Úvod / Nálezy

Problematika středověkých podkov

14. 05. 2012 Autor: Rossy 8533× 26
Problematika středověkých podkov bez hmatce a s malými nebo žádnými ozuby

Většinou se v literatuře uvádí, že středověké podkovy bez ozubů nebo pouze s jedním ozubem a bez hmatců patří k těm nejstarším. Jinde se můžeme dočíst, že ozuby mají hlavně zabránit koni v podklouznutí. Na příkladu této středověké podkovy bych vám rád ukázal, že jsou i jiné pravdy. Mohlo by se zdát, že se jedná o starší typ, ještě nevybavený ozuby ani hmatcem. Jak ovšem vidíte na dalším obrázku, došlo k nakování materiálu v patkové části. To také může znamenat, že se mohlo jednat o podkovu pro koně s nějakou vadou nebo namožením spěnky a šlach. Zvýšením zadní části kopyta pomocí ozubu se zvyšuje i prostupování ve spěnce, a tím i napínání těchto šlach. Z tohoto hlediska je nejvýhodnější podkovou pro koně pracující v rychlém tempu jednoduchá pantoflice, podkova bez ozubů a hmatce, kterou se tento problém začal řešit v novověku. Dá se proto také předpokládat, že tato podkova byla vykována úmyslně s příliš nízkými ozuby tvořenými prakticky jen nakováním materiálu v patkách pro rychlou jízdu. V literatuře se jim také někdy říká rytířské jezdecké podkovy. Oproti tvrzení, že ozuby zabraňují proklouznutí koně naopak jedině takto vyrobená středověká podkova bez ozubů u níž ještě nebyly používány hmatce mohla proklouznutí při rychlé jízdě zabránit a šlachy koně nezatěžovat. ROSSY

 Autor: Rossy

Komentáře

Astoret

14. 05. 2012, 11:49

Zajímavé. Také je beru a jsem ráda, že se zde najde někdo, kdo věnuje pozornost pro většinu z nás opomíjenému železu

marinex1

14. 05. 2012, 13:35

ROSSY:Takováhle podkova je dle mého názoru vhodná jen k jízdě na loukách a polích kde není kamenitý povrch .

jajan

14. 05. 2012, 15:38

Tato podkova má na sobě ještě docela silnou krustu a je dost opotřebovaná a to asymetricky.Pravá strana foto3 je více opotřebená takže kůň našlapoval nerovnoměrně.Nová podkova mohla být silnější a ozuby přihýbané ne nakované,ale posoudit se to dá jen na čistém Fe.Obecně máš pravdu,ale co vidím ještě není 100% ono.Jinak souhlasím, že se jedná o podkovu pro koně pod sedlo.

Rossy

14. 05. 2012, 15:41

To:marinex1.Asi máš pravdu.Vždyť ona je to vlastně taková pantoflice která se i dnes používá hlavně pro jezdecké koně ,kteří běhají v takovémto terénu.Tím navýšením ramen se ale blíží tak zvané těžké pantoflici která se přece jenom blíží tomu když po koni nějakou práci vyžadujeme/používá se dnes u kočárových koní/.Nejprve jsem si myslel,že jsou ty ozuby na této podkově ošlapané,ale to by se dřív prošlápla na špici kde je u podkovy nejvíc namáhané místo a někdy ho ve středověku posilovali vkováváním ocelového plátku.Pak jsem se ale dočetl,že něco takového existovalo i ve středověku.Připadá mi to tak,jakoby i v té době měli i koně pro vyjížďky ale nebylo jich tolik a proto je málo nálezů takovýchto podkov.

Rossy

14. 05. 2012, 15:51

To:jajan.Jen pár poznámek.Já to nenafotil dobře.Na té podkově je prohnuté pravé rameno vzhůru.Také jsem měl nafotit patku toho pravého ramene.Když se podíváš na obrázek č1 tak tam na pravém rameni je to z boku očištěno nakov a je tam vidět to zesílení materiálu.Ty fotografie značnš zkreslují .

marinex1

14. 05. 2012, 16:20

ROSSY:Tahle podkova mě příjde dost opotřebovaná.U podobného tipu (viz. muj příspěvek pro štěstí) soudě podle šířky bývaly konce jen zahnuté.Na fotu 3 u téhle tvoji je jasně patrné značné opotřebení(v pravo ve špici)Tenhle rozšířený tip ve špici jsem našel již hodněkrát .Bohužel vždy jen zlomek .

