Úvod / Články

Zkoušení zlata,pozlacování a imitace zlata.

11. 06. 2012 Autor: MAXIPERVERZ 8625× 4
Zkoušení zlata, Zlato se zkouší tak, že na vyčištěný povrch zkoušeného předmětu se kápne kapka chloridu zlatitého. Neutvoří-li se do 1 minuty temná skvrna, je předmět zlatý a nejméně 14karátový. Vytvoří-li se skvrna okamžitě, není předmět zlatý nebo má méně než 14 karátů. Neobjeví-li se skvrna ani po několika minutách, je předmět zlatý a má více než 14 karátů. Chlorid zlatitý se připraví z 0,5 g zlata, které se zahřívá na vodní lázni, zalité 8 ml koncentrované kyseliny chlorovodíkové, a po kapkách se přidává kyselina dusičná do rozpuštění zlata. Roztok zlata se odpaří, usazenina se zalije několika kapkami kyseliny solné a znovu se odpaří. Získaný chlorid zlatitý se rozpustí ve 20 ml destilované vody. Polimentové zlacení na desce, 2 hm. d. hašené sádry, 1 hm. d. bonusu se třou s vodou, přidá se klihová voda a trocha karamelu. Klih má být natolik silný, aby se směs při tření mírně lepila na třecí desku. Směs se rozehřeje a nechá několik dní ustát. Pak se podklad nanáší, vybrousí se a nechá zaschnout. Na zvlhčený podklad se pokládá plátkové zlato. , Polimentové zlacení na desce, Oloupaný zralý česnek se roztluče v hmoždíři, přes plátno se přecedí šťáva a nechá trochu vyschnout, aby zhoustla. Jemná červená hlinka (případně směs minia, olovnaté běloby a bolusu) se pak s pojivem utře v poměru nejvýše 1 : 1 (pigmentu nesmí být větší objem než pojiva a barva má dobře splývat ze štětce), nanese a nechá zavadnout. Případně je možno nechat poliment úplně uschnout a před pokládáním zlata jej zvlhčit. Pak se pokládá zlato. , Svatozář se nakreslí kružidlem na hotový sádrový podklad a po obvodu se položí v sádře namočená niť jako ohraničení. Má-li mít svatozář reliéf, nanesou se až tři vrstvy sádrového podkladu, které jsou různě zbarveny. Po uschnutí se ostrou kostí vyrývají ornamenty a hloubka vrypu se kontroluje podle barevnosti odkryté vrstvy. Na hotový sádrový podklad se nanese poliment a klade se zlato., Polimentové zlacení, Našlehaný bílek se smíchá s trochou vody a nechá přes noc ustát. Pak se houbou navlhčí místo, které se má zlatit, natře se bílkem a se zbylým bílkem se rozetře bolus. Pokládají se tuhým štětcem postupně čtyři nánosy a pokaždé se do misky s polimentem přidá trochu bolusu, takže každý další nátěr je hustší a sušší. Mezi nátěry je třeba počkat, až se vrstva zatáhne. Polimentové zlacení, Hašená sádra se utře s trochou šafránu a slabou klihovou vodou. Při zlacení se povrch zvlhčuje dýchnutím. , Pokládání plátkového zlata, Když je poliment zaschlý, obraz se položí vodorovně a nožíčkem se poliment uhladí. Pak se hladí ještě hrubou lněnou látkou nebo zubem. Do sklenky vody se přidá trochu bílku. Zlatý plátek se pak pinzetou položí na aršík papíru tak, aby o kousek přečníval, a uchopí se do levé ruky. Štětcem drženým v pravé ruce se rovnoměrně navlhčí poliment. Levou rukou se plátek přisune tak, aby se okrajem přichytil vlhkého povrchu, a papír se hned odtáhne. Na plátek zlata se dýchne a hned se pokládá další tak, aby první o kousek přesahoval. Při navlhčování podkladu však vlhkost nesmí přijít na již položené zlato. , Jakmile se položí tři plátky, přitlačí se smotkem vaty a zjistí se, jestli nepotřebují opravit. Pak se plátek položí na pozlacovačský polštářek a nožem se nakrájí tak velký díl, jaký je třeba na opravu. Pozlacovačský polštářek se dělá z rukavičkářské kůže nebo sametu, který je přibitý na prkénko a je vycpaný vlnou. Vadné místo se potře tenkým veverčím štětečkem vodou s