19:26

nevim co to je ani na co to je, ale soustruh prokazatelně používali už ve starám egiptě

LaKo

29. 09. 2008, 20:53

ale tou dobou jsme ješte lezli po stromech