Rossy

14. 05. 2012, 16:51

To:Já nacházím také podkovy jen z ohnutými rameny do ozubů ale zatím vždy s hmatcem.Na této hmatec nebyl a síla podkovy je bez krusty 6mm.Netvrdím,že je to podkova bez ozubů ale byla vyrovena,alespoň podle mne,s příliš nízkými ozuby které jsou vlastně tvořeny nakováním většího množství materiálu do konců ramen.Podkovu s ohnutými ozuby mám v příspěvku ale tu jsem zatím bez hmatce neviděl.Ale když nad tím tak přemýšlím všechno je možné Třeba ten kůň chodil tak nešťastně že dokázal sešlapat hmatec a zároveň ozuby.Já jen,že takové podkovy jako jsem popisoval v příspěvku existují a tato se jejímu popisu blížila.

marinex1

14. 05. 2012, 19:58

Ono okování koně nebyla a ani dnes není levná záležitost.nechávaly se konovy dokud některá nespadla a i potom se používaly ty lepší znova.
Já svého koně zásadně nekovám.Dřžím se pravidlem zdravé kopyta bez podkov.Pokud se nejezdí po kamenných cestách a asvaltu tak je nedoporučuje ani veterynář

DUTMAN

14. 05. 2012, 20:04

Ješte bych dodal že železo v této době bylo velmi cené.Jaký koli úlomek se nevyhazoval.Vše se deponovalo někde u kováře nebo přímo majitelem.Podkovy se překovávaly.Šetřilo se jak se dalo.Kovářsky se navařovaly polámané nástroje.Co se týká nástupu hmatců tak to zde už někde Rossy psal.Jinak tato podkova i když nemá hmatec tak já bych jí posunul ke konci středověku a to defakto přelom konce 15 a počátek 16 století.I když by se měla ke konci trochu více zužovat ale jak můžemě vědět zdali není konec ulomen právě díky navařování.Tam by pomohl řez v patní části.Pak by mohli být vidět drobné zápaly a přechod návaru.Ono mne to i tak připadá že zadní část je hodně okysličená a je tam taková boulička oxidu.Možná se pletu.Nikdo není dokonalý. .Tak dotoho řízni pilkou.

DUTMAN

14. 05. 2012, 20:10

No asi posunu dataci přelom 14-15 stol.

Rossy

14. 05. 2012, 20:32

Určitě máte v mnoha ohledech pravdu a proto jsem podkovu ani nedatoval.Jen maličkost k tomu kování koní.Osobně si myslím že ve středověku,stejně jako dnes se museli koně kovat pravidelně bez ohledu na to v jakém stavu byly podkovy.Že se prostě podkovy "nedojížděly".Tam jde o zdraví kopyta které se musí v pravidelných intervalech ošetřit.

Saazer

14. 05. 2012, 21:30

Podkovy beru. Aspoň pro štěstí.

marinex1

14. 05. 2012, 22:34

Saazer:Já taky bohužel většina je poškozená nebo jsou to volské podkovy

marinex1

14. 05. 2012, 22:42

ROSSY: Kovalo se jen když bylo potřeba:Jinak se pravidelně překováválo.Prostě se podkovy sundaly,vystrouhalo se kopyto a pokud byly dobré tak se nasadily zpět.Jak často se to dělalo nevím .Záleželo to na tom jak moc bylo kopyto vystrouhané a jak rychle stačilo dorůstat.