bílkem a nasliní se násadka, na kterou se pak přichytí zlatý plátek a položí se rovnou na opravované místo. Když je plocha vyzlacená, přikryje se lněným šátkem, aby pomalu vysychala a neprášilo se na ni. Když je zlato zaschlé a netrhá se, může se leštit. , Leští se hematitem, achátem nebo zubem některého masožravého zvířete. Čistý hematit bez žilek se obrousí do oblého tvaru, vyhladí se smirkovým práškem a nakonec po zasazení do držátka se brousí uhelným práškem na porfyrové desce. Až se bude používat k leštění, nesmí být ani trochu vlhký a musí být zahřátý na tělesnou teplotu. V zimě je možné zlato pokládat a leštit kdykoli, v létě se to dělá nejlépe hned hodinu po položení nebo za vlhkého počasí. Je-li příliš sucho, je možné položit přes ně plátno a na ně vyždímaný hadřík. Pak se může vyzkoušet, jestli se dá hladit, aniž by se trhalo a podklad se drolil. Protože dílo po odkrytí rychle vysychá, je dobré zlatit ve vinném sklepě. Nejprve je třeba odstranit všechen prach lehkým ometáním veveřím ocáskem a pak se ještě přesvědčit hmatem, nezůstalo-li na zlatě nějaké zrnko. Pak je možno leštit ani malým, ani velkým tlakem. , Pokládání plátkového zlata, Tuto techniku lze aplikovat pouze na ty materiály, na něž může být nanesen klihový křídový podklad, tedy na dřevo, pergamen a jemnou vápennou nebo sádrovou omítku, která dobře saje. Skládá se ze dvou hlavních vrstev: silné vrstvy křídy pojené klihem a tenké vrstvy polimentu, na kterou se klade zlato. , Zbroušený křídový podklad se izoluje nátěrem klihové vody: 50g klihu v 1L zředěném v poměru 7 : 100. Po uschnutí se nanáší poliment připravený vařením červené hlinky v roztoku: 50g jemně plavené červené hlinky, 1 g vosku, 1 g mareseillského mýdla. Poliment se pojí: 33 g hlinky, bílek z 1–2 vajec, nebo klihová voda: 50g klihu v 1L zředěném v poměru 1 : 10., Poliment nabývá opravdu dobré jakosti teprve dlouhým ležením. Nanášíme jej vlasovým baňatým štětcem tence a bez roztírání. Po uschnutí nanášíme další vrstvu, přičemž vedeme štětec kolmo na směr prvého nátěru. Nanášíme čtyři nátěry. Když polimentový podklad uschne, přeleštíme jej flanelem a můžeme přistoupit k zlacení. Poliment smáčíme roztokem: 4 obj. d. vody, 3 obj. d. 90% etanolu nebo 5 obj. d. kořalky. , Stejnoměrně polimentový podklad přetřeme a bezprostředně poté položíme na zvlhčenou plochu plátek zlata. Zlato přeneseme z knížky na polštářek, tam je nožem rozkrájíme na potřebnou velikost, pokládacím štětcem je položíme na navlhčený podklad a jemným dýchnutím je vyrovnáme. , Ještě dříve než pod¬klad úplně uschne (obvykle několik hodin), přikročíme k leštění achátem, což provádíme tak, že velmi krátkými pohyby za přiměřeného tlaku přejíždíme po vyzlacené ploše. Je-li podklad i poliment správně připraven, zlato pod achátem lehce povoluje a do¬stává silný lesk. Je-li poliment překlížen nebo podklad vlivem přeschnutí příliš tvrdý, zlato lesku nenabývá. Na nedostatečně klíženém polimentu se zlato drolí a odpadává. Zlacení knižních iluminací. obj. d. hašené sádry se smíchají s trochou rumělky a 1 obj. d. aloe. Rozetře se s vodou a nechá uschnout. Pak se tře s temperou 1 obj. d. roztoku arabské gumy a 1 obj. d. vodou ředěného bílku. Měkčí se medem a kandovaným cukrem a nakonec se přidává trochu vosku. Poliment se nechá tři dny ustát a odstraňuje se pěna. Pak se pokládá zlato., , Zlacení na papíře, První vrstvu podkladu tvoří hašená sádra smíšená s miniem nebo rumělkou a olovnatou bělobou a pojená klihovou vodou. Po vybroušení se nanese polimentová červeň třená s bílkem. Na ně se pak pokládá