Úvod / Nálezy

Železo od koní

22. 01. 2013 Autor: somira 7368× 18
Určitě si každý z vás přinesl z hledačky něco zajímavého ze železa. Já mezi takové také patřím a některá železa co by měla patřit koním jsem domů donesl a následně vyčistil. Je tu spousta lidí co se v tomhle oboru vyznají, tak prosím o upřesnění, které určitě pomůže i ostatním.

1. Menší podkova vyhrabaná v lese pod pařezem z hloubky asi 25 cm.



2. Větší asi novější typ podkovy s trny. Je to opravdu macek.



3. Zlomená podkova vyhrabaná na staré cestě z hloubky asi 35 cm. Bylo to tam tvrdé, tak jsem si zakopal.



4. Podkova volská, nebo kravská ze starých již zarostlých políček.



5. Udidlo ze starého políčka.



6. Tuhle škrabku, bych typoval na čištění kopyt. Ale jist si nejsem.



Zdraví somira

 Autor: somira

Komentáře

jura1

22. 01. 2013, 10:03

Pěkně jsi to vyčistil, už aby jsme zase mohli ven.

Antares

22. 01. 2013, 10:49

První podkova pěknej středověk

heteropteryx

22. 01. 2013, 11:04

Krásný nálezy a ještě lepší vyčištění! Jen bych opravil, ze to, čemu říkáš "trny" jsou ozuby. Mají je všechny Tebou dnes prezentované podkovy, včetně těch od hovězího dobytka. Ta prostřední a zároveň největší podkova je maximálně cca sto let stará, protože má oba ozuby šroubovací a i hmatec je tvořen dvěma ozubovými šrouby. Podle jejich tvaru se jedná o podkovu letní (ozuby nejsou špičaté) a podle velikosti je to z nějakého velkého studenokrevníka (např kladařský kůň) a jedná se o (asi pravou) zadní podkovu. Navíc má i čapku.
První podkova je podle mě nejstarší a z hlediska úzkého špičatého tvaru ozubů a špičatého hmatce to byla zřejmě podkova na zimu.
Třetí koňská podkova sice nemá hmatec, ale řekl bych, že bude mladší než první, ale klidně se mohu mýlit. Vypadá zachovalejší, ale může to být i půdou a kvalitou železa. U první a třetí podkovy je vidět, že obě mají plátkovitou strukturu železa. Možná se mýlím, ale předpokládám, že to vzniklo nakováním různých kousků železa, co měl kovář jako zbytky a jejich překováním do tvaru podkovy. Ale nechám se klidně opravit jiným názorem.
A to poslední, těžko hádat, ale svým tvarem a velikostí to připomíná zákolníky. Ale těžko říct.
Další kolegové určitě napíší něco víc.

bobotwo

22. 01. 2013, 11:25

Krásne kúsky a pekné čítanie od heteropteryx. Veľa zdaru.

krokohot

22. 01. 2013, 12:14

Moc hezké podkovy, také jich mám slušný počet. Foto9,10,11 podkova dobytčí ( kráva, vůl )

streleckvz

22. 01. 2013, 13:52

Parádní nálezy a krásně vyčištěno.
Foto 13 a 14 by mohl být hřeb do dřevěných bran na vláčení po poli.
Jsou vidět boční šikmé záseky pro lepší držení ve dřevě.

Rossy

22. 01. 2013, 16:18

Na obrázku č. 8 se podle mne jedná o podkovu z železa vyrobeného na železném hamru paketováním. To jsou ty charakteristické" vlásečnice".

Svářkové železo se získávalo tak, že se větší počet tenkých tyčí svázal drátem do balíku zvaného paket. Tento balík se v peci ohřál do bílého žáru (cca 1000°C) a pak na hamru (bucharu) silnými údery zhutnil tak, že došlo k jeho svaření v jednu silnou tyč, většinou čtyřhrannou. Toto železo bylo kujné. To znamená, že se dalo zpracovávat a tvářet v kovárnách (ručně kladivy)

Rossy

22. 01. 2013, 16:26

Výroba svářkového železa na železných hamrech zanikla až ve 20.století.

jajan

22. 01. 2013, 16:39

heteropteryx: Vidět, že víš o čem píšeš a plně souhlasím. Jen drobnost, koně studenokrevné označuji raději jako chladnokrevné (těžké, silné s vyrovnaným temperamentem) a koně kladařské si snad dobře vysvětluji jako koně pro lesní práce, hlavně stahování dřeva. Jinak souhlas i s Rossym.

heteropteryx

22. 01. 2013, 17:14

jajan: nevím, jestli je to všeobecně platné, ale co jsem viděl kladařské koně, tak to byli právě těžcí a silní chlanokrevníci. Přehlédl jsem se a myslel jsem, že i ta velká podkova je z lesa, a pak mě tedy jako nejpravděpodobnější přišla ztracená podkova od kladařského koně. Právě největší nalezené podkovy mám takto z lesa. Ale samozřejmě pracovní tažní koně např. vyhlášení pivovarští, to taky byli mohutní koně.

Rossy

22. 01. 2013, 18:36

Jen ještě taková maličkost. Velikost podkovy je délka jejího vnějšího obvodu. Měl jsem tu podkovu s vnějším obvodem téměř půl metru.
http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=show&i=43369&mm=1&vd=1

Rossy

22. 01. 2013, 18:41

Mimochodem je v tom odkazu i něco o plemenech chladnokrevníků používaných na našem území.

somira

22. 01. 2013, 19:02

Rossy - tak ta na fotu 4 až 6 má vnější obvod 45cm.

Rossy

22. 01. 2013, 19:09

Tak že to bylo taky kus koně. i dnes se uvádí velikost u tažných podkov od 0 po 7
360 380 400 420 440 460 480 500

somira

22. 01. 2013, 19:21

Ta na fotu 1 až 3 má vnější obvod jen 30cm. To je rozdíl.
Když jsem našel tu velkou, myslel jsem si že je to podkova jen na pověšení na dům... a to ještě není ta je 500 jako si našel ty 

Rossy

22. 01. 2013, 19:49

No, já našel jen 490mm tak že mi k té největší ještě jeden cm chybí. Ale jak píšeš, taky jsem na to zůstal hledět a v první okamžik nevěřil, že je to z koně.

somira

23. 01. 2013, 06:16

Klucí, díky mo za velmi zajímavé informace...

jajan

24. 01. 2013, 13:22

Také jsem šel přeměřit mé největší kousky a jsem na tom jako somir-45 cm. Musím dohledat větší