Rossy

14. 05. 2012, 23:31

To:marinex1.Dnes se doporučuje překovávat jezdecké koně jednou za 6-8 týdnů.Toto bylo vydáno dokonce za Marie Terezie nějakým zákonem.Tak předpokládám,že to tak fungovalo i dříve protože to koňské kopyto je už hodně dlouho stejné.Máš ale určitě pravdu ,že ty podkovy určitě nevyhazovali a pokud byla jen truchu slušná tak ji překovali.

Rossy

14. 05. 2012, 23:34

Možná bych mohl připustit,že tato byla jen upravena překováním .

pliza27

15. 05. 2012, 05:29

tak tak jednou za šest týdnů se musí podkova sundat a kopyto upravit, jinak si kůň ničí šlachy

Rossy

15. 05. 2012, 08:17

Překovávání za déle než 8týdnů je považováno za týrání, protože odrůstáním rohoviny(průměrně 1cm za měsíc) podkova tísní kopyto.Myslím si,že to věděli i ve středověku i když o týrání asi neuvažovali.Ovšem si myslím že že nenakovali nazpět ani podkovu poškozenou,například s neprsvidelně poškozenými ozuby nebo jednostraně sešlapanou protože to by pro koňské kopyto nebylo také dobré.

Rossy

15. 05. 2012, 08:23

Myslím si,že se ani ozuby takto neošoupou spíše prošlápnou protože jsou podpůrné.Spíše se v první řadě prodře horní oblouk podkovy protože je záběrový a jak jsem psal někdy se i zesiloval ocelovými plátky vkovanými do materiálu.

Rossy

15. 05. 2012, 09:13

I když tvrdím,že se podkovy více opotřebovávají ve špici než na ozubech /proto také nacházíme také tolik půlek podkov i s ozuby/ zkusme možnost,že by se špice i ozub opotřebovávaly stejnoměrně.Změříme sílu podkovy před ozubem /tam bývá původní/ a pak úbytek materiálu na špici podkovy.Rozdíl by nám měl dát i úbytek ozubu.V tom případě byl úbytek na mé podkově 5mm a tak vysoké by v tom případě byly původní ozuby.

marinex1

15. 05. 2012, 09:28

ROSSY: Když se podíváš na můj příspěvek tak podkova vlevo nahoře má opotřebení jak ve špici tak i na zadních ozobech.Je téměř hladká a má jen nepatrné náznaky ozobů.Došlo u ní ke ste´jnoměrnému opotřebení.Já myslím že záleželo na tom co kůn měl za činnost a na podmínkách ve kterých se pohyboval.

marinex1

15. 05. 2012, 09:34

pliza27:Nešlo o šlachy protože sklon kopyta pod podkovou byl stále stejný.Šlo o snížení kopyta a jeho vystrouhání.Pokud by se nechalo zarůst hrozí hniloba kopyta.

t.kverek

15. 05. 2012, 13:36

Podkova se nemusí vždy nejvíc opotřebovávat ve špici, jde tam o to jaký má kůň ůhel nártní stěny kopyta u předních nohou to má být 50° a pokud je ostřejší (kopyto víc do špičky) tak zatěžuje nejvíce patkovou část, tím ji i nejvíce opotřebuje. Jinak podkova s ozuby a bez hmatce se normálně používá u lehčích koní (jezdeckých).

Rossy

15. 05. 2012, 14:12

TO:Kvera.Děkuji.To jsem nevěděl.Jen by mne zajímalo jaký typ kobyta dokáže opotřebovat špici podkovy a zároveň ozuby.Jako v tomto případě.

Rossy

08. 07. 2012, 12:08

http://htmlimg4.scribdassets.com/qc83w0oqosuhqv/images/132-790425eed2.jpg

Rossy

11. 01. 2013, 20:30

Odkaz na tento typ podkovy od strany 114.
http://books.google.cz/books?id=A6mfmPBUUewC&pg=PA84&lpg=PA84&dq=medieval+horseshoes&source=bl&ots=BCG1kcjfyX&sig=tBpmkRwUMdZg6EDlbs1uIJWeEiI&hl=cs&sa=X&ei=FmDwUPjnHYKQtAbv_ICQCA&ved=0CC4Q6AEwAA#v=onepage&q=medieval%20horseshoes&f=false