zlato. , Asiso, 2–3 obj. d. hašené sádry, 1 obj. d. olovnaté běloby a kandovaný cukr se třou s vodou a nechají se vyschnout ve stínu. , Též: sádra, olovnatá běloba, rumělka, bolus. , Též: sádra, olovnatá běloba, šafrán. , Směs se pak smísí s bílkovým pojivem, nechá se proschnout a zlatí se. Podklad stačí navlhčit dýchnutím a leštit se má krátce po položení. Papír či pergamen má být přitom podložen zcela hladkým dřevěným prkénkem. Takovým asisem se dá psát a vyzlacovat pak jen tu část, která je podložena. , Asiso, 2 obj. d. hašené sádry, 1 obj. d. olovnaté běloby, 1 obj. d. polimentové červeně, kandovaný cukr. Směs se utře a míchá s bílkovým pojivem. Podklad se položí, vybrousí a pokládá se zlato. K psaní se nehodí. , Asiso, Bílek se ušlehá s mlékem z fíkovníku a zamíchá se do něj prášková arabská guma, rozetřený šafrán a vše se nechá do druhého dne. Štětcem se pokládají místa, kde se bude zlatit, a hned se pokládá zlato. , Podklad pro chryzografii, Amoniová guma se tře se šťávou z česneku a přidá se trocha polimentové červeně. , Též: Jako pojivo se použije mléko z fíkovníku šlehané s bílkem. Když jsou linky napsané a suché, dýchá se na ně a pokládá zlato, a co přesahuje podklad, opráší se peroutkou. , Podklad pro chryzografii, 1. obj. d. sádry, 3 obj. d. bonusu, 1 obj. d. aloe, kandovaný cukr. Směs se společně tře s vodou a nechá uschnout. Míchá se s pojivem složeným z bílku a kožního klihu. Má mít konzistenci, která dobře stéká z pera. Na tento podklad se pokládá zlato. , Zlacení mušlovým zlatem, 2 obj. d. minia, 1 obj. d. rumělky. Připraví se podklad a smíchá se s bílkovým pojivem. Zlato se pojí nevelkým množstvím horkého klihu připraveného z jeseteřího nebo úhořího měchýře nebo z telecího pergamenu. , Též: 3 obj. d. klihové vody, 1 obj. d. arabské gumy. Když zaschne, leští se zubem nebo hematitem. V případě, že se při leštění zlato drobí, asi nebyl klih při nanášení dost horký nebo je vrstva příliš tlustá. Pak je potřeba přetřít je bílkovým pojivem, nechat zaschnout a znovu přeleštit. , Směs pro nielo, 1 hm. d. naškrábaného stříbra, 2 hm. d. naškrábané mědi, 3 hm. d. naškrábaného olova, značný přebytek práškové síry. Roztaví se a zatírá se do kresby vyryté v kovu. , Olejové zlacení, Minium, olovnatá běloba, bolus a okr v libovolné směsi se utřou s vodou a nechají se vyschnout. Pak se třou se lněným olejem a trochou tekutého laku. Po zavadnutí povrchu se klade zlato. , Olejové zlacení, Olej zahuštěný na slunci se smíchá s olovnatou bělobou nebo měděnkou a uvaří se. Nechá se pak odpočinout a nanáší se v ploše nebo lehce tuhým a tenkým veveřím štětcem v podobě ornamentů na hotovou malbu. Když zavadne tak, že při doteku lepí, pokládá se zlato. Do druhého dnes se nechá lep zaschnout a přečnívající časti zlatého plátku se peroutkou opráší. Má-li mixtion zrát osm dní, dává se do něj jen olovnatá běloba. Má-li být zralý za čtyři dni, přidá se trocha měděnky. Má-li lepit již za den, přidá se hodně měděnky a trochu bolusu. , Pod takový mixtion je možno na zdi reliéfně upravit svatozáře. Na hotový podklad se nanese do kruhu vykresleného kružidlem husté vápno a vytvaruje se tak, aby zvenčí bylo v silné vrstvě a do vytracena se ztenčovalo směrem k hlavě. Do polotuhého se pak vykreslí paprsky. , Zlacená cínová fólie, Šlehaný bílek se nechá usadit a houbou se pak nanese na cínovou fólii. Na zavadlý povrch se klade zlato a po důkladném vyschnutí se leští. Cennini popisuje, jak lze cínový plech vytvarovat do reliéfu vytesaného v kameni tepáním. Povrch cínu je přitom před údery dřevěné palice chráněn koudelí. Výduť se pak vyplní sádrou s klihem a pilinami a líc se pozlatí. Cínová fólie se zlatila i na mixtion a pokládala se jak na zdi, tak na deskové obrazy. , Barva k florírování, Na položené a vyleštěné zlato se píše následující barvou. Rozetřená amoniová guma se namočí přes noc do octa, aby změkla. Ocet se slije a guma se pak tře s vodou tak, aby dobře splývala ze štětce a maluje se s ní na zlato. Stejně je možno malovat lososí žlučí s kapkou octa nebo zlatým okrem, třeným s roztokem arabské gumy. , Porporina, 1 hm. d. salmiaku, 1 hm. d. cínu, 1 hm. d. síry, 0,5 hm. d. rtuti. Jednotlivé přísady se dají do lahve a nechají se roztavit. Pak se rozetřou a smíchají s vaječným bílkem nebo s arabskou gumou pro imitaci zlata na papíře. Tato imitace zlata nesmí přijít do kontaktu s pravým zlacením, protože rtuť s ním vytváří amalgám. , Imitace zlata na cínu Plátky cínu vytepané co nejtenčeji jako zlato se namočí do žluté barvy, která se připraví ze šafránu namočeného hodinu (co mše trvá) v bílkovém pojivu. Každý plátek se namáčí třikrát a mezi tím schne. Pak se položí bílý podklad, vyleští se onyxem a na něj se natře arabská guma. Nechá se zaschnout a opět se leští. Zadní strana cínového plátu se rovněž natře arabskou gumou, nechá uschnout, otře houbou namočenou ve studené vodě a přemíra vlhkosti se odstraní smotkem vyždímaného plátna. Tak zůstane arabská guma na zadní straně cínu jen lehce navlhčená. Pak se cín pokládá. , Imitace zlata, 1 hm. d. aloe, 1 hm. d. myrhy. Směs se povaří ve vodě a voda se slije. Cín opatřený lakem se do slité vody namočí a nechá se tak dlouho, až se lak zbarví. , Imitace zlata, Nátěr žluči na vyleštěné mosazi (nádoby) a cínu dělá dojem zlata. , Imitace zlata, 2 hm. d. dračí krve, 1 hm. d. kamence, 1 hm. d. sandaraku. Směs se smíchá s olejem předem krátce povařeným s lýkem z trnky a přecezeným. Celé se to opět rychle povaří a přidá se dvojnásobné množství dříve připraveného oleje. Lak se pak nanáší na cín. , Imitace zlata, 2 hm. d. lněného oleje, 1 hm. d. sandaraku, šafrán. Směs se vaří tak dlouho, až se namočené pero zkroutí a vypadá jako spálené. Pak se odstaví, přidá se prášek aloe a postupně se rozmíchává. Používá se nahřátá na cín. , Imitace zlata, Lýko z dubnových větviček usušených v kouři se naloží spolu se šafránem po dobu jednoho dne do starého piva. Do zahřátého roztoku se pak opakovaně ponořuje cín. , Imitace mušlového zlata, Benzoe se naloží do lihu a přidá se sušený šafrán. Benzoe se rozpustí jen částečně a maluje se roztokem i s nerozpuštěnými částečkami. Zasychá rychle a silně se leskne. , Též: V mlýnku na mušlové zlato se umele cín, nanese se pojený klihem, vyleští se zubem a pokryje lakem z bílku, ve kterém byl přes noc namočený šafrán. Totéž je možno udělat se žlutou mosazí. , Též: Dojem zlata dělá musivní zlato pojené arabskou gumou nebo rozetřený krystalický markazit (pyrit, sirník železnatý). Další návody doporučují leštit film kamence pojeného arabskou gumou nebo dokonce malovat usušeným šnečím slizem. ,

 Autor: MAXIPERVERZ

Komentáře

Zoraki

11. 06. 2012, 13:12

Zajímavé čtení, akorát bych to trošku rozdělil do odstavců, celkem špatně se to čte.

Felix JK

11. 06. 2012, 14:50

.. ako sa zlatí lístkovym zlatom, napr. vyryté písmená do žuly, mramoru atď.., alebo existuje aj myslím nejaká jeho náhrada lískového zlata. To mi vieš poradiť?

FerdaMravenec

12. 06. 2012, 11:06

Felix JK:

Doporučuji film Kolja

Krutor

21. 06. 2012, 23:18

Dobrý MAXIPERVERZ, děláš čest svému jménu! Jo a kde seženu "dračí krev, sandrak, porporina, myrhu a šnečí sliz"?